  • 1. Data: 2004-06-16 12:13:33
    Temat: stawki VAT na fakturach współfinansowanych z UE
    Od: Thror <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Problem wygląda następująco:

    Mam do czynienia z inwestycją finansowaną po części z bezzwrotnej pomocy
    zagranicznej. Z przepisów rozporządzenia wynika, że do tej części
    która finansowana jest z UE właściwą stawką Vat jest 0%. Aby jedak
    zastosować tą stawkę wymaga się aby w wystawionej fakturze określona
    została odrębnie część wartość usług finansowanych:
    1. ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej
    2. z innych środków
    Jak zgodnie z tym warunkiem powinna wyglądać pierwsza faktura, jeśli
    pierwsze 50% inwestycji finansowane jest ze środków UE a reszta w
    drugiej kolejności ze środków krajowych?

    Wszystkie inne warunki dla zastosowania stawki VAT 0% zostały spełnione.

    Pozdrawiam
    PK

  • 2. Data: 2004-06-17 18:10:53
    Od: "Dorota Mucha" <d...@g...pl>

    Witam,
    niestety nie odpowiem, a jeszcze dołoże problemów w tym temacie :)
    tez mam do czynienia z inwestycją realizowaną z bezzwrotnej pomocy, ale
    sytuacja jest odwrotna: dotacja zosatał a przyznana jeszcze w 2003 r, część
    środków otrzymaliśmy od razu i wydaliśmy je do kwietnia 2004, gdy na usługi
    dot. realizowanej inwestycji obowiązywała stawka 0%; od maja 2004 wg nowej
    ustawy obowiązuje stawka 7%, więc teoretycznie możemy odzyskiwać vat od tych
    faktur;
    ale resztę dotacji otrzymamy dopiero po rozliczeniu inwestycji - zatem
    kolejne faktury ( już z 7% vatem) jesteśmy zmuszeni płacić z innych środków
    (prefinansowanie kredytem). I co w takiej sytuacji z wyodrębnieniem na
    fakturze części płaconej z bezzwrotnych środków? płacimy przecież wykonawcy
    kredytem, środki bezzwrotne dostaniemy później (a teoretycznie jest
    możliwość że w ogóle możemy nie dostać, jeżeli jakiś warunek umowy nie
    zostanie spełniony )
    po co w ogóle ten wymog rozdzielania na fakturze pochodzenia środków?
    przecież na to są umowy przyznania bezzwrotnej pomocy, zaświadczenia z UKIE
    (i tak wymagane), czy wyciągi z wyodrębnionego rachunku, na którym są
    wyłącznie te środki;
    ale nawet jeżeli już w jakiś sposób ten problem zostanie rozwiązany, to mam
    kolejny : kiedy możemy złożyć wniosek o zwrot vat -u zapłaconego od tej
    faktury?? z przepisów wynika, że chyba po otrzymaniu dotacji, czyli za
    jakieś 2 lata :)
    oj coś mi sie zdaje ze te przepisy są tak zmajstrowane, żeby sie nie dało z
    nich skorzystać;
    Ja wysłałam jakis tydzień temu zapytanie na tem temat do autora publikacji
    Vat w praktyce, otrzymałam odpowiedz ze problem bedzie omawiany wkrótce na
    łamach poradnika; zobaczymy, może się coś rozjaśni;

    pozdrawiam i zapraszam do wymiany poglądów:)
    D.