  • 1. Data: 2003-10-28 10:09:57
    Temat: strony www na eksport
    Od: "Daniel H." <h...@o...pl>

    Witam

    Bardzo bym prosił o możliwie jak najszerszą podpowiedź w kwestii uregulowań
    prawnych podatkowych szczególnie o podatku VAT w prowadzeniu działalności o
    nietypowym profilu jakim jest projektowanie stron internetowych dla
    odbiorców zagranicznych (krajów Unii Europejskich). Napotykam bowiem wiele
    trudności związanych z interpretacją, czy tego typu usługa jest to export
    usług?
    Jak wygląda sprawa rozliczenia podatku VAT z Urzędem Skarbowym przy braku
    dokumentów SAD, biorąc pod uwagę, że przedmiot usługi wykonanej w kraju,
    będzie przesyłany drogą elektroniczną?

    Bardzo dziekuję za każdą wskazówkę,
    Pozdrawiam
    Daniel H

  • 2. Data: 2003-10-28 13:09:54
    Temat: Re: strony www na eksport
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Daniel H." <h...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nietypowym profilu jakim jest projektowanie stron internetowych dla
    > odbiorców zagranicznych (krajów Unii Europejskich).

    Przesadzasz :-).
    To obecnie bardzo typowa działalność.

    Napotykam bowiem wiele
    > trudności związanych z interpretacją, czy tego typu usługa jest to
    export
    > usług?

    Definicja eksportu usługi nie jest problematyczna.
    Wystarczy przeczytać art 4 pkt 6) ustawy
    Znacznie trudniej jest udowodnić, że dany rodzaj
    usługi wykonany w kraju może korzystać ze stawki preferencyjnej VAT.

> [...]
    braku
    > dokumentów SAD, biorąc pod uwagę, że przedmiot usługi wykonanej w

    Skoro usługa wykonana w kraju, to nie myśl raczej
    o eksporcie usługi, bo nie ma on miejsca.

  • 3. Data: 2003-10-28 23:05:04
    Od: "zapraszam.pl" <m...@w...pl>

> [...]
    > Skoro usługa wykonana w kraju, to nie myśl raczej
    > o eksporcie usługi, bo nie ma on miejsca.

    No, nie do końca:
    1. jeśli podejmuje się wykonania strony i ma na to jakąś umowę z odbiorcą
    zagranicznym,
    2. jeśli wystawia fakturę dla odbiorcy zagranicznego, nie mającego siedziby
    w Polsce
    - można interpretować to inaczej, niż eksport usług?
    ---
    www.zapraszam.pl

  • 4. Data: 2003-10-28 23:43:52
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    siedziby
    > w Polsce
    > - można interpretować to inaczej, niż eksport usług?

    Oczywiście - przecież usługa została wykonana w kraju a takiego
    przypadku ustawodawca nie raczył w ustawie nazwac eksportem
    więc to nie eksport.

    Pix

  • 5. Data: 2003-10-29 00:04:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003, zapraszam.pl wrote:
    [...CEF...]
    >+ > Definicja eksportu usługi nie jest problematyczna.
    >+ > Wystarczy przeczytać art 4 pkt 6) ustawy

    (dedukuję że ustawy o VAT)

> [...]
    >+ w Polsce
    >+ - można interpretować to inaczej, niż eksport usług?

    DYWAGACJA (można plonkować, proszę nie bić ;))

    1. To jest umowa o dzieło. Tak czy nie ?
    2. Z p. widzenia prawa podatkowego *w kraju* można się spierać
    3. Z p. widzenia prawa celnego występuje ewidentnie eksport
    "dzieła". Zdecydowanie nie "usługi", czyli "tworzenia
    dzieła za granicą" (co wykazał CEF, IMO). Tak czy nie ?
    4. Pytaniem jest, co eksportujemy.

    Jeśli "strona www" mogłaby być uznana za "towar", to byłby
    to eksport towaru.
    Natomiast IMO strona www to "wartość niematerialna", w związku
    z tym per analogiam inny podatek i inny przypadek (ale ta sama
    zasada) - podobnie jak przy umowie "osobistej o dzieło" natępuje
    zaliczenie "sprzedaży praw majątkowych" (a NIE "osobistej umowy
    o dzieło"), również tu mamy "sprzedaż za granicę wartości
    niematerialnej *chronionej prawem autorskim*".
    No i teraz jest dylemat: moim zdaniem toto nijak nie podpada pod:
    - program komputerowy
    - własność przemysłową
    -...i toto trzecie co wczoraj (nie, przedwczoraj - znaczy
    w poniedziałek :)) [1] wymieniłem - nie mam zdrowia wyciągać
    ustawy (do listera WinCommandera oczywiście :))

    Znaczy: czy dobrze dedukuję że toto nie podpada pod VAT ?
    I jak wtedy jest przy eksporcie ? Nadal rachunek ? ;)

    [1] Oczywiście stwierdziłem że mój szanowny zegarek w PCcie stał
    sobie :> (bo akumulator szwankuje) i proszę uprzejmie o nie
    bicie również z tego tytułu :(, już poprawiam (rano znowu
    będzie to samo, ale a nuż nie zapomnę ;)).

    Idę spać !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-29 00:59:34
    Od: "zapraszam.pl" <m...@w...pl>

    [...]
    > 1. To jest umowa o dzieło. Tak czy nie ?
    Może niekoniecznie - mając w zakresie DG "wykonywanie usług zleconych przez
    firmy", można wykonywać również takie usługi zlecone tak samo, jak w
    przypadku umowy o pracę. W dobie "maksymalizacji fiskalnej" też programiści
    i designerzy są często zatrudniani przez firmy nie na umowie o pracę, ale
    "pod warunkiem" założenia DG.
> [...]
    > "dzieła". Zdecydowanie nie "usługi", czyli "tworzenia
    > dzieła za granicą" (co wykazał CEF, IMO). Tak czy nie ?
    A jeśli zlecono wykonanie kompleksowej usługi: www+bieżąca aktualizacja?
    A jeśli wykonywana "u odbiorcy", czyli programem do edycji stron
    bezpośrednio na serwerze docelowym, znajdującym się za granicą, chociaż
    przez "projektanta stron" siedzącego przy komputerze w Polsce?
    > 4. Pytaniem jest, co eksportujemy.[...]
    > No i teraz jest dylemat: moim zdaniem toto nijak nie podpada pod:
    > - program komputerowy
    A dlaczego? Przedmiotem zlecenia mogło być wykonanie strony opierającej się
    na obsłudze przez program bazy danych (jak np. obsługa klientów mBanku),
    sklep internetowy etc. To są programy komputerowe, a design strony jest
    wtedy dodatkiem tak samo, jak w programie używanym "lokalnie". Zresztą
    większość współczenych stron opartych jest na js, php lub cgi.
    > Znaczy: czy dobrze dedukuję że toto nie podpada pod VAT ?
    > I jak wtedy jest przy eksporcie ? Nadal rachunek ? ;)
    Czemu nie? Jeśli np. mam "gotowca" w rodzaju sklepu internetowego i
    sprzedaję do użytku na stronie odbiorcy...
    W dobie "globalnego internetu" przepisy podatkowe trochę odstają i wymagają
    znajomości sztuki interpretacji, przy czym ta u urzędnika skarbowego w danym
    US i u pełnego "dobrej woli" podatnika mogą stać na przeciwległych
    biegunach. Do czasu ustanowienia prawa "jednoznacznego" radziłbym opisać
    stan rzeczy i poprosić pisemnie właściwy US o interpretację.

    www.zapraszam.pl

  • 7. Data: 2003-11-01 12:04:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ firmy", można wykonywać również takie usługi zlecone tak samo, jak w

    Ale to nie ma nic do rzeczy.
    Chodzi przecież o operację firma_polska -> firma_zagraniczna,
    gdzie przekazywanym obiektem umowy jest strona www.
    Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: "co jest
    przedmiotem EKSPORTU" !

    >+ W dobie "maksymalizacji fiskalnej" też programiści
    >+ i designerzy są często zatrudniani przez firmy nie na umowie o pracę, ale
    >+ "pod warunkiem" założenia DG.

    No i to nic nikomu nie przeszkadza.
    Ale "wykonanie" strony www ewidentenie jest (z p. widzenia
    umowy cywilnej) dziełem. Ma "postać", można określić
    moment przekazania...
    Za zlecenie to można by uznać "utrzymywanie strony w stanie
    nadającym się do użytku" :)

> [...]
    >+ > dzieła za granicą" (co wykazał CEF, IMO). Tak czy nie ?
    >+ A jeśli zlecono wykonanie kompleksowej usługi: www+bieżąca aktualizacja?

    To to są dwie umowy powiązane :)

    >+ A jeśli wykonywana "u odbiorcy", czyli programem do edycji stron
    >+ bezpośrednio na serwerze docelowym, znajdującym się za granicą, chociaż
    >+ przez "projektanta stron" siedzącego przy komputerze w Polsce?

    To tenże program przekazuje na stronę docelową jakąś tam
    postać :) "dzieła w toku" ;)
    A poważnie - zajrzyj do zapodanej przez CEFa definicji...
    Chcesz powiedzieć że strona www jest *towarem* w którego
    cenie zawarta jest *usługa* ?

> [...]
    >+ na obsłudze przez program bazy danych (jak np. obsługa klientów mBanku),

    Ale o tym mowy nie było.
    I sądzę że *jeśli* zachodziłyby różne zależności (w znaczeniu:
    "podpadania pod różne ustawy"), jak w wałkowanym przypadku - kwestii
    cła, to należałoby *oddzielić* te elementy umowy które *wchodzą*
    w zakres zainteresowania danej ustawy (tu: przepisów celnych)
    od tych które *nie wchodzą*. Niemniej z tego ze coś "nie
    wchodzi" (kwestia czy to dzieło/zlecenie/...) nie wynika jeszcze,
    że nie ma to znaczenia pośrednio - przez klasyfikację na
    przykład. Ale u nas jest komfortowo: ustawa o VAT ma *własną*
    definicję eksportu. A "strona" jest dość marnym "towarem"
    w znaczeniu VAT ;)
    Trzymając się twojego przykładu: stronę, program i bazę danych
    *być może* należałoby traktować *osobno*, w tym z p. widzenia:
    - klasyfikacji VAT (jeśli występuje [JEŚLI WYSTĘPUJE] przekazanie
    praw do strony, czyli "obrazka z układem graficznym) to
    jest "zw", program "22%" a jak baza jeszcze nie wiem ;)
    - ochrony - strona i program korzystają z ochrony praw
    autorskich (choć z różnych artykułów jeśli chodzi
    o zakres szczegółowy), baza - z ustawy o ochronie baz
    danych

    I sądzę że tak samo należałoby osobno "popatrzeć" w razie
    próby "eksportu"...

    >+ wtedy dodatkiem

    Czyli powiadasz że nie wspominamy w umowie o wartości strony
    (jako takiej), a to powoduje że nie pada pytanie o "eksport
    strony www" tylko o "eksport programu do generowania wyników
    z bazy danych na stronie www".
    Jak dla mnie - różnica na tyle zasadnicza, że autor pytania
    RACZEJ by napisał o co chodzi !

    >+ tak samo, jak w programie używanym "lokalnie". Zresztą
    >+ większość współczenych stron opartych jest na js, php lub cgi.

    Pytaniem jest, czy "sprzedawca" ma zamiar sprzedać *kod*
    czy *wygląd* (wraz z funkcjonalnością) strony.
    Możesz mieć rację, ale nie podejrzewam żeby autora urządzała
    sprzedaż 'tylko kodu' :)

> [...]
    >+ Czemu nie? Jeśli np. mam "gotowca" w rodzaju sklepu internetowego i
    >+ sprzedaję do użytku na stronie odbiorcy...

    No to nie mam pytań :)
    Niestety nie można się powołać na ulubiony nietowar, czyli
    sprzedaż gruntu :) (hm... zna ktoś technologię eksportowania
    gruntu [w znaczeniu prawnym] innym niż chwilowo niedopracowane
    zakrzywianie przestrzeni ? :))

    >+ W dobie "globalnego internetu" przepisy podatkowe trochę odstają

    To się zgadza.
    Ale w ramach pewnego uszczegółowania w ustawie o VAT zapisano
    co zapisano :)
    I rzeczywiście można się czepiać przypadku o którym piszesz:
    pracy "bezpośrednio na dysku zamawiającego stronę"...

    [...]
    >+ biegunach. Do czasu ustanowienia prawa "jednoznacznego" radziłbym opisać
    >+ stan rzeczy i poprosić pisemnie właściwy US o interpretację.

    ...dobrze gada :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-01 23:27:19
    Od: "zapraszam.pl" <m...@z...pl>

    > Chcesz powiedzieć że strona www jest *towarem* w którego
    > cenie zawarta jest *usługa* ?

    Z doświadczenia własnego: wykonuję pracę zleconą - zmieniam część kodu do
    programu wg ściśle określonych założeń i dostarczonych wzorów. Dla kolejnych
    wariantów zmieniam kod *pod klienta*. Nie nazwałbym tego *dziełem*, tylko
    dostosowaniem dostarczonego "półkowego narzędzia księgowego" do techniki
    pracy w danej firmie i pracą na zlecenie. Równie wymyślne sytuacje można
    przypisać do konkretnych przypadków związanych z www. Oczywiście - to tylko
    teoretyzowanie - zabawa w wymyślanie możliwych przypadków, a nie konkretna
    odpowiedź... Nie jestem też nawet w przybliżeniu prawnikiem, a grupę
    odwiedzam traktując to jako użyteczne zdobywanie dodatkowych informacji,
    przydatnych przy pisaniu programów do obsługi firm.
    Nawiasem mówiąc - kiedy świeżo po wprowadzeniu "Płatnika" krytykowałem
    założenia programu nie zmniejszającego w niczym skali trudności w obsłudze
    składek, otrzymałem odpowiedź, że to nie jest program komputerowy, tylko
    *elektroniczny formularz* :).

    > Pytaniem jest, czy "sprzedawca" ma zamiar sprzedać *kod*
    > czy *wygląd* (wraz z funkcjonalnością) strony.
    > Możesz mieć rację, ale nie podejrzewam żeby autora urządzała
    > sprzedaż 'tylko kodu' :)

    Znając *Delphistów* (sam jestem) - "... a oprawę wizualną otrzyma Pan *w
    cenie*." :).

    > [...]
    >
    > ...dobrze gada :)

    ... a wynika to z doświadczeń własnych: "bój to jest nasz ostatni" :)).

    Pozdrawiam
    Marek