  • 1. Data: 2009-01-16 22:31:52
    Temat: ulga na dziecko u ryczałtowca
    Od: "Piotrek Wajda" <p...@t...pl>

    Czy prowadzący działalność gospodarczą na ryczałcie od przychodów może
    korzystać z ulgi na dziecko?? Czy coś się zmieniło w tej sprawie??

  • 2. Data: 2009-01-19 21:52:25
    Temat: Re: ulga na dziecko u ryczałtowca
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Jan 2009 23:31:52 +0100, Piotrek Wajda napisał(a):

    Hej :)
    Zajrzałam dzisiaj na grupę chcąc potwierdzić swoje wątpliwości co do
    zrozumienia nowelizacji ustawy o pdof w zakresie ulgi na dzieci.

    Twoje pytanie pozostawione bez odpowiedzi wskazuje (jak i google), że
    ostatnio nikt o tym nie rozmawiał, a ja byłam pewna, żeście ten temat tu
    poruszyli ze 100 razy...
    Wiąże się to z Twoim pytaniem.

    > Czy prowadzący działalność gospodarczą na ryczałcie od przychodów może
    > korzystać z ulgi na dziecko?? Czy coś się zmieniło w tej sprawie??

    IMO tak!!!!
    Nawet bardzo tak!
    Bo:
    w tej ustawie zmieniającej z Dz.U. 209 z 2008 r. poz. 1316 przy zmianie
    dotyczącej ulgi, tj. przy art. 27f ust. 6 zapisano:

    "Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących
    pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z
    wykonywaniem przez nich obowiązków (...)"

    Sprawdzając więc wspomniany art. 6 ust. 4 pkt 3, który mówi:
    3)dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w
    przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie
    wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z
    wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz
    dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku
    - podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w
    rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od
    połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art.
    7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów)
    opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej
    ustawie.

    Dalej - ustęp 8:
    Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w
    sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej
    dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o
    zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o
    podatku tonażowym.

    To nie są zbyt daleko idące analizy. Bardzo proszę - weźcie sobie do ręki
    przepisy i sprawdźcie. Wiem, że różni "doradcy" często się mylą, ale
    wychodzi na to, że jeśli podatnik wybierze sobie liniówkę, czy ryczałt w
    działalności, to jego współmałżonek za 2009 rok ulgi na dzieci nie
    odliczy!!!

    Chciałabym się mylić, ale to chyba nie tym razem. Omówiłam ze swoimi
    dostępnymi pod ręką prawnikami - potwierdzają tę opinię.

    Potraktujcie to proszę poważnie. Bardzo proszę :-)
    Bo jeśli tak jest, to przecież do jutra można wybrać sobie opodatkowanie wg
    skali...

    PS. Jak się tu kurcze pogrubia tekst?!
    PS2. A gdyby tak się okazało, że robię burzę w szklance wody, bo źle
    poszukałam, a Wy już jak zwykle wszystko wiecie, to z przyjemnością
    poproszę o wybaczenie :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna :-)

  • 3. Data: 2009-01-20 07:29:52
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Jagna napisał:

> [...]
    > 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów)
    > opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej

    Ale art.27f odnosi sie jedynie do przepisu <jakich dzieci dotyczy>, a
    nie do pełnego przepisu z uwzględnieniem kiedy mozna sie rozliczać
    <wspólnie>
    Art. 27f. 1. Od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27,
    pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma
    prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku
    podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w
    art. 6 ust. 4.

> [...]
    > dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o
    > zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o

    akurat ten przepis w podanej wersji istnieje od 1 stycznia 2007 i
    zmienił się w stosunku do poprzedniego dodaniem ustawy o podatku
    tonażowym - przynajmniej mi tak z analizy wynika, ale też mogę sie mylić

  • 4. Data: 2009-01-20 08:48:43
    Od: gonia <g...@w...pl>

    tak przy temacie:

    Pomyłka w ustawie: więcej rodzin odliczy ulgę prorodzinną

    Odliczymy ulgę na dzieci prowadzące firmy opodatkowane liniowo lub
    ryczałtem. Wysokość dochodów z tego rodzaju działalności nie jest
    ograniczona żadnym limitem. Od rozliczeń za 2009 rok prawo do ulgi w
    takich przypadkach będzie wyraźnie wyłączone. Rozliczenia za 2008 rok są
    jedyną okazją do odliczenia ulgi na dzieci, które prowadzą własne firmy
    i rozliczają się podatkiem zryczałtowanym lub liniowym, bez względu na
    wysokość zysków z prowadzonej działalności. Do rozliczenia podatku za
    rok ubiegły ma zastosowanie nowy limit dochodów, jakie mogą uzyskiwać
    pełnoletnie, uczące się dzieci (do ukończenia 25 lat), wynikający z art.
    6 ust. 4 ustawy o PIT. Nie obejmuje on dochodów z działalności
    gospodarczej rozliczanych na szczególnych zasadach. W rezultacie przy
    składaniu zeznań za ubiegły rok podatnicy mogą odliczyć ulgę na dzieci,
    które takie dochody uzyskały, i to w znacznej wysokości.

    Gazeta Prawna, 2009.01.20 (str. 2-3