  • 1. Data: 2004-12-07 13:53:54
    Temat: ulgi, zwolnienie, raty - podatek od spadku
    Od: "Olleo" <o...@c...tlen.pl>

    Witam,

    juz kiedys pytalem o postepowanie poczatkowe, teraz mam pytanie bardziej
    szczegolowe.

    Wstep: 2 spadkobiercow, mieszkanie, ziemia, dom (budowa, gdzies 50% stanu) z
    ogrodkiem.

    Podzial prawdopodobny: 1 spadkobierca bierze mieszkanie + ziemie, 2 bierze
    dom.

    Problem: za wszystko trzeba zaplacic (a nie ma pieniedzy):
    - podatek
    - u notariusza podzial
    - PCC od podzialu

    Rozwiazanie: sprzedaz ziemi aby zaplacic podatek

    Problem nastepny: sprzedac ziemie, zeby zaplacic podatek, ale nie mozna jej
    sprzedac bez zaplacenia podatku. Czy zadatek bedzie dobrym rozwiazaniem?

    Inne problemy:
    z ziemi ma byc zaplacony podatek za calosc, ale... jak podzielic podatek,
    ulgi, zwolnienia?

    1 z osob (robotna) bedzie miala mozliwosc skorzystania ze zwolnienia (z
    tytulu pierwszego mieszkania), ale ta sama osoba bierze ziemie.

    2 z osob (uczaca sie, bez pieniedzy, z b. niska renta) z tego nie moze
    skorzystac, bo budowa na to sie nie lapie. Czy jest mozliwe jakies
    zwolnienie tej osoby z podatku? Gdzie takie odwolanie skladac - do US czy do
    Urzedu Gminy (tam ida te podatki)?

    Jak polaczyc ewentualne ulgi, aby zastosowac je do podatku calosci (trzeba
    zaplacic przed podzialem majatku)? Jak podzielic je wg wymienionego
    schematu?

    Czy nie ma innego wyjscia, jak placic 3 razy za to samo (podatek, notariusz,
    PCC)?

  • 2. Data: 2004-12-09 07:24:39
    Temat: Re: ulgi, zwolnienie, raty - podatek od spadku
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

    > juz kiedys pytalem o postepowanie poczatkowe, teraz mam pytanie bardziej
    > szczegolowe.

    nikt nie odpowie?
    --
    Olleo

  • 3. Data: 2004-12-09 23:09:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Dec 2004, Olleo wrote:
    [...]
> [...]
    >+ sprzedac bez zaplacenia podatku. Czy zadatek bedzie dobrym rozwiazaniem?

    Ktoś pisał chyba na .prawo: że zawarł jakiś pakt z USem :) że
    US wystawił oficjalny papier że może sprzedać... :)

    >+ Inne problemy:
    >+ z ziemi ma byc zaplacony podatek za calosc, ale... jak podzielic podatek,
    >+ ulgi, zwolnienia?

    O ile wiem to "spadkobranie" dzieli się na dwa etapy:
    1. Spadek.
    Każdy spadkobierca otrzymuje "udział w masie spadkowej" - ile tam
    na niego wypada w procentach *udziału* w każdym skrawku ziemi,
    nieruchomości, samochodu,....
    Podlega pod podatek spadkowy
    2. Dział spadku, czyli ustalenie "ja nie chcę ziemi ale wezmę całe
    mieszkanie". Jakby co to TEŻ jest opodatkowane.
    OSOBNO.
    Tyle że *niektóre* czynności są zwolnione (np. "zniesienie
    współwłasności") - ale od sporej części może należeć się PCC !

    >+ Czy nie ma innego wyjscia, jak placic 3 razy za to samo (podatek, notariusz,
    >+ PCC)?

    :(
    PCC to też podatek...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2004-12-10 10:48:10
    Od: "Olleo" <o...@c...tlen.pl>

    > Ktoś pisał chyba na .prawo: że zawarł jakiś pakt z USem :) że
    > US wystawił oficjalny papier że może sprzedać... :)

    Dzieki, to jest dobry hint.

> [...]
    > Każdy spadkobierca otrzymuje "udział w masie spadkowej" - ile tam
    > na niego wypada w procentach *udziału* w każdym skrawku ziemi,

    Tak, ale jak to sie ma do roznych ulg i to wcale nierownych dla obu stron?

    > 2. Dział spadku, czyli ustalenie "ja nie chcę ziemi ale wezmę całe
    > mieszkanie". Jakby co to TEŻ jest opodatkowane.
    > OSOBNO.

    Rozumiem, ze PCC + notariusz? Czy jeszcze cos oprocz??

    > Tyle że *niektóre* czynności są zwolnione (np. "zniesienie
    > współwłasności") - ale od sporej części może należeć się PCC !

    Czym sie rozni zniesienie wspolwlasnosci od podzialu spadku?

    Rozumiem, ze nie ma wyjscia..
    Dzieki i czekam na dalsze podpowiedzi
    --
    Olleo

  • 5. Data: 2004-12-10 14:26:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, Olleo wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Tak, ale jak to sie ma do roznych ulg i to wcale nierownych dla obu stron?

    O ile wiem dość prosto: ten co ma ulgę to ma, a drugi nie ma....
    Wygląda na to że na tym etapie nie da się "odwrócić kota ogonem"
    żeby *najpierw* podzielić spadek a dopiero *później* go wziąć,
    czyli jak spadkobierca A ma ulgę zaś B nie ma - to wartość netto
    udziału w tej części spadku dzieli się wg udziału w spadku...
    a później B *od tej części* musi zapłacić, zaś A jest zwolniony.
    Załóżmy że A ma 1/4 udziału, B zaś 1/2: A nie zapłaci NIC, zaś
    B zapłaci "od połowy wartości".
    Nie dam glowy jak sprawa wygląda wobec progresywności podatku,
    IMHO zwolnienie to zwolnienie...
    Czyli jeśli CAŁY spadek ma wycenę 200 000 zł, dajmy na to mieszkanie
    w tym to 50 000 zł zaś udział w spadku to 1/4 dla A ("ze zwolnieniem")
    oraz B (nie ma zwolnienia bo już ma inne mieszkanie) - wyszłoby:
    - dla A:
    ... udział: 50 000 (1/4 z 200000)
    ... kwota "obulgowana": 12 500 zł (1/4 z wartości mieszkania)
    ... do policzenia "wg skali" - 47 500, oczywiście w tym "w skali"
    jest *kolejne* zwolnienie od 9600 zł (czy jakoś tak) !
    - dla B: całe 100 000 zł "do skali".

    Zastrzegam że doradzcą nie jestem. Ale IMHO...

> [...]
    >+ > OSOBNO.
    >+
    >+ Rozumiem, ze PCC + notariusz? Czy jeszcze cos oprocz??

    "Notariusz" nie ma nic do podatków :)
    Oprócz tego że w taksie notarialnej zawarty jest oczywiście VAT :[
    No i tego że notariusz ma obowiązki podatkowe :)
    Ale opłata "za notariusza" wynika z przepisów dotyczących nieruchomości,
    z obowiązku zawarcia umowy notarialnej - a NIE z podatków...

    Nie mam pojęcia jak te koszta się będą kształtować, nie mam pojęcia
    czy od spadku i udziału w spadku może być jedna umowa (!) - FORMALNIE
    to najpierw uzyskujesz prawo do "części w udziale" a dopiero PÓŹNIEJ
    konkretne "rzeczy ze spadku"...
    Nie wiem (na dziś :)) czy w takim układzie musiałyby być dwie opłaty:
    osobno od "nabycia 1/4 własności domu i 1/4 własności pola"
    a później "zniesienia współwłasności domu"... (a kto inny
    od "załapania" całego pola na przykład).

> [...]
    >+
    >+ Czym sie rozni zniesienie wspolwlasnosci od podzialu spadku?

    Nie tak.
    Spadkodawca miał dom i dwa mieszkania. Wartość: 100 kzł + 2* 60 kzł.
    Spadkobierców jest troje - żona i dwójka dzieci.
    Po śmierci z mocy prawa dostają *wszyscy* udział *we wszystkim*:
    żona ma udział 1/2 w domu i 1/2 w każdym mieszkaniu, dzieci po 1/4.
    Postanawiają zrobić "dział":
    - żona bierze cały dom
    - dzieci biorą po mieszkaniu
    I mają do wyboru: żona *daruje* dzieciom brakujące 6 tysięcy w każym
    mieszkaniu, albo dzieci *spłacają* różnicę żonie spadkodawcy.
    Z tych czynności *może* - ale *nie musi* wyniknąć podatek,
    zależy co wybiorą oraz jaka jest różnica w udziałach w spadku !
    Jakby różnica była *duża* - to przy darowiźnie jak widzisz można
    przekroczyć "kwotę wolną"....

    I to było *jedno*.
    A teraz drugie - i OSOBNE.
    Dom i każde mieszkanie miało 3 współwłaścicieli, prawda ?
    Patrz na każdy element majątku OSOBNO !
    Matak (żona spadkodawcy) - 50%, dzieci - po 25%.
    No to trzeba teraz powiedzieć że jest INACZEJ: (współ)właścicielem domu
    już NIE BĘDĄ dzieci ! Będzie TYLKO żona.
    I jakby uznać że oni WYMIENIĄ się :) "świerć domu za pół mieszkania"
    - to... należy się podatek od ZAMIANY ! (sprawdź, jest !).
    Ale jest wyjątek - właśnie na takie okazje.
    Umawiają się ze dzieci REZYGNUJĄ Z DOMU - i od tego podatku nie
    płaci NIKT.
    Bo to jest osobna, specjalnie wymieniona w ustawie czynność:
    od zniesienia współwłasności podatku nie płaci RÓWNIEŻ ten
    co "zyskał" bo MIAŁ 1/2 (udziału w) domu a MA - cały ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)