  • 1. Data: 2004-08-13 10:22:13
    Temat: umowa komisu
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    Witam serdecznie !
    Proszę o wyjaśnienie kwestii wartości umowy komisowej.
    Do 30.04.2004 na umowie komisowej należało wpisać wartość sprzedaży
    przedmiotu. Wartość ta zawierała kwotę należności dla wstawiającego w komis
    oraz marżę/prowizję komisu. I od całej tej kwoty należało zapłacić PCC
    (jeśli dana umowa podlegała).
    A jak powinno być obecnie? Każda/y księgowa/y mówi mi co innego. Czytając
    nowe przepisy o VAT nie znalazłem żadnych odesłań do innych aktów (KC, PCC,
    coś jeszcze?), więc traktuję temat niezmiennie.
    Z góry dzięki za pomoc
    Darek

  • 2. Data: 2004-08-13 12:27:53
    Temat: Re: umowa komisu
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Fri, 13 Aug 2004 12:22:13 +0200, w <cfi4op$rs3$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "pisarz" <q...@q...co> napisał(-a):

    > przedmiotu. Wartość ta zawierała kwotę należności dla wstawiającego w komis
    > oraz marżę/prowizję komisu. I od całej tej kwoty należało zapłacić PCC
    > (jeśli dana umowa podlegała).

    Na pewno? Kiedyś (za czasów opłaty skarbowej) podatek płaciło się od kwoty
    wypłacanej wystawiającemu, natomiast od marży podatek płacił komisant.
    Jesteś pewny, że potem było tak jak piszesz?

  • 3. Data: 2004-08-13 12:51:29
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Na pewno?
    Mam pokserowane fragmenty różnych książek i poradników. Wszędzie ujęcie
    problemu jest podobne.

    > Kiedyś (za czasów opłaty skarbowej)
    Generalnie problematyka komisu jest dla mnie nowa. Nowe zadanie, nowy temat,
    nie wnikam już w historię.

    > podatek płaciło się od kwoty wypłacanej wystawiającemu
    Jaki to podatek?

    > od marży podatek płacił komisant
    Dla mnie jest to przychód brutto komisu. Wyliczę z tego VAT należny i netto
    do PD.

    Dzięki za odzew, ale dla mnie problem nadal nie rozwikłany.
    Darek

  • 4. Data: 2004-08-13 13:06:41
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Fri, 13 Aug 2004 14:51:29 +0200, w <cfidln$sa7$1@nemesis.news.tpi.pl>, "pisarz"
    <q...@q...co> napisał(-a):

    > Generalnie problematyka komisu jest dla mnie nowa. Nowe zadanie, nowy temat,
    > nie wnikam już w historię.

    > Jaki to podatek?

    Opłatę skarbową.

    > Dla mnie jest to przychód brutto komisu. Wyliczę z tego VAT należny i netto
    > do PD.

    Dokładnie, tak jak piszesz.

  • 5. Data: 2004-08-13 16:20:34
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    PCC:
    Art. 6.
    1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    1) przy umowie sprzedaży:
    a) rzeczy ruchomych nabywanych do przerobu lub odprzedaży - cena sprzedaży,
    b) zawieranej przez nierezydentów - równowartość w złotych kwoty
    zagranicznych
    środków płatniczych, określonej w zezwoleniu dewizowym,
    przeznaczonych na zapłacenie ceny,
    c) w pozostałych przypadkach - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego,

    Dla mnie cena sprzedaży to cena dla kupującego, czyli kwota dla sprzedawcy i
    prowizja komisu. Mylę się?

  • 6. Data: 2004-08-13 22:28:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Aug 2004, pisarz wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Dla mnie cena sprzedaży to cena dla kupującego, czyli kwota dla sprzedawcy i

    Mniemam że się mylisz.
    PCC, art. 2:
    +++
    Art. 2. Nie podlegają podatkowi:
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub
    jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z
    podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich
    części albo prawo użytkowania wieczystego,
    ---

    Sprzedaż przed przedsiębiorcę podlega opodatkowaniu lub zwolnieniu
    z VAT - tym samym nie podlega pod PCC
    Jeśli prowizja jest "za usługę" - takoż nie podlega pod PCC (jak
    się mylę to poproszę o wskazanie przepisu :))
    Pod PCC podlega jedynie sprzedaż "wstawiającego do komisu" i to pod
    warunkiem że "wstawiającym" jest osoba fizyczna nie prowadząca
    działalności gospodarczej !
    TEJ sprzedaży - czyli wartość TEJ kwoty, owszem, przed PCC obronić
    się nie podejmuję ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-13 22:38:12
    Od: "auto.ok" <a...@g...pl>

> [...]
    > działalności gospodarczej !
    > TEJ sprzedaży - czyli wartość TEJ kwoty, owszem, przed PCC obronić

    A czy kupujacy (osoba fizyczna) z komisu musi placic, czy jest tym samym
    zwolniony?

  • 8. Data: 2004-08-13 22:42:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2004, auto.ok wrote:
    [...]
    >+ A czy kupujacy (osoba fizyczna) z komisu musi placic, czy jest tym samym
    >+ zwolniony?

    Komisant jest z zasady *przedsiębiorcą*, czyli on (komisant) podlega
    pod VAT (albo płaci albo jest zwolniony) i dotyczy to jego *sprzedaży*
    (przypadki podlegania pod VAT strony zakupowej są sporadyczne i opisane
    w ustawie).
    Opodatkowaniu PCC może podlegać *sprzedaż*.
    Czyli jeśli przedsiębiorca sprzedaje - to PCC *nigdy* nie ma.
    Może być tylko jeśli przedsiębiorca *kupuje* :) - pod warunkiem
    że *nie* kupuje od innego przedsiębiorcy...

    Przy "właściwym komisie" sprzedawcą jest "wstawiający do komisu"
    (komitent), komisant jest pośrednikiem (za pośrednictwo nie ma
    PCC !) zaś kupujący płaci "na jednym kwitku" za dwie operacje:
    sprzedaży towaru *komitenta* *sobie* (bez mieszania w "przejście
    własności" komisanta - ten w żadnej chwili nie nabywa towaru !!)
    oraz za *pośrednictwo* (usługę komisu) - komisantowi.
    Żeby-była-jasność: dla VAT jest inaczej (niż dla PCC) na początek
    z tego powodu, że opodatkowaniu VAT podlega "wydanie" (a nie "przejście
    własności" !) a na koniec - bo przewidziano szczegółowe regulacje :)
    Inna sprawa że VAT-KOMIS łamie zasadę "neutralności VAT".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-08-14 05:23:26
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > PCC, art. 2:
    Osobiście podzielam Twoje stanowisko. Ale księgowa prowadząca sprawy komisu
    prowadzi ewidencję i płaci PCC (wg właściciela komisu).
    Wątek ten traktuję jako jeden z elementów przygotowania się na
    poniedziałkową rozmowę z księgową.
    Ale czy nie zeszliśmy z tematu?
    Chciałbym dowiedzieć się jaką kwotę należy umieścić na umowie komisowej
    między wstawiającym a prowadzącym komis. Może jestem za mało spostrzegawczy,
    ale nie znalazłem w przepisach (KC, PCC, VAT) wzmianki o umowie komisowej.
    Moi księgowi (czyżby niskiego poziomu merytorycznego?) rozmówcy twierdzą, że
    sprawa jest nie jednoznaczna: na umowie komisowej należy umieścić:
    wariat 1: kwotę: należną wstawiającemu (bo jest to umowa między zbywcą
    przedmiotu a prowadzącym komis), dostawa w myśl nowych przepisów VAT
    wariant II: cenę sprzedaży, bo tak określa PCC.
    I ja jako osoba "w temacie" dalej za wiele nie wiem.
    Darek

  • 10. Data: 2004-08-14 07:01:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2004, pisarz wrote:

    >+ > PCC, art. 2:
    >+ Osobiście podzielam Twoje stanowisko.

    Miło mi :)

    >+ Ale księgowa prowadząca sprawy komisu
    >+ prowadzi ewidencję i płaci PCC (wg właściciela komisu).

    Hrm... księgowa płaci powiadasz ? Ze swojej pensji ? ;)
    Odkładając żarty na bok - mogę się mylić jak niżej :[

    >+ Wątek ten traktuję jako jeden z elementów przygotowania się na
    >+ poniedziałkową rozmowę z księgową.

    :)

    >+ Ale czy nie zeszliśmy z tematu?

    Chyba nie. To nie ja zadałem pytanie na które odpowiadałem !

> [...]
    >+ ale nie znalazłem w przepisach (KC, PCC, VAT) wzmianki o umowie komisowej.

    Hm... jesteś... ! :)
    Kodeks Cywilny od art. 765 do 773, ze trzy strony tekstu ;)

    >+ Moi księgowi (czyżby niskiego poziomu merytorycznego?) rozmówcy twierdzą, że
    >+ sprawa jest nie jednoznaczna: na umowie komisowej należy umieścić:

    Cóż... zabiłeś mi ćwieka: interpretacja że *cała* kwota należy się
    zbywcy i komisant dostaje swoją prowizję z owej "całej" kwoty
    wygląda na uprawnioną... przynajmniej czytając prawo do "roszczenia"
    wg art. 772.
    Chyba się zasugerowałem pisząc poprzedni post poprzednimi przepisami
    VAT (właśnie jawnie "dzieliły" część wynagrodzenia komisanta do
    opodatkowania z kwoty zapłaconej przez nabywcę).
    Ykhm... jest tu ktoś kto wyłoży co i jak ??

    >+ I ja jako osoba "w temacie" dalej za wiele nie wiem.

    ...a ja wiem że nie wiem :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)