  • 1. Data: 2006-11-13 09:24:11
    Temat: umowa / przychód z najmu
    Od: "mm" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam

    Mam pytanie odnośnie konstrukcji umowy najmu. Prowadzę domową działalność
    gosp. poza miejscem stałego meldunku. Wynajmuję pokój, za który uiszczam
    opłatę stanowiącą część czynszu całego mieszkania. Wynajmujący nie osiąga z
    tytułu wynajmu dodatkowych korzyści finansowych. Dokładam się po prostu do
    czynszu. Jaki zapis powinien znaleźć się w umowie najmu, którą przekazuje do
    US jako dowód, że mam jakieś prawo do lokalu, w którym prowadzę DG, żeby
    najemca nie musiał płacić podatku? Z tego, co wiem, tego typu opłata (czynsz)
    nie jest objęta opodatkowaniem.

    Dziękuję za odpowiedź
    mm

  • 2. Data: 2006-11-13 10:45:52
    Temat: Re: umowa / przychód z najmu
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-11-2006 o 10:24:11 mm <s...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > US jako dowód, że mam jakieś prawo do lokalu, w którym prowadzę DG, żeby
    > najemca nie musiał płacić podatku? Z tego, co wiem, tego typu opłata

    U mnie wystarczyło dopisać do umowy że wynajmujący zgadza się na
    rpowadzenie DG
    w wynajmowanym lokalu(mieszkaniu).

  • 3. Data: 2006-11-14 18:29:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Nov 2006, t wrote:

    > U mnie wystarczyło dopisać do umowy że wynajmujący zgadza się na
    > rpowadzenie DG w wynajmowanym lokalu(mieszkaniu).

    Ale mm pisze tak, jakby właściciel *nie* opodatkowywał czynszu.
    IMHO coś nie pasuje :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-11-14 19:46:07
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-11-2006 o 19:29:31 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Ale mm pisze tak, jakby właściciel *nie* opodatkowywał czynszu.
    > IMHO coś nie pasuje :)

    Mój nie płaci nic od mojej DG bo mam powierzchnie mieszaną :)

  • 5. Data: 2006-11-14 20:05:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Nov 2006, t wrote:

    > Mój nie płaci nic od mojej DG bo mam powierzchnie mieszaną :)

    Do tego nie mam wątpliwości :)
    Idzie o stwierdzenie ze "dokłada sie do czynszu" i dalej wynika
    z tego, że właściciel NIE rozlicza tego przychodu.
    Ani przychodu z użyczenia, jak podejrzewam (ani jeden, ani drugi).
    Zakładam że nie jest "rodziną".
    Dlatego tak się dopytuję :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-11-15 14:36:53
    Od: "mm" <s...@g...pl>

> [...]

    > z tego, że właściciel NIE rozlicza tego przychodu.
    > Ani przychodu z użyczenia, jak podejrzewam (ani jeden, ani drugi).

    Rodziną nie jestem. Opierałem się na czymś takim:

    "MF precyzuje również, co nie jest obciążone podatkiem: "składnikiem przychodu
    osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez
    najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty
    związane z lokalem, takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie
    mieszkaniowej, abonament za istniejące w tym lokalu media oraz inne opłaty
    ustalane ryczałtowo, jak również opłaty za rozmowy telefoniczne przeprowadzane
    z aparatu zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, wodę, energię elektryczną
    oraz gaz, które nie są ustalane w sposób ryczałtowy), jeżeli z umowy wynika,
    że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia". W nowej interpretacji MF
    oparło się na art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    oraz orzecznictwie NSA, który wielokrotnie twierdził, że przychód powstaje
    jedynie wówczas, gdy ma miejsce przysporzenie majątkowe."

    Powiedzmy, że czynsz, energia i woda miesięcznie kosztują 700 zł, a w umowie
    mam zapis, że za wynajem pokoju płacę 250 zł. Cała płacona przeze mnie kwota
    jest skonsumowana przez te rachunki. Czy wtedy wynajmująca też musi co miesiąc
    składać pit odnośnie tych 250 zł?

    Wybaczcie ignorancję, ale co to jest powierzchnia mieszana i dlaczego zwalnia
    z płacenia podatku?

    Pozdrawiam, z góry dzięki za pomoc
    mm

  • 7. Data: 2006-11-15 14:47:08
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-11-2006 o 15:36:53 mm <s...@g...pl> napisał(a):

    > Wybaczcie ignorancję, ale co to jest powierzchnia mieszana i dlaczego
    > zwalnia
    > z płacenia podatku?

    Nie tylko Ty jesteś w tej kwestii ignorantem
    W lustrze też takiego widze ;)

  • 8. Data: 2006-11-16 10:05:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Nov 2006, mm wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > mieszkaniowej, abonament za istniejące w tym lokalu media oraz inne opłaty

    No tak.
    Ale w przepisach podatkowych są dwa obosieczne zapisy, które powodują
    że nie pobieranie czynszu powoduje powstanie podatku.
    Jeden to zapis że "nieodpłatne świadczenia" są przychodem, i za wyjątkiem
    świadczeń podpadających pod podatki wykluczone z dochodów (konkretnie:
    darowizny, darowizna rzeczy lub praw do 1000 zł ma zwolnienie) nie
    ma zwolnienia!
    Inaczej mówiąc, ten kto mieszka w (lub inaczej korzysta z) lokalu
    a nie płaci czynszu ma "nieodpłatny przychód".
    Drugi to taki, że jak właściciel nie pobiera czynszu to... ma
    "przychód równoważny".
    Zajrzyj tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    art.11.2a.3 i 11.2b oraz art.16.1

> [...]
    > mam zapis, że za wynajem pokoju płacę 250 zł. Cała płacona przeze mnie kwota

    Nie wiem jak rozumieć "jeśli z umowy wynika że NAJEMCA jest zobowiazany
    do ich ponoszenia". Wprost :), znaczy czy nie tak, że ma w ręku kwit
    "dla elektrowni" i go płaci (on, najemca).

    > Czy wtedy wynajmująca też musi co miesiąc
    > składać pit odnośnie tych 250 zł?

    AFAIK mamy dwie osobne sprawy:
    - nie zawsze trzeba składać PIT (dopiero kiedy wychodzi podatek, a np.
    przy skali podatkowej do coś 528 podatku się nie płaci)
    - jeśliby rozliczać KPiR, to kwota *dochodu* jest różnicą między
    przychodem a kosztami.

    > Wybaczcie ignorancję, ale co to jest powierzchnia mieszana i dlaczego zwalnia
    > z płacenia podatku?

    To nie ja użyłem takiego pojęcia :), ale IMO chodzi o "wykorzystywany
    częściowo na cele działalności lokal, ktory nie utracił charakteru
    mieszkalnego".
    I chodzi o inny podatek - od nieruchomości.
    Gdybam sobie, że to przede wszystkim dlatego, iż ów podatek jest jak sama
    nazwa wskazuje od nieruchomości.
    A "nieruchomość" też pewnikiem jest opisana w przepisach i np. pół pokoju
    to nie jest "nieruchomość"! Nie ma takiej jednostki miary ;)
    IMO kwalifikuje się (wg przeznaczenia mieszkalny/gospdarczy) cały lokal,
    być moze da się (wątpię, ale nie wiem, tak na oko wymagałoby to wydzielenia
    jako osobnego lokalu) pomieszczenie.
    "Róg pod oknem w kuchni" nie wygląda na coś osobno opodatkowywanego :)

    pzdr, Gotfryd