  • 1. Data: 2009-03-13 18:35:39
    Temat: umowa zlecenie - brak pita
    Od: Daniel <...@...pl>

    Witam,
    w poprzednim roku pracowałem dość krótko dla pewnej firmy na umowę
    zlecenie. Umowę zawarliśmy ustnie, mieliśmy zawrzeć ją na piśmie, ale na
    obietnicach się skończyło (to był główny powód dlaczego nie
    zadecydowałem się na przedłużenie współpracy z nimi). Zapłacili mi, ale
    nie wysłali mi PITa i mam dość silne wrażenie, że nie zapłacili podatku.
    Mam dość marne dowody na to, że tam pracowałem (tylko kilka przelewów
    bankowych od osób związanych z firmą, nie wystawiałem rachunku). W US
    pewnie by to nie przeszło. Nie chciałbym żeby ta sprawa ciągnęła się za
    mną przez kilka lat, więc wolałbym to załatwić uczciwie. Wobec tego mam
    pytanie, jak to teraz rozegrać? Iść do US i powiedzieć, że miałem tam
    jakieś nieokreślone dochody i "zapomniałem" odprowadzić podatek?
    Musiałbym zapłacić 50% + odsetki + jakąś karę? Czy mógłbym mieć z tego
    powodu jakieś problemy w przyszłości?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-13 22:11:30
    Temat: Re: umowa zlecenie - brak pita
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Daniel wrote:
    > Witam,
    > w poprzednim roku

    którym ? 2008, 2007

    > Iść do US i powiedzieć, że miałem tam
    > jakieś nieokreślone dochody i "zapomniałem" odprowadzić podatek?

    to nie ty odprowadzasz podatek tylko firma jako płatnik w twoim imieniu.

    > Musiałbym zapłacić 50% + odsetki + jakąś karę?
    bo?
    nie rozumiem dlaczego miałbyś coś płacić z odsetkami, na rozliczenie za
    2008 jeszcze jest czas.

    Robisz tak jakbyś pit dostał.
    Z ustnej umowy jakaś tam kwota brutto wynika, wpisujesz ją na pit-37 w
    miejscu umowy zlecenia i już.
    Z racji tego, że o odprowadzonych składkach nic nie wiesz, to nic po za
    zerem wpisać nie możesz.
    Wychodzi ci jakiś podatek do zapłaty (albo i nie ) więc go płacisz.

    Razem z pit-37 składasz wyjaśnienie, że nie dostałeś pit-11 mimo, że się
    o niego upomniałeś (tu dołączasz ksero nadania listy poleconego do
    firmy, ze się o pit upominałeś :) ) i w związku z tym wpisujesz kwotę
    brutto wynikającą z umowy zawartej ustnie.
    I czekasz na wojnę. Firma dostanie w dupę i to zdrowo.
    Jak ci w końcu pit przyślą, a myślę, że po najeździe US zrobią to dosyć
    szybko, to wtedy składasz normalną korektę z kolejnym wyjaśnieniem, że
    własnie dostałeś pit i wtedy ci ewentualnie wyjdzie coś tam ekstra do
    zwortu to co nadpłaciłeś przy wykazaniu zerowych składek.
    I już.

  • 3. Data: 2009-03-14 08:35:13
    Od: Daniel <...@...pl>

    witek wrote:

    > którym ? 2008, 2007

    2008

> [...]
    > firmy, ze się o pit upominałeś :) ) i w związku z tym wpisujesz kwotę
    > brutto wynikającą z umowy zawartej ustnie.

    Ok, dzięki.