  • 1. Data: 2005-03-31 07:44:40
    Temat: umowy o dzieło a VAT
    Od: "piotr" <e...@o...pl>

    Witam,

    Proszę o konsultację w sprawie VAT od umów o dzieło. Jestem tłumaczem nie
    prowadzącym działalności gospodarczej, rozliczam się z klientami na zasadzie
    umów o dzieło. Trochę niepokoi mnie sprawa VATu, który według jednych wersji ma
    być doliczany do umów o dzieło, według innych nie. W telewizji na pewno
    słyszałem, że VATem objęte są tylko umowy o dzieło, jeżeli twórca prowadzi
    działalność gospodarczą. Znów w Gazecie Prawnej piszą, że ten przepis nie jest
    jednoznaczny i w zasadzie nikt nie wie, czy i od jakich umów należy
    odprowadzać VAT.

    Wiadomo, że VAT powinien być podatkiem neutralnym,
    więc teoretycznie zastosowanie go do osób nie prowadzących
    działalności jest bezsensowne i sprzeczne z zasadą ogólną (bo muszę doliczać
    VAT, ale nie mogę go sobie odliczać przy zakupach), ale w Polsce nie takie cyrki
    się dzieją.

    Proszę o wyjaśnienie, jeżeli w ogóle ten problem da sie wyjaśnić.

    Dzięki,

    piotr

  • 2. Data: 2005-03-31 08:48:16
    Temat: Re: umowy o dzieło a VAT
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Trochę niepokoi mnie sprawa VATu,

    niestety mnie też :(

    > W telewizji na pewno
    > słyszałem, że VATem objęte są tylko umowy o dzieło, jeżeli twórca
    prowadzi
    > działalność gospodarczą.

    ech ta telewizja...

    > Znów w Gazecie Prawnej piszą, że ten przepis nie jest
    > jednoznaczny i w zasadzie nikt nie wie, czy i od jakich umów należy
    > odprowadzać VAT.

    IMO mają zupełną rację. Każdy urzędas może interpretować ten
    przepis jak mu się spodoba i było tu już wiele dyskusji na ten temat

    > Wiadomo, że VAT powinien być podatkiem neutralnym,

    hmm... tak to może i jest w krajach bardziej cywilizowanych...

    > Proszę o wyjaśnienie, jeżeli w ogóle ten problem da sie wyjaśnić.

    IMHO się nie da i wątpię aby czyjakolwiek opinia na tej grupie była
    miarodajna. Co do mnie to jedyne pewne sposoby widzę trzy:
    1. Postarać się różnymi sposobami nie przekroczyć limitu względnie
    od razu zostać normalnym vatmanem ze wszystkimi konsekwencjami
    2. Pisemnie wystąpić do USu o interpretację
    3. Wyprowadzić się ;)

    Jeśli ktoś zna jeszcze inne metody to ja też poproszę.

    Pix

  • 3. Data: 2005-04-02 01:43:06
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    pix napisał(a) w wiadomości: ...
    >[...]

    W archiwum grupy jest wątek o pani tłumacz z UoD co się US już
    przyczepił. Poszukaj, może napisz do niej. Nie wiem, czy na grupie
    było zakończenie tej historii.

    >prowadzi

    A to prawie na 100%. Z założenia, aby ci z DG nie uciekali w UoD.

    W moim US nie wiedzą. Sugerują indywidualne rozpatrywanie.

    >hmm... tak to może i jest w krajach bardziej cywilizowanych...

    W Polsce VAT ("podatek od wartości dodanej") zwie się PTU (podatek
    od towarów i usług). Już z polskiej nazwy wynika, że nie musi być
    neutralny :[

    >1. Postarać się różnymi sposobami nie przekroczyć limitu

    Radzę sprawdzić, czy tam gdzie pachnie licencją (a może i prawami
    autorskimi) to wystarczy.

    > względnie
    >od razu zostać normalnym vatmanem ze wszystkimi konsekwencjami

    Znam takich - nie mogli ryzykować wojny z US.

    >2. Pisemnie wystąpić do USu o interpretację

    Ryzyko, że będzie niekorzystna.

    >3. Wyprowadzić się ;)

    Dokąd?

    >Jeśli ktoś zna jeszcze inne metody to ja też poproszę.

    Ad. 2. Spróbować tak skonstruować umowy, aby pojawiły się jakieś
    "więzy prawne...". Ale żeby nie sugerowały umowy o pracę. Ew. darować
    sobie "prawa autorskie" (KUP 50->20% - zależnie od progu od 5.7 do 12%
    podatku więcej, ale mniej niż 22).

    Arek