  • 1. Data: 2003-04-08 19:16:16
    Temat: uzyczenie auto od narzeczonej
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    Witam,

    prowadzę 1osobwą DG. Mam z narzeczoną spisaną umowę na użyczenie samochodu
    do prowadzonej DG. Na ile zmieni się sytuacja gdy się pobierzemy? Od osób
    najbliższych podobno nie można użyczaś auta?

    Stryket

  • 2. Data: 2003-04-08 19:33:26
    Temat: Re: uzyczenie auto od narzeczonej
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Stryket napisał:
> [...]
    > do prowadzonej DG. Na ile zmieni się sytuacja gdy się pobierzemy? Od osób
    > najbliższych podobno nie można użyczaś auta?

    Jest dokładnie odwrotnie - obecnie użytkujesz nieodpłatnie samochód
    należący do osoby obcej - a więc powinienes co miesiąc dopisywac sobie
    do dochodu kwote która musiałbys zapłacic za wynajem samochodu na wolnym
    rynku.
    Kiedy sie pobierzecie będziesz mógł uzytkowac samochód zony bez żadnych
    konsekwencji podatkowych.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-04-09 14:12:03
    Od: "Marsjusz" <m...@w...pl>

> [...]
    > rynku.
    > Kiedy sie pobierzecie będziesz mógł uzytkowac samochód zony bez żadnych

    Czy tak samo jest z użyczeniem samochodu od rodzica ??

    Chcę spisać jakąś umowę z ojcem w celu użytkowania jego samochodu.
    Odpisywać sobie paliwo i drobne naprawy.

    Czy musi mi wysytawiać jakiś rachunek ??
    Czy musi zgłosić ten fakt ( umowe ) do US ??
    Czy mogę zrobić umowę bez kwoty, albo z kwotą np 120 płatne na koniec roku.
    ??

    Pozdr.

  • 4. Data: 2003-04-09 14:12:03
    Od: "Marsjusz" <m...@w...pl>

  • 5. Data: 2003-04-10 06:20:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marsjusz napisał:

    > Czy tak samo jest z użyczeniem samochodu od rodzica ??

    Tak samo - pamietaj że uzyczenie z zasady jest nieodpłatne.
    Od tego roku nieodpłatne śwaidczenia od najblizszej rodziny nie sa
    przychodem więc uzyczenie samochodu jest dla obu stron bez żadnych
    konsekwencji podatkowych.
    Jeżeli płacisz to jest to juz najem.

    > Chcę spisać jakąś umowę z ojcem w celu użytkowania jego samochodu.
    Tak - uzyczenia, jeżeli bezpłatnie, najmu jeżeli odpłatnie.

    > Odpisywać sobie paliwo i drobne naprawy.
    Możesz.

    > Czy musi mi wysytawiać jakiś rachunek ??
    Uzyczenie - nie.
    Najem - jeżeli nie jest VATowcem i samochód nie jest środkiem trwałycm w
    jego DG to wystarczy potwierdzenie zapłaty, jeżeli jest VATowcem musi
    wystawić Ci fakturę, jeżeli tylko prowadzi DG (bez VATu) to rachunek.

    > Czy musi zgłosić ten fakt ( umowe ) do US ??
    Nie.

    > Czy mogę zrobić umowę bez kwoty, albo z kwotą np 120 płatne na koniec roku.
    > ??
    Jaką umowę? Najem musi miec okreslony czynsz, uzyczenie nie, bo jest z
    zasady nieodpłatne.
    Terminy i warunki płatności to sprawa stron umowy, nic tego nie reguluje
    odgórnie. Jak sie umówicie tak będzie, ale umówic sie co do kwoty trzeba.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-04-10 10:00:55
    Temat: Odp: uzyczenie auto od narzeczonej
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@b...onet.pl>

    Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b732i0$cru$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
    > Od tego roku nieodpłatne śwaidczenia od najblizszej rodziny nie sa
    > przychodem więc uzyczenie samochodu jest dla obu stron bez żadnych

    nie mogę znaleźć odpowiedniego artykułu...
    możesz podać podstawę prawną ?

    pozdrawiam serdecznie - Darek SP2BZW

  • 7. Data: 2003-04-10 12:52:04
    Temat: Re: Odp: uzyczenie auto od narzeczonej
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Dariusz Stefan napisał:
    > Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:b732i0$cru$...@n...news.tpi.pl...

    > nie mogę znaleźć odpowiedniego artykułu...
    > możesz podać podstawę prawną ?

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oczywiście.
    "Art. 14 [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    [...]
    8) wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem
    otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    przepisów o podatku od spadków i darowizn, [...]"

    Chyba że chodzi Ci od podstawe prawna nieodpłatności użyczenia, wtedy
    Kodeks Cywilny:
    "Art. 710. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić
    biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na *bezpłatne*
    używanie oddanej mu w tym celu rzeczy."

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-04-10 13:33:29
    Temat: Odp: Odp: uzyczenie auto od narzeczonej
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@b...onet.pl>

    Użytkownik Maddy <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b73pga$1nu$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    > otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu
    > przepisów o podatku od spadków i darowizn, [...]"

    dzięki serdeczne, przegapiłem....

    pozdrawiam - Darek SP2BZW

  • 9. Data: 2003-04-10 15:14:05
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > do dochodu kwote która musiałbys zapłacic za wynajem samochodu na wolnym
    > rynku.

    a co wolny rynek mówi w sprawie malucha? (czyt. za ile miesięcznie?) może
    ktos wie?

    Stryket