  • 1. Data: 2005-07-25 05:47:55
    Temat: wewnątrzwspólnotowe nabycie
    Od: "Tom" <p...@w...pl>

    Witam,
    mam pytanie dot wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
    Czy jeśli kupuję towar od kontrahenta niemieckiego to on mi wystawia fakturę
    VAT ze stawką 0%, więc czy ja w Polsce płacę jakiś VAT od tej transakcji.
    Jeśli tak to z jaką stawką?

  • 2. Data: 2005-07-25 07:07:09
    Temat: Re: wewnątrzwspólnotowe nabycie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Jul 2005, Tom wrote:

    > Czy jeśli kupuję towar od kontrahenta niemieckiego to on mi wystawia fakturę
    > VAT ze stawką 0%

    wKF: raczej nie ma takiej możliwości.
    Faktura może być przy pewnych rodzajach towarów (jeśli towar nie jest
    np.samochodem ;)) *bez VAT* - zresztą ichniego VATu, a nie naszego PTU.
    To taki formalny haczyk żeby nie było że niemiecki US jest jakoś
    zamieszany w sprawę twojego zakupu - nie ma VATu i już.
    Praktycznie daje to efekt TAKI SAM jak 0% - ale to NIE JEST 0% VAT.

    > więc czy ja w Polsce płacę jakiś VAT od tej transakcji.

    Zastanów się chwilę.
    Jak kupujesz towar w .pl - to KTOŚ już ten VAT odprowadził do US, ten
    ktoś od kogo kupiłeś.
    I tobie przysługuje prawo odliczenia tego VATu.
    Jak towar wyjeżdża z Niemiec - to nikt wcześniej tego VATu nie
    odprowadził do polskiego US.
    Więc masz to zrobić.
    Ale NADAL przysługuje ci odliczenie !
    Więc naliczasz, odliczasz - i nie płacisz nic, chyba że masz sprzedaż
    zwolnioną...

    > Jeśli tak to z jaką stawką?

    "właściwą" :]
    Myślisz że jesteśmy predykcyjnym oddziałem GUS ???

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-07-25 08:24:29
    Od: "Tom" <p...@w...pl>

    może sprecyzuje:
    są dwie firmy w Polsce i w Niemczech. Firma w Polsce kupuje od firmy w
    Niemczech np aparat cyfrowy. Więc firma niemiecka wystawia firmie polskiej
    fakturę VAT ze stawką 0%. Więc teraz, czy firma polska płaci jakiś VAT w
    Polsce od tej transakcji? Jeśli tak to jaka jest stawka? W Niemczech stawka
    VAT wynosi 16%, która była by naliczona gdyby była to sprzedaż na terenie
    Niemiec albo np do Polski do osoby fizycznej, definiowana jako sprzedaż
    wysyłkowa.

  • 4. Data: 2005-07-25 08:39:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Jul 2005, Tom wrote:

    > może sprecyzuje:
    > są dwie firmy w Polsce i w Niemczech. Firma w Polsce kupuje od firmy w
    > Niemczech np aparat cyfrowy. Więc firma niemiecka wystawia firmie polskiej
    > fakturę VAT ze stawką 0%.

    Nie.
    Wystawia fakturę BEZ VAT.
    W opisie powinno być że VAT rozliczy nabywca.

    > Więc teraz, czy firma polska płaci jakiś VAT w Polsce od tej
    > transakcji?

    Tylko jeśli chce.
    Bo MUSI naliczyć - i MOŻE odliczyć.
    Każdy normalny człowiek wykaże 220 zł od każdego tysiąca zł netto
    i owe 220 zł jednocześnie odliczy. Ale przymusu odliczenia nie ma,
    więc nie można powiedzieć że "nie zapłaci" - bo to byłaby nieprawda.
    Kupujesz towar za 2000 zł - musisz wykazać 440 zł VAT naliczonego.
    Ale masz *jednocześnie* 440 zł VATu do odliczenia - CHYBA że
    to nie jest towar handlowy a "do użytku wewnętrzenego *I* masz
    sprzedaż zwolnioną (nie dającą prawa do odliczania).

    Zwięźlej: jak to towar handlowy opodatkowany to każdy "normalny"
    biznesmen w momencie zakupu NIC nie zapłaci. Ale musi wykazać
    tyle samo po "do zapłaty" i "do odliczenia".

    > Jeśli tak to jaka jest stawka?

    Taka jak na fotoaparaty, AFAIK 22%

    > W Niemczech stawka VAT wynosi 16%

    Ale oni tam mają jakiś melwesteuer czy jak mu tam, a my
    rozmawiamy o PTU !! "VAT" to taki miedzynarodowy skrót,
    ale mowa o dru RÓZNYCH podatkach - jeden kasują Niemcy
    drugi Polska.

    > która była by naliczona

    ...ale nie jest.
    A u nas JEST dla odmiany 22%...
    Co powoduje że "ludności" bardziej opłaci się pojechać po fotoaparat
    do Niemiec niż kupić w .pl oczywiście.
    Polskę STAĆ na to żeby VAT od rzeczy małych i drogich (kiedy to koszt
    transportu się nie liczy) brali inni...

    pozdrowienia, Gotfryd