  • 1. Data: 2003-10-06 11:25:33
    Temat: wezwanie do US
    Od: "Agunia P" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    mniej wiecej 7 lat temu w ramach nabycia spadku otrzymalam dom z dzialka po
    babci, w ktorym zreszta mieszkalam od urodzenia... wszelkie sprawy podatkowe
    (od gruntu) zostaly uregulowane.. niestety nie bylo mnie stac na utrzymanie
    domu, ktory wymagal kapitalnego remontu i sprzedalam go przed uplywem 5 lat
    kupujac mieszkanie wlasnosciowe spoldzielcze... w mieszkaniu tym mieszkam od
    5 lat (minelo w kwietniu br) i teraz dostalam wezwanie z US w sprawie
    udokumentowania srodkow na zakup mieszkania... ok, jest testament,
    stwierdzenie sadowe nabycia spadku, akt sprzedazy domu, kupna mieszkania...
    pozostaje roznica 20tys pomiedzy cena domu a mieszkania... czy od tego
    zaplace podatek? nie mam juz chyba rachunkow na remont zakupionego
    mieszkania :( prosze o info jak rozmawiac w US...

  • 2. Data: 2003-10-06 15:17:12
    Temat: Re: wezwanie do US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Oct 2003, Agunia P wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stwierdzenie sadowe nabycia spadku, akt sprzedazy domu, kupna mieszkania...
    >+ pozostaje roznica 20tys pomiedzy cena domu a mieszkania...

    W którą stronę różnica ?
    Bo jak rozumiem urząd się pyta skąd miałaś pieniądze na mieszkanie !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-10-06 18:55:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Oct 2003, Agunia P wrote:

    >+ dom sprzedalam 20tys drozej niz kosztowalo mnie pozniej mieszkanie....

    ...to ja nie rozumiem wezwania "w sprawie wyjaśnienia pochodzenia
    środków na zakup mieszkania". Może się pogubili w papierach...

    >+ czy od tej roznicy powinnam zaplacic podatek?

    Zeznaję że nie wiem, z ustawy wynikałoby że tak:
    +++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    a) w części wydatkowanej na nabycie w kraju, nie później niż w okresie
    dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gruntu albo prawa wieczystego
    użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, lub na nabycie
    wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawa do
    jednorodzinnego domu mieszkalnego, prawa do lokalu mieszkalnego w małym
    domu mieszkalnym oraz na budowę, rozbudowę albo remont lub modernizację
    własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
    -----

    >+ pieniadze zostaly wydane na oplaty
    >+ notarialne, prowizje agencji, remont... (ale rachunkow za sam remont nie moge
    >+ znalezc - 5 lat minelo w kwietniu tego roku i chyba sie juz ich pozbylam:( )

    No to źle. Masz trzymać do końca roku w którym upływa 5 lat od
    obowiązku podatkowego. Czyli 6..7 lat ! Jak znasz firmy które
    ci remontowały, oni "mają cię w bazie" oraz chce im się poszukać
    (być może odpłatnie) to być może dają się namówić na wystawienie
    duplikatów faktur/rachunków. Marnie to widzę, ale...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-10-07 06:45:42
    Od: "Agunia P" <a...@N...gazeta.pl>

    dom sprzedalam 20tys drozej niz kosztowalo mnie pozniej mieszkanie.... czy od
    tej roznicy powinnam zaplacic podatek? pieniadze zostaly wydane na oplaty
    notarialne, prowizje agencji, remont... (ale rachunkow za sam remont nie moge
    znalezc - 5 lat minelo w kwietniu tego roku i chyba sie juz ich pozbylam:( )
    czy wystarcza dokumenty (testament, akt sprzedazy domu, kupna mieszkania etc)
    + moje oswiadczenie dot. wydanych na remont pieniedzy , czy od roznicy kaza
    mi zaplacic podatek?

    dziekuje i pozdrawiam,

  • 5. Data: 2003-10-07 07:00:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Oct 2003, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news"
    >+ >
    >+ > >+ czy od tej roznicy powinnam zaplacic podatek?
    >+ >
    >+ > Zeznaję że nie wiem, z ustawy wynikałoby że tak:
    >+ > +++++
    >+ > Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    >+ > ....
    >+
    >+ witam, coś się chyba nie zrozumieliście ;-)))
    >+ zapewne nie chodzi o podatek dochodowy, a o podatek od spadku, który został
    >+ zawieszony na okres 5 lat... ale tak sobie tylko gdybam....

    Ja też gdybałem :), na podstawie gdybań Aguni (która na razie
    tylko tyle wie co urząd napisał). Urząd zaś coś kombinował
    skąd są pieniądze... :)
    Sądząc z jej wypowiedzi - ze sprzedaży domu zostało
    po zakupie mieszkania "na boku" 20 kzł, a ponieważ sprzedaż
    miała miejce przed 5 letnim "odstępem" - to nie wiem... ale:
    ++++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c):

    a) w części wydatkowanej na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku
    mieszkalnego lub jego części [...] lub [...] remont[...]
    -----

    Mi wychodzi że fakt, iż dom był "ze spadku" i że niespełnienie
    warunku zamieszkania przez 5 lat powinno powodować podatek
    spadkowy to jedno (nic nie było na ten temat, ale może
    Agunia na to nie wpadła !), a to że dom został *sprzedany*
    i dochód ze sprzedaży zwolniony (częsciowo) z PDoOF to druga...
    Chyba sprzedaż nieruchomości krócej niż 5 lat od nabycia
    powoduje obowiązek podatkowy PD - niezależnie skąd tą
    nieruchomość mamy i czy była od czegoś zwolniona - czy się
    mylę ?

    Jest taka możliwość że dopiero "przy okazji" pytania skąd
    były pieniądze na mieszkanie US załapie że pod. spadkowy
    wcięło ("i wyrówna") - o tym piszesz ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-07 07:46:59
    Od: "Agunia P" <a...@N...gazeta.pl>

    dzieki bardzo za informacje... jesli nie znajde rachunkow za remont to jaki
    podatek powinnam zaplacic od tych 20tys roznicy miedzy cena domu a
    mieszkania? 10% ?

    pozdrawiam,

  • 7. Data: 2003-10-07 18:42:46
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

  • 8. Data: 2003-10-07 23:33:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Oct 2003, Slayer wrote:
    [...]
    >+ mylisz, nieruchomości otrzymane w drodze spadku i darowizny można sprzedać
    >+ przed upływem 5 lat, bez podatku dochodowego od sprzedaży

    Acha. Thx.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-10-08 04:26:38
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]

    > Jest taka możliwość że dopiero "przy okazji" pytania skąd
    > były pieniądze na mieszkanie US załapie że pod. spadkowy

    nie sądzę, uważam że są to zwykłe czynności sprawdzające (czy mieszka itd.)
    więc się wyda, można było przed sprzedażą domu wystąpić do US o przesunięcie
    ulgi na inną nieruchomość

  • 10. Data: 2003-10-08 08:14:08
    Od: "Agunia P" <a...@N...gazeta.pl>

    wg mojej wiedzy jedynego podatku jakiego moge sie obawiac , to podatek od
    roznicy 20tys pozostalej po sprzedazy domu i kupnie mieszkania... 10% ?
    pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi!