  • 1. Data: 2003-10-29 10:22:03
    Temat: wolny zawod a umowa o dzielo
    Od: <s...@s...pl>

    Witajcie!

    Artysta (dyplom Akademii Sztuk Pieknych) wykonuje projety graficzne na umowe
    zlecenie.
    Jak wygladaja koszty? Co z prawami autorskimi?
    Przedzieram sie po sieci przez stosy informacji ale konkretow poptrzebuje
    juz dzisiaj.
    Doceniajac to, iz jestescie fachowcami, prosze Was o pomoc.
    Zgodnie z art 627 - 646 K.C. wynika, że mam 50 % kosztów własnych.
    I na tym koniec? Czy sa jakies profity z ukonczenia wyzszej szkoly
    plastycznej, tak aby wyjsc korzystnie na umowie?
    Czy zakladac firme? Wowczas jaka i na jakich zasadach?
    Prosze o pomoc. Wystarcza chocby linki do stron z konkretnymi informacjami.

    Pozdrawiam
    Bogna

  • 2. Data: 2003-10-31 18:47:02
    Temat: Re: wolny zawod a umowa o dzielo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003 s...@s...pl wrote:
    [...]

    Jak rozumiem musztarda po obiedzie... :), ale:

    >+ Jak wygladaja koszty?

    A o co chodzi z tym "wyglądaniem" ?

    >+ Co z prawami autorskimi?

    IMO: "według umowy".

    [...]
    >+ Zgodnie z art 627 - 646 K.C. wynika, że mam 50 % kosztów własnych.

    No, nie wiem.
    Zapodany zakres to umowa o dzieło :), a ta NIE przesądza o rodzaju
    opodatkowania. Jakby było tak jak piszesz, to miałbyś 20% KUP !
    50 % przysługuje przy "sprzedaży praw majątkowych", a do takich
    zalicza się m.in. rozporządzenie prawem autorskim.
    Odpowiednio art.10.1.2 ("dzieło osobiste") i art.10.1.7 ("kapitały
    i prawa majątkowe") wiadomej ustawy :)

    >+ I na tym koniec?

    Yrm... ?
    Znaczy: masz wyższe koszty ?
    Nie wiem, może da się tak skonstruować umowę żeby z niej
    wynikało że zapłata jest "za dzieło" ale nie "za prawa":
    zeznaję że nie mam praktyki w tę stronę :]
    Wtedy możesz policzyć *rzeczywiste* koszty (bez ryczałtów !)
    z tym zastrzeżeniem że *udokumentowane*.

    >+ Czy sa jakies profity z ukonczenia wyzszej szkoly
    >+ plastycznej, tak aby wyjsc korzystnie na umowie?

    Nie sądzę.

    >+ Czy zakladac firme?

    Żeby rozliczać koszty ?
    Nie wiem, musisz przekalkulować biorąc pod uwagę: więcej
    papierkologii, podleganie pod ZUS...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)