  • 1. Data: 2003-10-29 10:03:23
    Temat: Ponowna faktura - oryginał czy duplikat?
    Od: "Tomasz L." <t...@p...onet.pl>

    Witam.

    Wystawiłem kontrahentowi fakturę i przekazałem mu ją podpisaną w dwóch
    egzemplarzach, miał oddać mi podpisaną kopię ale niestety obydwa
    egzemplarze zgubił. Biorąc pod uwagę, że kiedyś owe zagubione faktury
    mogą się odnaleźć, co najlepiej zrobić: wydrukować i dać mu do podpisu
    ponownie tę samą fakturę, wystawić duplikat, czy jeszcze coś innego?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2003-10-29 10:23:07
    Temat: Re: Ponowna faktura - oryginał czy duplikat?
    Od: Catbert <v...@w...pl>

> [...]
    > mogą się odnaleźć, co najlepiej zrobić: wydrukować i dać mu do podpisu
    > ponownie tę samą fakturę, wystawić duplikat, czy jeszcze coś innego?

    Ja wystawiam w takiej sytuacji "Oryginał - duplikat".

    Ciekawie wygląda wystawianie faktur za granicą:
    Niemcy: Oryginał + kilka kopii
    Francja: Oryginał + 8 kopii, jak nie ma oryginału, to na kopii stawiają
    pieczatkę "oryginal" i nic więcej
    Wlk. Brytania: wszystko jest oryginałem, np. trzy jednakowe faktury z
    napisem "oryginal"
    Szwajcaria: dowolna liczba faktur, bez jakichkolwiek adnotacji czy to
    oryginał czy kopia.
    Firma duża, zakłady na całym świecie, ok. mld EUR obrotu.

    Jak widać nie wszędzie przejmują się "nadmiernie prefekcyjną"
    interpretacją norm prawnych.

    Pzdr: Catbert, EHRM

  • 3. Data: 2003-10-29 11:58:17
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ja wystawiam w takiej sytuacji "Oryginał - duplikat".

    Duplikat wystawia sprzedawca na podstawie posiadanej kopii faktury. Jeżeli
    nie ma kopii, to nie może wystawić duplikatu. Z postu Tomasza zdaje się
    wynikać, że wystawił jak Bóg przykazał fakturę w dwóch egzemplarzach
    (oryginał/kopia) i one zaginęły. Nie ma więc kopii, nie może wystawić
    duplikatu. Moim zdaniem w takiej sytuacji należy ponownie wystawić fakturę
    (ale tylko kopię bez oryginału) i dać ją do podpisu (ewentualnie nie dawać)
    i jednocześnie wystawić duplikat. Wszyscy są zadowoleni, US się nie
    przyczepi i zapanuje stan niezmąconej szczęśliwości... Nawet jeżeli
    zagubione faktury się odnajdą, to przecież były wystawione w 3
    egzemplarzach - 1 oryginał i 2 kopie, czyż nie?

  • 4. Data: 2003-10-29 12:39:48
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > Duplikat wystawia sprzedawca na podstawie posiadanej kopii faktury. Jeżeli
    > nie ma kopii, to nie może wystawić duplikatu.

    Zgodne muszą być dane - bez konieczności posiadania kopii (to tylko moja
    opinia). Kopia może być w komputerze, a program zgodny z zaleceniami
    pozwoli na wystawienie właśnie duplikatu.

    http://prawo.hoga.pl/_default_full.asp?strona=1&id=7
    873

    Do odliczenia VATu - oryginał, brak oryginału - no, nie wiem;

    > Wszyscy są zadowoleni, US się nie
    > przyczepi i zapanuje stan niezmąconej szczęśliwości... Nawet jeżeli
    > zagubione faktury się odnajdą, to przecież były wystawione w 3
    > egzemplarzach - 1 oryginał i 2 kopie, czyż nie?

    Wg mnie brak oryginału (lub duplikatu) przy kontroli krzyżowej może być
    podstawą do literalnej interpretacji konieczności posiadania oryginału.

    Pzdr: Catbert, EHRM

  • 5. Data: 2003-10-29 12:54:14
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Nie zrozumieliśmy się do końca. Kopię faktury ma ponownie wystawić sobie
    sprzedawca, aby mu nie przywalili z KKS, za niemanie. Duplikat zaś wystawia,
    aby nabywca mógł odliczyć VAT.
    W Polsce jeszcze nie obowiązują przepisy dotyczące elektronicznej postaci
    faktur, a więc to co ktoś ma w kompie, jest nic niewarte w tym względzie.

  • 6. Data: 2003-10-29 14:43:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003, Catbert wrote:
    [...]
    >+ Ciekawie wygląda wystawianie faktur za granicą:
    >+ Niemcy: Oryginał + kilka kopii

    Ależ to jest polska wersja, jak najbardziej !!
    ZAWSZE musi być jedna kopia, NIEKIEDY muszą (*MUSZĄ* !) być
    dwie kopie, ale można wystawiać ich sobie do woli !
    Powody dla których warto wystawiać "zbędne" kopie co najmniej
    dwa (dwa powody, kopii też min. dwie :)) były wałkowane.
    AFAIR :)

    [...]
    >+ Wlk. Brytania: wszystko jest oryginałem, [...]
    [...]
    >+ Jak widać nie wszędzie przejmują się "nadmiernie prefekcyjną"
    >+ interpretacją norm prawnych.

    Może po prostu normy nie są "nadmiernie perfekcyjne".
    Przecież to przepis pozwalający dowalić drugi raz podatek
    z "papierka" za ten sam towar/tą samą usługę jest powodem
    łamańców z duplikatami. I kilka artykułów w ustawach
    odpada... (to dla pamięci "upraszczaczom prawa" :))

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-10-29 14:44:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Oct 2003, Piotr wrote:

> [...]
    >+ Duplikat wystawia sprzedawca na podstawie posiadanej kopii faktury. Jeżeli
    >+ nie ma kopii, to nie może wystawić duplikatu.

    Ty nasz podpuszczasz, tak ? ;)
    [...]
    >+ duplikatu. Moim zdaniem w takiej sytuacji należy ponownie wystawić fakturę
    >+ (ale tylko kopię bez oryginału) i dać ją do podpisu (ewentualnie nie dawać)

    No właśnie. Nie ma zakazu "produkowania" kopii iluś... :)
    [...]
    >+ zagubione faktury się odnajdą, to przecież były wystawione w 3
    >+ egzemplarzach - 1 oryginał i 2 kopie, czyż nie?

    Tak :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)