  • 1. Data: 2002-02-19 16:16:57
    Temat: wycena wg kursu NBP na 31-12
    Od: k...@p...com (KaMeL)

    Bardzo proszę o potwierdzenie, czy się nie mylę:

    Zobowiązania i należności w walutach wyceniamy do bilansu wg kursu
    średniego NBP. Wynikające z tego różnice dodatnie są przychodami
    przyszłych okresów i są roliczane w dacie wygaśnięcia zobowiązania lub
    należności i nie są przychodami w sensie podatkowym.
    Różnice ujemne są kosztami finansowymi danego roku ale nie są KUP.
    A całość (przychody czy koszty) liczy się sumarycznie dla każdej
    waluty, tzn dla jednej waluty może być w sumie albo koszt albo
    przychód (a nie przychód z jednego kontrahenta i koszt z innego).

    A co w przypadku konta walutowego. Różnice ujemne są - tak jak w
    rozrachunkach - kosztem finansowym ale nie KUP, a dodatnie są przychodem
    finansowym roku obrotowego, ale nie są przychodem podatkowym.

    Błagam o pomoc bo już wszystko mi się miesza...

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 2. Data: 2002-02-19 21:36:32
    Temat: Re: wycena wg kursu NBP na 31-12
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    Na pewno ucieszy Cię wiadomość, że w przyszłym roku sprawa się skomplikuje:
    nowa Ustawa o Rachunkowości przewiduje wycenę aktywów po innym kursie niż
    pasywów....
    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 3. Data: 2002-02-19 23:29:33
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    > Bardzo proszę o potwierdzenie, czy się nie mylę:

    Wygląda na to, że napisałeś to bardzo precyzyjnie - podoba mi się Twój
    ścisły styl pisania.

    Chciałbym zastrzec się, że nie jestem księgowym, lecz programistą. Jeśłi to
    coś wyjaśni, przedstawiam schemat księgowań proponowany w moim programie
    (oczywiście Użytkownik może zmienić tę propozycję):

    Konto WN Konto MA Kwota
    200-klient-waluta 249 różnica kursowa dla
    pojedynczej faktury, lub:
    249 200-klient-waluta różnica kursowa dla
    pojedynczej faktury

    249 840 saldo 249 dla jednej
    waluty, lub
    755-3 249 saldo 249 (jeśli po
    drugiej stronie)

    131-waluta 750-3 różnica kursowa stanu
    konta, lub
    755-3 131-waluta różnica (jeśli po drugiej
    stronie)
    Schemat na nowy rok (wg. nowej ustawy) jest podobny, z tym, że:
    - zamiast 840 jest 750-3
    - poszczególne pozycje liczy się wg. różnych kursów zależnie od tego, czy są
    to aktywa, czy pasywa (kurs sprzedaży lub kupna waluty)
    - nie proponuję pełnej kompensaty na koncie 249, lecz oddzielne księgowanie
    różnic pasywów i oddzielne aktywów.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

    PS. Nigdzie - poza treścią ustawy - nie znalazłem materiałów do obliczenia
    na nowy rok. Wygląda na to, że temat musi się uleżeć....