  • 1. Data: 2009-09-20 08:50:23
    Temat: wynajm mieszkania-czynsz-wydatki poniesione w celu zachowania źródeł przychodów
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Witam,
    mianowicie kiedy się wynajmuje mieszkanie na cele mieszkalne i zmienia się
    lokatorów np.dotychczasowi mieszkali do końca sierpnia,kolejni podpiszą
    umowę z początkiem października jest jeszcze okres września w którym lokal
    stoi pusty przez nikogo nie zamieszkiwany,dotychczas lokatorzy płacili
    czynsz i przedstawiali potwierdzenia dokonywania wpłat z tego tytułu.Czy w
    tym przypadku jeżeli ja zapłacę czynsz ze swoich środków mogę go sobie
    zaliczyć jako wydatek poniesiony w celu zachowania lub zabezpieczenia
    źródła przychodu i jednocześnie opłatę za czynsz zaliczyć do kosztów
    uzyskania przychodu?Zna ktoś może jakąś podstawę prawną,żeby ewentualnie
    można było tak postąpić?

    Bynajmniej nalazłem taką info.,ale jak dla mnie nie odpowiada wprost na moje
    pytanie; "W wyniku różnych okoliczności może zdarzyć się, że lokal przez
    jakiś czas nie będzie wynajmowany. Nie wystąpią wówczas u wynajmującego
    przychody z najmu, natomiast będzie on ponosił wydatki związane z jego
    utrzymaniem. W tej sytuacji do kosztów uzyskania przychodów będzie on mógł
    zaliczyć wyłącznie wydatki, które można uznać za poniesione w celu
    zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, jakim jest najem.
    Zaliczyć do nich można m.in. opłaty za prąd, gaz, wodę, wywóz śmieci oraz
    bieżące naprawy."

    Z góry dzięki za wszystkie sugestie,
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-09-20 09:31:14
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

> [...]
    > źródła przychodu i jednocześnie opłatę za czynsz zaliczyć do kosztów
    > uzyskania przychodu?Zna ktoś może jakąś podstawę prawną,żeby ewentualnie

    Chcesz sam sobie wyplacic czynsz i uznac go za koszt uzyskania przychodu,
    przy czym przychodem bedzie to, co sam sobie wyplacisz? Moim zdaniem takie
    dzialanie jest bez sensu. W koszty wrzuc oplaty za media i to co placisz za
    administracje oraz ewentualnie wydatki na doposazenie i odswiezenie
    mieszkania itp., a przychod bedziesz miec w pazdzierniku od najemcy i tyle.
    Nie szkodzi, ze wrzesien bedzie bez przychodu, koszty i tak mozesz miec. Nie
    rozumiem zupelnie po co generowac sztuczny przychod i brac ten przychod
    niejako w koszty.

    iw

  • 3. Data: 2009-09-20 11:06:24
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Iw wrote:

    > Chcesz sam sobie wyplacic czynsz i uznac go za koszt uzyskania przychodu,
    > przy czym przychodem bedzie to, co sam sobie wyplacisz?

    Nie, nie chcę sobie zapłacić czynszu(mam wrażenie,że chodzi Ci o
    tzw.odstępne),chcę zapłacić czynsz do wspólnoty mieszkaniowej, czy też
    spółdzielni mieszkaniowej.
    I ten czynsz,który zapłacę tej wspólnocie/spółdzielni potraktować jako mój
    wydatek poniesiony w celu zachowania źródła przychodu i wrzucić go w
    koszty, tylko nie wiem czy tak można?Bo skoro mieszkanie będzie przez
    miesiąc puste to nie będzie zużycia wody(są liczniki), nie będzie zużycia
    prądu(są liczniki),gazu(jest kuchenka gazowa) pozostają pozostałe
    opłaty"administracyjne" tzw. czynsz.
    I czy ten czynsz można właśnie tak potraktować jako taki wydatek o którym
    napisałem wcześniej?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-09-20 11:44:18
    Od: "Iw" <g...@o...eu>

    > Nie, nie chcę sobie zapłacić czynszu(mam wrażenie,że chodzi Ci o
    > tzw.odstępne),chcę zapłacić czynsz do wspólnoty mieszkaniowej, czy też
    > spółdzielni mieszkaniowej.

    Acha, w takim razie moim zdaniem mozesz spokojnie taki czynsz wliczyc w
    koszty, zwlaszcza ze przerwa w przychodach bedzie zaledwie miesieczna. Ale
    nie jestem ksiegowa, wiec traktuj z dystansem moja wypowiedz:).
    Pozdrawiam,
    iw

  • 5. Data: 2009-09-20 13:53:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-09-20, namikk <n...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > I czy ten czynsz można właśnie tak potraktować jako taki wydatek o którym
    > napisałem wcześniej?

    A podstawowe IMHO pytanie (bo nie znalazłem wcześniej), to - w jaki sposób
    się rozliczasz ze skarbówką za ten "najem" (ryczałt, czy progresywnie)?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-09-20 15:37:35
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Wojciech Bancer wrote:

    > A podstawowe IMHO pytanie (bo nie znalazłem wcześniej), to - w jaki sposób
    > się rozliczasz ze skarbówką za ten "najem" (ryczałt, czy progresywnie)?

    Progresywnie.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-09-20 21:17:05
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Była jakaś interpretacja co do miesięcy "na pusto", że w przypadku działalności to
    siak, a bez działalności to owak, tylko nie
    pamiętam w którą stronę ;-)
    JaC

  • 8. Data: 2009-09-24 19:19:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Sep 2009, namikk wrote:

    > Nie, nie chcę sobie zapłacić czynszu(mam wrażenie,że chodzi Ci o
    > tzw.odstępne),chcę zapłacić czynsz do wspólnoty mieszkaniowej, czy też
    > spółdzielni mieszkaniowej.

    Znaczy *TY* "wynajmujesz mieszkanie" w znaczeniu "jesteś najemcą",
    i dlatego płacisz *czynsz*?
    Czy może masz na myśli różnego rodzaju opłaty związane z utrzymaniem
    mieszkania (za śmieci, za zarządzania, na fundusz remontowy itede)
    które z *czynszem* wiele wspólnego *nie mają*? (czynsz to jest
    zapłata za fakt wynajmu, nie "opłaty związane z używaniem"!)

    Bo jak to drugie, to IMVHO doskonale sobie sam odpowiadasz w pierwszym
    poście. O ile oczywiście ten lokal nie jest *jednocześnie* wykorzystywany
    do innych celów - np. własnych (mieszkalnych lub nie).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-09-25 03:25:15
    Od: namikk <n...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Znaczy *TY* "wynajmujesz mieszkanie" w znaczeniu "jesteś najemcą",
    > i dlatego płacisz *czynsz*?

    Ja jestem właścicielem mieszkania :-)

> [...]
    > które z *czynszem* wiele wspólnego *nie mają*? (czynsz to jest
    > zapłata za fakt wynajmu, nie "opłaty związane z używaniem"!)

    W moim przypadku czynsz,czyli to co lokator zamieszkujący w mieszkaniu płaci
    do wspólnoty/spółdzielni za korzystanie z mieszkania; to opłaty związane z
    utrzymaniem mieszkania,np.za śmieci,za zarządzanie etc., nie chodzi o
    czynsz,jako pojęcie odstępnego płaconego właścicielowi mieszkania.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-09-25 08:48:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Sep 2009, namikk wrote:

    > Ja jestem właścicielem mieszkania :-)

    No to *dostajesz* czynsz - od lokatora. Najczęściej najemcy, acz
    z rzadka może się trafić dzierżawca (chyba dość rzadko spotykane
    w przypadku mieszkań, ale w końcu możliwe).
    Albo nie dostajesz czynszu (od korzystającego, przy użyczeniu) :)

    > W moim przypadku czynsz,czyli to co lokator

    Lokator, czyli najemca? Coś mieszasz.
    W jakim "Twoim przypadku", skoro wyżej piszesz że NIE JESTEŚ lokatorem?

    Definicja lokatora jest w art.2.1.1 ustawy o ochronie lokatorów:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-ochronie-
    praw-lokatorow-mieszkaniowym-zasobie-gminy-i-o-zmian
    ie-Kodeksu-cywilnego-1_2_10.html
    +++
    Art. 2
    1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

    1) lokatorze - należy przez to rozumieć najemcę lokalu lub osobę używajšcš
    lokal na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własnoœci,
    ---

    Czyli (lokatorami są) wszyscy zamieszkujący - *poza właścicielem*.

    I znaczenie słownikowe nie jest inne (no, pomijając gościa który
    zakłada nowe miasto):
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=lokator

    > zamieszkujący w mieszkaniu płaci
    > do wspólnoty/spółdzielni za korzystanie z mieszkania;

    Nie.
    To *nie jest* czynsz.

    > to opłaty związane

    ...właśnie, "opłaty" a nie czynsz!

    > czynsz,jako pojęcie odstępnego płaconego właścicielowi mieszkania.

    ???
    Podejrzewam, że masz na myśli to co jest definicją czynszu :D czyli
    opłatę za *u*dostępnienie (rzeczy lub lokalu) - bo na pewno nie jest
    to odstępne.
    Odstępne to odstępne - opłata za prawo do odstąpienia *od umowy*,
    art. 396 Kodeksu Cywilnego. Czyli np. opłata za "zerwanie" umowy najmu
    (o ile rzecz jasna jest to ujęte w umowie). Z czynszem nie ma nic
    wspólnego.

    Czynsz to opłata za najem lub dzierżawę - tylko i wyłącznie
    i tylko *ta* opłata. Art.659 Kodeksu Cywilnego, tak dla porządku :)

    Weź coś pod uwagę: jak robisz opis tak jak Ci się to zdarzyło, to
    ktoś może w dobrej wierze udzielić odpowiedzi która poskutkuje
    grubym błędem.
    Ściślej: to Ty wprowadzisz w błąd (nazywając opłaty "czynszem",
    czynsz "odstępnym", zaś właściciela lokalu "lokatorem"), a odpowiadający
    odpowie na *inne* pytanie niż sądziłeś.

    pzdr, Gtofryd