  • 1. Data: 2009-09-17 10:31:45
    Temat: Bledna stawka ryczaltu
    Od: "grischyp" <g...@b...pl>

    Witam,

    Jednoosobowa działalność osoby fizycznej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
    zwolnienie
    podmiotowe z VAT. Ostatnio zajrzałem do PKWiU '97 (do którego odnosi się ustawa
    ryczałtowa) i
    zauważyłem, że stosuję niewłaściwą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%, a powinienem
    17%). W papiery
    nikt mi nie zaglądał, więc skorygować nie problem, ale zaliczki odprowadzałem niższe,
    niż powinienem.
    Co teraz?

    Czynny żal + wyrównanie od razu, z odsetkami liczonymi od dat poszczególnych
    zaniżonych zaliczek?
    Wyrównanie z odsetkami po prostu, bez informowania US (tylko wtedy jaki dać symbol
    płatności w
    formularzu przelewu?)
    Olać sprawę, wpisać faktycznie przelane zaliczki w rozliczeniu rocznym i wyrównać w
    styczniu (z
    odsetkami, czy bez)?

    Z góry dziękuję za owocną, interesującą dyskusję :)

  • 2. Data: 2009-09-17 10:43:02
    Temat: Re: Bledna stawka ryczaltu
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "grischyp" <g...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > powinienem 17%). W papiery
    > nikt mi nie zaglądał, więc skorygować nie problem, ale zaliczki

    A konkretnie o jakie uslugi chodzi?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-09-17 12:22:56
    Od: "grischyp" <g...@b...pl>

    > Użytkownik "grischyp" <g...@b...pl> napisał w wiadomości

    > A konkretnie o jakie uslugi chodzi?

    72.2.* i 72.3.* (programowanie i administrowanie serwerem / pilnowanie infrastruktury

    informatycznej na zlecenie). Zrobiłem głupi błąd i nie doczytałem dobrze w
    odpowiednim czasie -
    art. 12 pkt 2h ustawy ryczałtowej nie pozostawia wielkiej swobody interpretacji ;)

    Pozdrawiam,
    g :)

  • 4. Data: 2009-09-17 12:33:45
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "grischyp" <g...@b...pl> napisał w wiadomości

    > zauważyłem, że stosuję niewłaściwą stawkę podatku ryczałtowego (8,5%, a
    > powinienem 17%). W papiery

    Kto wie, czy w takiej sytuacji, to nie warto byloby pomyslec o szybkim
    przejsciu na PIT wg skali (jesli dochod w ciagu/do konca roku do 100 tys)
    lub liniowy (jesli powyzej) i gromadzic koszty.
    Na zasady ogolne (nie wiem, tylko czy na liniowy sie da) mozesz przejsc w
    kazdej chwili - wystarczy, ze wykonasz cos, co Cie wykluczy z ryczaltu.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-09-17 17:16:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Sep 2009, grischyp wrote:

> [...]
    > Co teraz?
    >
    > Czynny żal + wyrównanie od razu, z odsetkami liczonymi od dat poszczególnych

    IMVHO, z tej okazji że brak deklaracji nie pozwala skorzystać z ochrony
    przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje
    się być najlepsze.

    > Wyrównanie z odsetkami po prostu, bez informowania US (tylko wtedy jaki dać symbol
    płatności w
    > formularzu przelewu?)

    Pewnie wezwą na wyjaśnienia.
    Z czynnym żalem też wezwą ;), ale pewnie pismem bez listy paragrafów KKS ;)
    Nie - nie zawsze wzywają, jak wszystko jest jasne. Ale "bez korekty
    deklaracji" nie ćwiczyłem, nie wiem jaka bywa praktyka.

    Oprócz symbolu, który IMVHO powinien być taki sam jak przy "prawidłowej"
    zaliczce, o ile się nie mylę jest pole do którego można wpisać
    słownie komentarz - dobrze mi się zdaje? No to wypadałoby tam
    dopisać "zaległość/korekta" albo coś w tym stylu.

    > Olać sprawę, wpisać faktycznie przelane zaliczki w rozliczeniu rocznym i wyrównać w
    styczniu (z
    > odsetkami, czy bez)?

    Podstawowa wada: jakby tak ktoś wpadł na głupi pomysł, żeby przyjść
    z kontrolą, to choć jest to mało prawdopodobne, pewnie wiłbyś się
    jak piskorz pod listą zarzutów :)
    Przede wszystkim: jest "za wcześnie" w znaczeniu świeżo wprowadzonych
    przepisów o "bezdeklaracyjnym" płaceniu zaliczek, nie ma jeszcze
    wyroków NSA, czy w razie zaniżenia takiej zaliczki można podatnikowi
    przypisać np. *zamiar* zaniżenia podatku.
    Jak były deklaracje, było prosto: zaniżenie na deklaracji - podatnik
    do ukarania, zaniżenie wpłaty - podatnik do ukarania dopiero jak nie
    wpłacił *po wezwaniu* lub zdarza mu się to "uporczywie".
    A teraz, to nie wiadomo czy ktoś z jakąś genialną "linią" wykładni
    nie wyskoczy.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2009-09-17 19:10:19
    Od: "grischyp" <g...@b...pl>

    > IMVHO, z tej okazji że brak deklaracji nie pozwala skorzystać z ochrony
    >  przyznanej w KKS z okazji korekty deklaracji :) to rozwiązanie wydaje
    >  się być najlepsze.

    Tak też zapewne zrobię, dzięki. :)

    Zastanawiam się tylko, na ile konkretnie w czynnym żalu opisać sytuację (czy podawać
    numery PKWiU), i czy
    przypadkiem tytuł sekcji 72.2 USŁUGI DORADZTWA W ZAKRESIE OPROGRAMOWANIA, gdzie
    mieści się 72.22.12 Usługi
    opracowywania oprogramowania na zamówienie klienta (PKWiU 2004, za
    http://pkwiu2004.fiok.pl/?q=72.2 ; PKWiU 97
    ma podobnie) nie wrzuci mnie też w art. 113 pkt 13.2 (Zwolnień, o których mowa w ust.
    1 i 9, nie stosuje się do
    importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla
    której podatnikiem jest ich
    nabywca, oraz podatników: [...] świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie
    doradztwa, a także usługi
    jubilerskie). Absurdem wydaje mi się klasyfikowanie tworzenia oprogramowania na
    zamówienie jako "doradztwa", i
    konkretny punkt pkwiu nie zawiera tego określenia - a ani ustawa, ani rozporządzenie
    precyzujące art. 113 pkt 13 nie
    podają żadnej konkretnej definicji "usług w zakresie doradztwa". Jak myślicie,
    podpada to, czy nie? Jeśli nie, to
    miałbym więcej do odkręcenia&#8230;

    Dziękuję bardzo za rzeczową dyskusję,
    pozdrawiam,

  • 7. Data: 2009-09-18 07:12:03
    Od: g...@b...pl

> [...]
    art. 113 pkt 13 nie
    > podają żadnej konkretnej definicji "usług w zakresie doradztwa".  Jak myślicie,

    No i się z przejęcia rozpędziłem i nie napisałem, o co chodzi - tutaj jest już o
    ustawie vatowskiej i
    wyłączeniu ze zwolnienia podmiotowego (co mi się już bardzo nie podobałoby)...

    Pozdrawiam,

  • 8. Data: 2009-09-18 17:41:41
    Od: "grischyp" <g...@b...pl>

    ewidencjonowanych,
> [...]

    Hmm, głupi jestem. Jeszcze jedno pytanie: jakieś pomysły, jak zapisać korektę w
    ewidencji? Chyba
    zmiana kart na prawidłowe i zniszczenie starych nie wchodzi w grę - skoro piszę do
    urzędu
    przynając się do błędów w ewidencji, nie mogę tak po prostu poprawić i udawać, że nic
    się nie stało.
    Wydrukować nowe karty na czysto, kontynuując numerację stron, z dopiskiem "korekta",
    a błędne
    karty przekreślić z parafką i datą? Takie rozwiązanie wydaje mi się
    najlogiczniejsze...

    Dzięki,

  • 9. Data: 2009-09-18 20:14:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Sep 2009, grischyp wrote:

    > przynając się do błędów w ewidencji, nie mogę tak po prostu poprawić i udawać, że
    nic się nie stało.

    Nie wiem jak przy ryczałcie, przy KPiR rozporządzenie nakazuje
    przekreślić błedne kwoty, ale "tak aby dało się odczytać"
    i wpisać nową wartość (z parafą AFAIR).
    Oczywiście przy "komputerowym" prowadzeniu nie ma to sensu, więc
    sam zrobiłem prawie dokładnie tak jak opisujesz:

    > Wydrukować nowe karty na czysto, kontynuując numerację stron,

    Tego nie pamiętam :) (czy "dopisywałem" czy jak).

    > z dopiskiem "korekta", a błędne
    > karty przekreślić z parafką i datą? Takie rozwiązanie wydaje mi się
    najlogiczniejsze...

    Takoż. Ale akurat korygowanej księgi mi AFAIR nie sprawdzali
    (kontrolę miałem, ale w innym roku).
    Może ktoś skontrolowany powie, jak US komentował jego "wyroby" :D

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)