  • 1. Data: 2006-07-28 22:48:33
    Temat: wystapic przeciwko Panstwu Polskiemu?
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    witam!
    mam DG oraz samochod osobowy VW golf,
    wg. Polskiego prawa nie moge odliczac vatu od paliwa (nie jest samochodem
    ciezarowym)

    czy istnieje jakies prawo w UE ktore reguluje problem odliczania vatu od
    paliwa?
    jesli tak to nie pozostaje nic innego jak zaskarzyc naszych ustawodawcow

    pozdrawiam
    Wasyl

  • 2. Data: 2006-07-29 05:45:46
    Temat: Re: wystapic przeciwko Panstwu Polskiemu?
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Wasyl napisał(a):
> [...]
    > paliwa?
    > jesli tak to nie pozostaje nic innego jak zaskarzyc naszych ustawodawcow

    Najbardziej przykre jest to, ze ustawodawca przyzwyczail ludzi do
    obostrzen w tym zakresie, i jakiekolwiek "poluzowanie" w kwestii VAT
    jest odbierane jako dar z niebios.

    Sprawa samochodu uzywanego do DG i VAT jest swoistym kuriozum i
    kompletnie uraga idei VAT.
    VAT jest podatkiem konsumenckim!
    A samochod, telefon, srubokret i papier toaletowy uzywane w DG NIE SA
    KONSUMPCJA! Sa uzywane do DODANIA wartosci przedmiotowi sprzedazy czy
    tez produkcji.

    MarcinJM
    _________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 3. Data: 2006-07-29 19:50:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Jul 2006, Wasyl wrote:

    > czy istnieje jakies prawo w UE ktore reguluje problem odliczania vatu od
    > paliwa?

    Mi się *zdaje* (nie chce mi się czytać Dyrektyw, brak motywacji :))
    że jest tak:
    - jest idea VAT, ale jej wdrożenie zawiera ograniczenia jak niżej
    - jest pewien zestaw warunków który MUSI być spełniony, zdaje się ze
    "problem paliwa" do tych warunków nie należy (zdaje się że nie
    tylko w .pl są ograniczenia w odliczaniu, choć to rzadkość)
    - jest zestaw wyjątków od "zasady VAT" obejmujących m.in. zwolnienia,
    obniżone stawki i inne takie wspólny dla całej UE; "problem paliwa"
    AFAIK do nich nie należy
    - jest zestaw wyjątków wynegocjowanych przez państwa członkowskie
    przy przystępowaniu (indywidualnie, nie jako "wyjątek dopuszczalny
    dla wszystkich"); wydaje mi się że "problem paliwa" to tej
    kategorii też nie należy :)
    - i na deser jest ogólny zakaz "pogarszania idei VAT", czyli m.in.
    ograniczania praw do odliczania, rozszerzania zakresu podatków
    obrotowych (takich jak PCC) itp., ale tolerujący (okresowo?)
    "stan zastany". Mi się zdaje że "problem paliwa" jest w tej kategorii.

    Sprawa była omawiana w mediach: o ile zdarzyłoby się że np. samochód
    w ramach "wzoru Lisaka" (już uchylonego) podpadałby pod prawo do
    odliczania, a kolejna nowelizacja by tego prawa pozbawiła - to
    najprawdopodobniej Polska przegra przed ETS sprawę z powództwa kogoś
    komu odmówiono odliczenia.
    Ale jeśli NIGY nie mógł odliczać - to "zasada niepogarszania" jest
    zachowana i dopiero przyjęcie wspólnej regulacji może zmusić kraj
    członkowski to cofnięcia zakazu odliczania.
    Jest pewien problem formalny: mianowicie fakt że z dniem przystąpienia
    Polski do UE miała miejsce zmiana ustawy, pojawia się więc pyanie czy
    przypadkiem sama ta zmiana (jako taka) powinna się liczyć do "okresu
    bycia w Unii", pytaniem jest który zbiór czasowy jest otwarty a który
    zamknięty :]
    Niemniej: primo nie zauważyłem w opisach żeby ktokolwiek z TYM zarzutem
    (z jakiegokolwiek powodu) startował do EST a secundo "przed" prawa do
    odliczania (w omawianym przypadku paliwa) też nie było więc "pogorszenie"
    nie występuje.

    > jesli tak to nie pozostaje nic innego jak zaskarzyc naszych ustawodawcow

    Obawiam się że chwilowo są chronieni i Polska Dyrektyw nie narusza.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-08-03 00:58:13
    Od: "gslabs" <g...@w...pl>

> [...]
    > "problem paliwa" do tych warunków nie należy (zdaje się że nie
    > tylko w .pl są ograniczenia w odliczaniu, choć to rzadkość)

    W niektorych panstwach UE mozna odliczac VAT od zakupu diesla,
    a nie mozna od zakupu benzyny. Czyli auto w DG, drugiemu autu w DG
    nierowne. Ot, kwiatki...

    pozdro
    gslabs

  • 5. Data: 2006-08-03 07:08:16
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 7/29/2006 7:45 AM, Użytkownik MarcinJM napisał:

    > Sprawa samochodu uzywanego do DG i VAT jest swoistym kuriozum i
    > kompletnie uraga idei VAT.
    > VAT jest podatkiem konsumenckim!

    Ale samochody osobowe są powszechnie używane przez przedsiębiorców do
    celów prywatnych czyli wszystko się zgadza.

    > A samochod, telefon, srubokret i papier toaletowy uzywane w DG NIE SA
    > KONSUMPCJA! Sa uzywane do DODANIA wartosci przedmiotowi sprzedazy czy
    > tez produkcji.

    No, szczególnie dużo do wartości produkcji dodają letnie przejazdy w
    okolice płw. Istria, na przykład.

  • 6. Data: 2006-08-03 08:31:31
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 03-08-2006 o 09:08:16 \n <...@...xy> napisał:

    > Ale samochody osobowe są powszechnie używane przez przedsiębiorców do
    > celów prywatnych czyli wszystko się zgadza.

    > No, szczególnie dużo do wartości produkcji dodają letnie przejazdy w
    > okolice płw. Istria, na przykład.

    W ten sposób można powiedzieć o wielu rzeczach. Fakt że samochód można
    mocno nadużywać, ale podobnie można nadużywać internetu, telefonu, skanera,
    komputera, spinaczy biurowych itd.
    Można też nocować rodzinę w lokalu firmowym, ciągnąć prąd kablem przez
    podwórko
    do mieszkania.

    Proponuję więc ryczałtowy mnożnik ile można od czego odliczyć i jaki
    procent w koszty,
    tabelkę będą ustalać fachowcy z MF wraz z experto-doradcami wybranymi
    na ochotnika spośród rzeszy pracoholików z USów :)

  • 7. Data: 2006-08-03 08:47:23
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 8/3/2006 10:31 AM, Użytkownik t napisał:

> [...]
    > tabelkę będą ustalać fachowcy z MF wraz z experto-doradcami wybranymi
    > na ochotnika spośród rzeszy pracoholików z USów :)

    W przypadku samochodów osobowych stosowny współczynnik już jest.

  • 8. Data: 2006-08-03 09:24:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 03-08-2006 o 10:47:23 \n <...@...xy> napisał:

    > W przypadku samochodów osobowych stosowny współczynnik już jest.

    Ano, ale czemu tego nie rozszerzyc, w końcu skarbówka ma zasadę odwrotną
    do tej zdroworozsądkowej: zamist mierzyć ilość alkoholu we krwi mierzą
    ilość krwi w alkoholu ;)

  • 9. Data: 2006-08-03 13:53:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Aug 2006, t wrote:

    > Ano, ale czemu tego nie rozszerzyc

    Zdaje się VI Dyrektywa stoi na przeszkodzie.
    Natomiast możliwości ściągania podatku od "przeznaczenia na cele
    niegospodarcze" zdaje się zaprzeczyć się nie da :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)