  • 1. Data: 2002-09-15 15:38:33
    Temat: zakładam DG, jak wpisy do EŚT?
    Od: "mih" <a...@w...pl>

    Witam!

    Od 1 października rozpoczynam własną DG. Zasady ogolne, KPiR, zwolnienie z
    VAT-u, uslugi informatyczne.
    Działalność prowadzę w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem tez zameldowany.
    Mam w związku z tym kilka pytań na które nie znalazłem odpowiedzi w
    archiwach grupy albo odpowiedzi nie są jednoznaczne.

    1) Na poczatek wg przepisów muszę zrobić spis z natury towarów, u mnie
    wynosi on zero, czy też muszę sporządzić jakiś dokument na potwierdzenie
    tego?
    2) Do prowadzenia DG potrzebuje komputera, ktory juz posiadam, zakupiony ok.
    rok temu, nie mam na niego dowodow zakupu (kupowany na paragony).
    Czy muszę go wciągnąć do ewidencji środków trwałych, czy w ogóle US musi
    wiedzieć że mam komputer?
    3) Czy jeśli go wpiszę to jego wartość szacuje się wg aktualnych cen
    rynkowych?
    4) Co mi daje wciągnięcie go do ewidencji ŚT, czy mogę go amortyzować, jeśli
    tak to wg jakiej stawki?
    5) W przyszłym miesiącu chcę dokupić dodatkowy dysk twardy do komputera
    (cena ok. 900zł), czy powiększa on wartość tego ŚT czy mogę go wrzucić w
    całości w KUP?
    6) Wymieniam stary procesor na nowy - pytanie jak wyżej? Czy wrzucenie w KUP
    tego zakupu będzie nadużyciem?
    7) Kupuję drukarkę, oczywiście nie stanowi ona części komputera, więc może
    być KUP (koszt <3500). Czy po prostu wrzucić do kosztów w księdze czy
    dopisać do EŚT i zamortyzować od razu w 100%? Które rozwiązanie jest lepsze?

    Chyba poruszyłem wszystkie najważniejsze możliwe sytuacje :)
    Będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2002-09-15 20:26:46
    Temat: Re: zakładam DG, jak wpisy do EŚT?
    Od: "rafal" <g...@o...pl>

    > 1) Na poczatek wg przepisów muszę zrobić spis z natury towarów, u mnie
    > wynosi on zero, czy też muszę sporządzić jakiś dokument na potwierdzenie
    > tego?

    Nic tekiego nie trzeba

> [...]
    > rok temu, nie mam na niego dowodow zakupu (kupowany na paragony).
    > Czy muszę go wciągnąć do ewidencji środków trwałych, czy w ogóle US musi

    Najlepiej pusci go przez komis tzn sprzedaj do komisu a potem odkup na
    fakturę lecz aby nie był ST (ponizej limitu)

> [...]
    > rynkowych?
    > 4) Co mi daje wciągnięcie go do ewidencji ŚT, czy mogę go amortyzować,

    Według aktualnych stawek z Monitora

    > 5) W przyszłym miesiącu chcę dokupić dodatkowy dysk twardy do komputera
    > (cena ok. 900zł), czy powiększa on wartość tego ŚT czy mogę go wrzucić w
    > całości w KUP?

    Zrób tak aby nie był ST

> [...]
    lepsze?

    > Chyba poruszyłem wszystkie najważniejsze możliwe sytuacje :)

    -----------
    Ogólnie kupuj ponizej (limitu) jak masz coś bez rachunku puść przez komis i
    powodzenia.

    rafal

  • 3. Data: 2002-09-16 07:33:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 Sep 2002, rafal wrote:

> [...]
    >+ > wynosi on zero, czy też muszę sporządzić jakiś dokument na potwierdzenie

    Prawda. Nie zwalnia to jednak od obowiązku wpisania "startowego"
    stanu do KPiR: mi doradca podatkowa (hm.... jak taki tytuł
    poprawnie odmieniać ?? :)) doradziła wpisanie w polu komentarza
    ("na dole z lewej"), bo oczywiście nie miałem :]

> [...]
    >+ Najlepiej pusci go przez komis tzn sprzedaj do komisu a potem odkup na
    >+ fakturę lecz aby nie był ST (ponizej limitu)

    IMHO w przypadku planowanej rozbudowy właśnie nalezy go wciągnąć
    na ŚT, bo procedura "ulepszenia" jest prosta łatwa i przyjemna
    (czytaj: opisana krok po kroku w ustawie, więc trudno się przyczepić).
    Zdaje się że masz na myśli nieprzekroczenie limitu uprawniającego
    do jednorazowej amortyzacji :

> [...]
    >+ > rynkowych?
    >+ > 4) Co mi daje wciągnięcie go do ewidencji ŚT, czy mogę go amortyzować,

    Zakładając że przedpiśca jest "zielony" to go słaboi oświecasz :]
    AFAIK:
    - zakładając upchnięcie sprzęta poniżej 3500 to amortyzacja
    jednorazowa
    - jeśli nie jednorazowo to stawka podstawowa 30%
    -...która może być użyta w amortyzacji przyspieszonej, czyli
    60% - pamiętając o chyba wciąż tkwiącej pułapce że dopiero
    od stycznia *następnego* roku
    -...albo może być podwyższona przez amortyzację degresywną
    -...a w niektórych gminach można się załapać na 300% amortyzacji,
    czyli 90% rocznie.

    Polecam:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=&num=100&as_
    scoring=r&hl=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+Google&a
    s_epq=&as_oq=amortyzacja+amortyzacj%B1+amortyzacje+a
    mortyzacj%EA&as_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=
    &as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_mi
    ny=2001&as_minm=5&as_mind=12&as_maxy=2002&as_maxm=9&
    as_maxd=16
    ...jako wynik:
    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    +amortyzacja+OR+amortyzacj%C4%85+OR+amortyzacje+OR+a
    mortyzacj%C4%99+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie
    =UTF-8&inlang=pl&scoring=r&as_drrb=b&as_mind=12&as_m
    inm=5&as_miny=2001&as_maxd=16&as_maxm=9&as_maxy=2002

> [...]
    >+ > (cena ok. 900zł), czy powiększa on wartość tego ŚT czy mogę go wrzucić w

    Ja bym osobioście robił wręcz przeciwnie (wróć: ja osobiście
    ROBIĘ wręcz przeciwnie !).
    Komputer w ŚT - a wtedy ustawowe ulepszenia do 3500zł w koszty
    zgodnie z ustawą.
    Oczywiście dysk nie jest ŚT :)

> [...]
    >+ > dopisać do EŚT i zamortyzować od razu w 100%? Które rozwiązanie jest

    A czym owa drukarka ma być ?
    Z interpretacji US, popartej przez NSA - drukarka nie jest
    samodzielnym ŚT, dokupienie drukarki do komputera który nie
    został zaliczony do ŚT może IMHO zaskutkować zarzutem
    uchylania się od amortyzacji [1].
    Fakt nieuznawanie drukarki za ŚT jest sporny - patrz
    dyskusja o przyczepie :) (i ja się zgadzam: albo
    jedno i drugie jest albo nie jest, ale co zrobić
    skoro sędziowie oczywistego podobieństwa nie widzą...)
    IMO - komputer w ŚT i "ulepszać" :)

    [1]: tak właśnie chciałem napisać.
    Jeśli komputer JEST ŚT to mamy protokół lub przynajmniej
    wpis do EŚT że został uznany za ŚT "z dniem...".
    Wrzucając w koszty najpierw komputer a później drukarkę
    otwieramy dyskusję nad tematem "a kiedy komputer został
    przekazany do użytkowania" (to NIE JEST oczywiste że
    z dniem zakupu) i "dlaczego zestaw razem drukarką kosztujący
    ponad 3500 nie jest amortyzowany agodnie z ustawą".

    >+ Ogólnie kupuj ponizej (limitu) jak masz coś bez rachunku puść przez komis i
    >+ powodzenia.

    Żeby grupa zachowała charakter dyskusyjny :) to z powyższym
    można się zgodzić, ale z niezaliczaniem do ŚT - niekoniecznie :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-09-16 07:44:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > -...a w niektórych gminach można się załapać na 300% amortyzacji,
    > czyli 90% rocznie.

    Chętnie poznam szczegóły :-)

    CEZ

  • 5. Data: 2002-09-16 07:55:09
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    > Najlepiej pusci go przez komis tzn sprzedaj do komisu a potem odkup na
    > fakturę lecz aby nie był ST (ponizej limitu)

    Bez sensu! Po co napychać kieszeń właścicielowi komisu? Jeżeli chcesz go
    wprowadzić do firmy - zrób to najprościej jak można, czyli przez
    oświadczenie i dowód wewnętrzny (zakupiony rok temu więc jego wartość prawie
    na pewno będzie poniżej 3500 więc od razu w KUP ew. w ewidencję ŚT i 100%
    amort.)

    Jak napisałem szacujesz wg aktualnej wartości rynkowej np. średnia z cen
    komisowych w okolicy czy z ogłoszeń w prasie na tego typu sprzęt, w takiej
    lub podobnej konfiguracji. Jeżeli wyniesie ona powyżej 3500, to tak jak
    napisał poniżej kolega

    > Według aktualnych stawek z Monitora

    > Zrób tak aby nie był ST

    Zakupy do 3500 modernizujące ŚT można wpisywać od razu w KUP

    j.w.

    Zasadniczo US traktuje drukarkę jako element ŚT nazywanego zestawem
    komputerowym. Jeśli chodzi o KUP to j.w.
    Powodzenia

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 6. Data: 2002-09-16 09:00:20
    Temat: Re: zakładam DG - strasznie OT
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:
    (ciach po Gotfrydzie.. :-))

    > Prawda. Nie zwalnia to jednak od obowiązku wpisania "startowego"
    > stanu do KPiR: mi doradca podatkowa (hm.... jak taki tytuł
    > poprawnie odmieniać ??
    Doradczyni, drogi Gotrydzie, doradczyni!.
    Tak jak sprzedawca i sprzedawczyni, sprawca i sprawczyni.

    Tylko sędzia sie nie nagina do naszej kochanej polskiej fleksji :-)
    Swoją droga, dlaczego nie sędzia i sędzini?
    Bo sędzina to żona sędziego, więc zajęte, a "ta sędzia" cokolwiek
    zgrzyta i przez gardło nie chce przejść. Bo jeżeli ta sędzia to chyba
    ten sędź? Sędź trybunało konstytucyjnego - czyz nie brzmi to
    dostojnie? :) Mnie sie podoba. ;-)

    Maddy (uwielbiam język polski!)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-09-16 10:16:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Sep 2002, DarekS wrote:

> [...]
    >+ > fakturę lecz aby nie był ST (ponizej limitu)
    >+
    >+ Bez sensu! Po co napychać kieszeń właścicielowi komisu?

    Żeby mieć dowód że wprowadza się *swój* ŚT na stan DG ?
    Sugestie że dobrze jest mieć dokument bywały na tej grupie
    wielokroć, w góry mówię że zaprzeczenia (tj. przypadku że US
    się przyczepił) nie znam.
    Natomiast przeoczyłem że autor pisze o paragonach: jeśli
    je ma to *jakiś* dowód może to i jest... (przynajmniej
    legalności nabycia).
    [...]
    >+ > Zrób tak aby nie był ST
    >+
    >+ Zakupy do 3500 modernizujące ŚT można wpisywać od razu w KUP

    I tu się zgadzamy - IMO dlatego lepiej mieć komputer na ŚT.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-09-16 10:43:44
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Sep 2002, cef wrote:

    >+ > -...a w niektórych gminach można się załapać na 300% amortyzacji,
    >+ > czyli 90% rocznie.
    >+
    >+ Chętnie poznam szczegóły :-)

    Dla przykładu trasą:
    http://www.google.com.pl/search?q=wykaz+gmin+zagro%B
    Fonych&ie=ISO-8859-2&hl=pl&btnG=Szukaj+z+Google
    do:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/bez0610.html
    a dokładniej:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/bez0610.html#
    1

    *** UWAGA ***

    Są DWA RÓZNE wykazy gmin (powiatów) w których stosuje się
    dwie RÓZNE klasy preferencji (zdaje się że "ta druga" to m.in.
    czas "brania bezrobotnego" i jakieś preferencje *dla gmin*),
    nas interesuje ten z "szczególnymi instrumentami ekonomicznymi",
    zresztą w rozporządzeniu par.1.1 wymienia "podatników używajšcych
    œrodków trwałych..."
    -:)

    Powiem ci że śledztwo prowadzone "od tyłu" (pytałem czy powiat
    "w tym roku nadal się łapie") dało zaskakujący wynik:
    - doradca podatkowy
    - US (kilka działów)
    - UM (kilka działów)
    - UP
    - prezes i księgowa małej firmy
    .... i "czeski film", czyli "nikt nic nie wie" :)

    W końcu znalazłem oryginał (poprzedni) i wszyscy prosili
    o namiar :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-09-16 10:46:49
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Sep 2002, Maddy wrote:
    [...]
    >+ (ciach po Gotfrydzie.. :-))

    -:)

    >+ Doradczyni, drogi Gotrydzie, doradczyni!.
    [...]
    >+ Tylko sędzia sie nie nagina do naszej kochanej polskiej fleksji :-)

    O to to, coś mi właśnie zgrzytało ;)
    Thx.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-09-16 10:50:25
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    > Żeby mieć dowód że wprowadza się *swój* ŚT na stan DG ?
    > Sugestie że dobrze jest mieć dokument bywały na tej grupie
    > wielokroć, w góry mówię że zaprzeczenia (tj. przypadku że US
    > się przyczepił) nie znam.

    Ja także, ale masz rację - bezpieczniej takie faktury czy paragony posiadać
    (a już na pewno ze względu na możliwość udowodnienia wartości początkowej
    raczej niż prawa własności). Temat pojawia się zresztą tutaj regularnie.
    Pozdrowienia

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu