  • 1. Data: 2007-08-12 22:21:49
    Temat: zakupy do KPIR- rozne kolumny
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    witam, jak to wyglada z ksiegowaniem do KPiR faktury gdy na fakturze jest
    kilka roznych pozycji i niektore to np wyposazenie biura (kol 13) a inne to
    zakup towaru (kol 10). Moge to jakos rozsadnie rozdzielic czy moze
    powinienem z gory brac dwie rozne faktury?

    noo i drugie pytanko:
    wiem ze nie moge zakupow za srodki z dotacji wrzucic w koszty. Moge
    natomiast odliczyc od nich VAT. A co w przypadku gdy powiedzmy (robiac z
    calosci 1 fakture dla ulatwienia) dostalem dotacje w wysokosci 13500 a
    zakupilem sprzet za 14000 zl i na tyle mam fakture oczywiscie. Tych 13500 w
    koszty wrzucic nie moge ale zawsze zostaje te 500 ponad dotacje, z tym ze na
    1 fakturze z kwota dotacyjna. te 500 moglbym wrzucic w koszty ale jak to
    "wyciagnac" z tej 1 faktury... (sytuacja w rzeczywistosci wyglada tak ze
    jest duzo urzadzen ktore byly zadeklarowane w pewnej kwocie we wniosku
    dotacyjnym, a finalnie zaplacilem za nie wiecej- ceny sie pozmienialy, badz
    byly nieco lepsze urzadzenia w nieco wyzszej cenie).

    aaa no i amortyzacja. mam jedno urzadzenie warte ok 7000. Jako ze jest
    zakupione ze srodkow dotacji to nie moge ich amortyzowac, ale czy musze je
    wciagnac do Ewiidencji Wyposazenia (w sumie kosztuje wiecej niz 1500 zl..)
    jak to ugryzc?

    pzdr wieczorna pora
    Anax

  • 2. Data: 2007-08-13 06:34:37
    Temat: Re: zakupy do KPIR- rozne kolumny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Aug 2007, Anax WRC wrote:

    > witam, jak to wyglada z ksiegowaniem do KPiR faktury gdy na fakturze jest
    > kilka roznych pozycji i niektore to np wyposazenie biura (kol 13) a inne to
    > zakup towaru (kol 10). Moge to jakos rozsadnie rozdzielic

    No to chyba jasne...?
    Przecież na tejże f-rze może być jeszcze coś co w ogóle w koszty nie
    idzie - a jak sprzedaż była *jedna*, to sprzedawca nie ma obowiązku
    wystawiania 3 faktur :)
    Przy dekretowaniu IMO wypada napisać:
    "poz.1 i 4 (w ilości 19 szt) - towar handlowy
    poz.2 i 3 - na cele wewnętrzne
    poz.3 (1 sztuka) - na cele osobiste, nie stanowi kosztu DG"
    ...i już.
    A do KPiR zależnie czy "rozbijany" jest ten sam typ dostawy,
    dajmy na to:
    "xxx. części komputerowe ... [kol.10] 1200 zł ... [kol.13] 300 zł"
    ...albo w różnych kolumnach:
    "xxx. zakup lodówek ... [kol.10] 22000 zł
    xxy. zakup wentylatora pokojowego ... [kol.13] 300 zł"
    ...i tyle.

    > czy moze powinienem z gory brac dwie rozne faktury?

    Popatrz na to inaczej: a możesz wskać powód takiej nadpapierkologii?
    :)

> [...]
    > 1 fakturze z kwota dotacyjna. te 500 moglbym wrzucic w koszty ale jak to

    Nie wtykam się co do zasady "niewrzucania", rozumiem że są ogólne.
    IMVHO - może zależeć, czy ta "nadmiarowa" kwota zawarta jest *w tych
    samych* (uwaga: nie piszę "takich samych"!) składnikach majatkowych
    czy innych - przepis brzmi tak:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    45) odpisów z tytułu zużycia œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad okreœlonych
    w art. 22a-22o,
    od tej częœci ich wartoœci, która odpowiada poniesionym wydatkom
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych œrodków lub
    wartoœci niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy
    opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi
    w jakiejkolwiek formie,
    ---

    Jak rozumiem, wynika z tego że *w razie* poddania takiego "częściowo
    zwróconego" ST amortyzacji, mamy tak, że amortyzuje się *całość*
    wartości, ale do kosztów idzie *część* raty amortyzacyjnej.

    Dobrze gadam?

    > aaa no i amortyzacja. mam jedno urzadzenie warte ok 7000. Jako ze jest
    > zakupione ze srodkow dotacji to nie moge ich amortyzowac,

    To nie tak - ja się zastanawiam, czy przypadkiem takich "darowanych"
    ST nie należy ujmować w ewidencji... ktoś wie?
    Bo jeśli tak, to jakby to absurdalnie nie brzmiało, powinny byc
    amortyzowane, tylko tyle, że rata amortyzacyjna nie bedzie kosztem.

    > ale czy musze je
    > wciagnac do Ewiidencji Wyposazenia (w sumie kosztuje wiecej niz 1500 zl..)
    > jak to ugryzc?

    IMO j.w.
    Nie zajmuję stanowiska "czy na pewno trzeba".
    Ale wydaje mi się, że skoro darowizna (ze środków publicznych) jest
    "celowa" (znaczy "na cele DG"), to miałoby ręce i nogi oczekiwanie,
    że ów nabytek zostanie zaewidencjonowany.
    Powód?
    Ano, jak rozumiem, ta dotacja nie jest opodatkowana - nie jest
    przychodem, prawda?
    No to przy ew. *sprzedaży* (kiedyś-tam!) powinna stanowić przychód,
    w wysokości 100% wartości sprzedaży!
    Ale przepisu nakazującego nie podam :)

    pzdr, Gotfryd