  • 11. Data: 2010-02-11 22:43:40
    Temat: Re: zakupy na raty fvat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Feb 2010, s...@a...pl wrote:

    > Wziąłem, bo sprzedawca sprzedaje tylko osobom prowadzącycm DG (hurt lub
    > pseudohurt).

    No to powinieneś kupić "na firmę".

    > Czy handlując pralkami mam iść do innego sklepu, aby kupić dla
    > siebie do domu?

    Nie. Kupić "na firmę".
    I dopiero później "niezwłocznie" przekazać na potrzeby własne
    (faktura wewnętrzna, koszty do korekty, VAT do wykazania - inaczej
    niż koszty!)
    Ale w ten sposób zakup *NIE JEST* konsumencki.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-02-12 15:16:32
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-11 08:53, cef wrote:

    > Jeśli warunkiem całej transakcji jest kredyt konsumpcyjny dla osób
    > fizycznych nieprowadzących działalności i jest ten warunek -
    > zdefiniowania nabywcy -
    > określony w umowie kredytowej,
    > to niby dlaczego mieliby wystawiać faktury na innego nabywcę?
    > Jeśli nabywcą w umowie będzie osoba prowadząca działalnosć,
    > to nie będzie żadnego problemu z fakturą.

    ALe co wspólnego ma sposób finansowania zakupu z samym zakupem? Chyba,
    że umowa z bankiem będzie tak skonstruowana, że kupujący nabywa towar na
    potzeby własne itp. itd. ale i tak nie zmienia to stosunku
    sprzedający-kupujący.

    Zamiast finansowania poprzez kredyt konsumencki wstaw sobie zapłatę
    kartą kredytową. Jest jakaś różnica? A w wielu bankach przy zakupach KK
    istnieje możliwość przekształcenia tej transakcji w kredyt konsumencki.

  • 13. Data: 2010-02-13 00:15:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > ALe co wspólnego ma sposób finansowania zakupu z samym zakupem? Chyba, że
    > umowa z bankiem będzie tak skonstruowana

    O właśnie.
    Bo stawiasz sprawę tak, jakby *prawo* stało na przeszkodzie
    wzięcia kredytu przez przedsiębiorcę.
    A nie stoi, na przeszkodzie stoi właśnie umowa - bank postanowił
    że ten kredyt ma być (tylko) "konsumencki" i basta.
    I to bank zaproponował :| warunki, na których będzie weryfikował
    konsumenckość - jednym z nich jest "faktura nie na firmę".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2010-02-14 21:39:09
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-13 01:15, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > I to bank zaproponował :| warunki, na których będzie weryfikował
    > konsumenckość - jednym z nich jest "faktura nie na firmę".

    Naprawdę któryś bank stawia takie wymagania? Przejrzałem parę swoich (co
    prawda starych) umów i nic takiego nie zauważyłem.

  • 15. Data: 2010-02-15 08:47:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Feb 2010, Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Naprawdę któryś bank stawia takie wymagania?

    Co do kredytu czy co do faktury? :)
    Do tego pierwszego wystarczy użycia słowa "konsumencki", bo
    definicja jest w ustawie, losowe trafienie z googla:
    http://www.bsrz-lodz.bs.net.pl/k_indyw_konsum.html

    Co do faktury nie wiem, bo nie brałem :|, ale przecież warunki
    weryfikacji umowy są... właśnie umowne, więc nic na przeszkodzie
    nie stoi.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-02-15 10:30:01
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (15.02.2010 09:47), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >
    > Co do faktury nie wiem, bo nie brałem :|, ale przecież warunki
    > weryfikacji umowy są... właśnie umowne, więc nic na przeszkodzie

    Tak czy inaczej, choćby nie wiem jak bardzo konsumencki zakup był,
    fakturę wystawić sklep musi, tylko dlatego że kupujący "ma firmę". Bo
    obowiązek jest związany nie z celem zakupu, tylko z tym czy kupujący
    jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą czy nie.

    p. m.

  • 17. Data: 2010-02-15 11:24:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 15 Feb 2010 11:30:01 +0100, mvoicem napisał(a):

> [...]
    > obowiązek jest związany nie z celem zakupu, tylko z tym czy kupujący
    > jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą czy nie.

    Jeśli mnie pamięć nie zawodzi, to już kiedyś była tutaj dyskusja czy ktoś
    prowadzący DG w czasie zakupu bułek na śniadanie powinien informować o
    prowadzeniu działalności sprzedawcę i oczekiwać na fakturę. Wniosek
    bodajże jakimiś wyrokami NSA był, że jednak nie powinien, bo decyduje w
    tym wypadku cel zakupu.

  • 18. Data: 2010-02-15 11:26:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]

    prowadzący DG w czasie zakupu bułek na śniadanie powinien informować o
    prowadzeniu działalności sprzedawcę i oczekiwać na fakturę. Wniosek
    podparty bodajże jakimiś wyrokami NSA był, że jednak nie powinien, bo
    decyduje w tym wypadku cel zakupu.