  • 1. Data: 2006-03-30 06:40:09
    Temat: zamiana dzialek a p.dochodowy
    Od: BbT <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be>

    Chce sie zamienic z ojcem na dzialki budowlane. Dzialki sa mniej wiecej
    podobnej wielkosci i maja podobna wartosc. Roznica wartosci nie
    przekracza 10-20%. Notariusz powiedzial mi, ze musze zaplacic podatek
    dochodowy od mojej dzialki, poniewaz jestem jej wlascicielem mniej niz 5
    lat (od zeszlego roku). Wydaje mi sie mocno dziwne placenie 10% podatku
    od pelnej wartosci dzialki, jesli w wyniku zamiany nie zyskuje wiecej
    niz 10-20% roznicy wartosci pomiedzy dzialkami. Czy ktos mi moze
    powiedziec czy czasem notariusz nie wprowadza mnie w blad?

    --
    Pozdrawiam: BbT

  • 2. Data: 2006-03-31 12:15:16
    Temat: Re: zamiana dzialek a p.dochodowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Mar 2006, BbT wrote:

> [...]
    > jesli w wyniku zamiany nie zyskuje wiecej niz 10-20% roznicy wartosci
    > pomiedzy dzialkami. Czy ktos mi moze powiedziec czy czasem notariusz nie

    Z tego co mi w oczy wpada:
    +++
    Art. 19.
    1. Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw
    majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest [...]
    2. Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości
    lub praw majątkowych a także innych rzeczy, o których mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej
    własność, jest wartość nieruchomości,
    rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany.
    Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
    ---

    ...to mi wychodzi, że zamiana jest traktowana jak każda sprzedaż:
    100% wartości sprzedajesz ojcu, on sprzedaje ci 100% wartości
    swojej działki a część zapłaty za tańszą działkę potrącacie
    z zapłaty za droższą (i płaci się tylko różnicę).
    Ale ja się nie znam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-31 17:30:11
    Od: BbT <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be>

    BbT napisał(a):
> [...]
    > niz 10-20% roznicy wartosci pomiedzy dzialkami. Czy ktos mi moze
    > powiedziec czy czasem notariusz nie wprowadza mnie w blad?

    Odpowiem sobie sam, bo zasiegnalem porady w US. Kolejny raz nasze prawo
    mnie zadziwia, ale po kolei...

    Zamiana wg prawa podatkowego jest traktowana jako sprzedaz, bez wzgledu
    na to czy wiaze sie z realnym przychodem. Jesli pozbywam sie (tu
    zamiana) dzialki budowlanej przed uplywem 5 lat od jej kupna, jestem
    zobowiazany odprowadzic 10% podatku dochodowego od jej wartosci. Sic.

    W prosty sposob mozna jednak ten kruczek prawny ominac. Wystarczy
    sprzedac dzialke, a uzyskane pieniadze przeznaczyc na kupno innej. Mozna
    to w zasadzie zalatwic za jednym zamachem u notariusza (jak zamiana). W
    takim przypadku uzyskuje sie zwolnienie z podatku, jesli cala uzyskana
    kwota zostanie przeznaczona na zakup innej nieruchomosci.

    Wniosek z tej opowiesci taki, ze panstwo poprzez wypuszczenie
    ustawodawczego bubla nabija kase notariuszom. Trzeba przeprowadzic dwie
    operacje notarialne zamiast jednej i kazda z nich osobno oplacic :/

    --
    Pozdrawiam:
    BbT

  • 4. Data: 2006-03-31 17:33:45
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "BbT" <m...@z...one.pl.a.spam.jest.be> napisał w wiadomości

    > Zamiana wg prawa podatkowego jest traktowana jako sprzedaz,

    A nie jak sprzedaż i zakup?

> [...]
    > dzialke, a uzyskane pieniadze przeznaczyc na kupno innej. Mozna to w
    > zasadzie zalatwic za jednym zamachem u notariusza (jak zamiana).

    I zapłacić jeszcze więcej notariuszowi? ;-)
    Za dwa kupna?
    I dwa razy PCC?

    Nie wyjdzie aby drożej?

  • 5. Data: 2006-04-01 17:34:28
    Od: Marek <n...@m...maila>

    > Wniosek z tej opowiesci taki, ze panstwo poprzez wypuszczenie
    > ustawodawczego bubla

    Rola panstwa nie polega na wymyslaniu jak obywatel ma zaoszczedzic!
    Kto Ci powiedzial, ze to bubel :-))).

    --
    Marek
    http://zapraszam.pl