  • 1. Data: 2005-06-29 03:49:34
    Temat: Re: zarobki zagraniczne---koszt uzyskania
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr Faliszewski wrote:
    > Witam grupe,
    >
    > Od roku pracuje nad doktoratem w USA i dostaje z tego tytulu stypendium.
    > Pare miesiecy temu przyszlo mi sie rozliczac z fiskusem w Polsce i
    > pojawil sie problem. Urzad Skarbowy w Polsce stwierdzil, ze jako
    > koszty uzyskania dochodu za granica moge policzyc najwyzej 30x wartosc
    > dniowki, jaka jest wyznaczona na pobyt w USA (bodajze 42USD).

    46USD

    > Tymczasem
    > mi wydawalo sie (wowczas nawet znalazlem odpowiedni dokument, ale teraz
    > mam problemy z odszukaniem), ze moge jako koszty uzyskania dochodu
    > potraktowac owa dniowka pomnozona przez _kazdy_ dzien kiedy pracowalem
    > poza krajem.
    dobrze ci się wydaje.
    US zacytował ci punkt 20, i nie doszedł już do 23a

    punkt 23a został wprowadzony do ustawy w kwietniu 2004 z mocą wstecz od
    1 stycznia. Dlatego w ustawie z 2004 roku jej nie znajdziesz, bo zapewne
    masz bez tej poprawki.
    W 2005 już jest od samego początku.

    A po za tym było się w Polsce wymeldować i w ogóle byś się nie rozliczał
    z polskim fiskusem z zagranicznym dochodów. Wyjechałeś na stałe i już.

    updof
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:

    20) część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających
    czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem
    wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w
    wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych
    poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz
    warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
    w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
    podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była
    wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających
    rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15,

    23a) część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających
    czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
    a) stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu
[...]
    dzień, w którym było otrzymywane stypendium,

  • 2. Data: 2005-06-29 04:21:58
    Temat: zarobki zagraniczne---koszt uzyskania
    Od: Piotr Faliszewski <p...@g...uci.agh.edu.pl>

    Witam grupe,
    Najmocniej przepraszam jesli moje pytanie juz tu bylo przerabiane,
    ale sam nie bardzo potrafie znalezc odpowiedz... (patrzylem w archiwum
    i nie znalazlem...)

[...]
    dniowki, jaka jest wyznaczona na pobyt w USA (bodajze 42USD). Tymczasem
[...]

    Czy ktos bylby uprzejmi mi wyjasnic jak to na prawde jest? Chodzi
    mi o podatek od osob fizycznych za rok 2004.

    Serdecznie dziekuje za pomoc!
    Piotr

  • 3. Data: 2005-06-30 13:59:17
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    > A po za tym było się w Polsce wymeldować i w ogóle byś się nie rozliczał
    > z polskim fiskusem z zagranicznym dochodów. Wyjechałeś na stałe i już.

    od kiedy wymeldowanie zwlnia od placenia podatkow?

  • 4. Data: 2005-06-30 14:39:23
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    the_foe wrote:

    > od kiedy wymeldowanie zwlnia od placenia podatkow?

    samo wymeldowanie nie.
    ale wyjazd i zgodnie z prawem obowiązek wymeldowania tak.

    Art. 3.

    2a. Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko
    od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
    na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na
    miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

  • 5. Data: 2005-07-01 22:35:11
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

> [...]
    > wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium
    > Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

    smiem twierdzic ze mozna wyjechac za granice i nie wymeldowywac sie, a i tak
    mozemy nie placic podatkow w polsce jesli US stwierdzi ze zmienilismy w
    sposob trwaly miejsce zamieszkania. Obywatel nie ma obowiazku sie
    wymeldowywac, tylko przemeldowywac jesli zmieni miejsce zamieszkanai w
    kraju. Pamietajmy ze jeszcze calkiem niedawno nie mozna bylo sie wymeldowac
    donikad, a do dzis mezczyzni bez uregulowanego stosunku do sluzby wojskowej
    nei moag sie wymeldowac donikad.

  • 6. Data: 2005-07-01 23:05:28
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    the_foe wrote:

    > smiem twierdzic ze mozna wyjechac za granice i nie wymeldowywac sie, a i tak
    > mozemy nie placic podatkow w polsce jesli US stwierdzi ze zmienilismy w
    > sposob trwaly miejsce zamieszkania.

    zgadzam się, w drugiej części zdania.
    z tym, że po co udowadniać, że nie jest się wielbładem.

    > Obywatel nie ma obowiazku sie
    > wymeldowywac, tylko przemeldowywac jesli zmieni miejsce zamieszkanai w
    > kraju.

    Nie zgadzam się.