  • 1. Data: 2006-05-21 18:52:44
    Temat: zmiana banku a odliczenie odsetek od dochodu
    Od: Luki <b...@g...pl>

    Witam,

    mam pytanie dotyczące możliwości kontynuacji korzystania z ulgi
    odsetkowej po zmianie banku kredytującego zakup mieszkania. Jeśli dwa
    lata temu kupiłem na kredyt mieszkanie a obecnie chciałbym wziąć kredyt
    refinansowy w innym banku to czy będę mógł dalej odliczać odsetki od
    kredytu od dochodu czy może w związku ze zmianą banku utracę taką możliwość?
    Jeśli ktoś z Was przerabiał taki scenariusz to uprzejmie proszę o
    poradę; chętnie wysłucham również Waszych przemyśleń na ten temat,
    najlepiej opartych o konkretne przepisy lub interpretacje US.

    pozdrwaiam,
    Luki

  • 2. Data: 2006-05-21 20:10:39
    Temat: Re: zmiana banku a odliczenie odsetek od dochodu
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Luki napisał(a):

> [...]
    > refinansowy w innym banku to czy będę mógł dalej odliczać odsetki od
    > kredytu od dochodu czy może w związku ze zmianą banku utracę taką

    postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura: D-2/415/2/2005
    Data: 2005.03.02
    Autor: Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

    "[...]Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego oraz zebranego w
    sprawie materiału wynika, że dnia 27.02.2003 roku uzyskaliście Państwo
    kredyt mieszkaniowy w banku na sfinansowanie inwestycji polegającej na
    zakupie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku . Aktem Notarialnym
    z dnia 17.04.2003 roku uzyskali Państwo odrębną własność lokalu
    mieszkalnego mieszczącego się w tymże budynku. W zeznaniach podatkowych
    PIT-37 za 2003 rok wykazaliście Państwo przysługujące odliczenie wydatków
    poniesionych na spłatę odsetek od przedmiotowego kredytu. W przyszłości
    zamierzają Państwo wziąć "tańszy", tj. niżej oprocentowany kredyt w innym
    banku i spłacić nim zaciągnięty kredyt mieszkaniowy oraz kontynuować
    rozpoczętą ulgę odsetkową.
    Biorąc powyższe pod uwagę informuję, że nowy kredyt nie spełniałby
    podstawowego kryterium warunkującego możliwość korzystania z ulgi
    odsetkowej, tj. sfinansowania inwestycji mającej na celu zaspokojenie
    własnych potrzeb mieszkaniowych. Jego przeznaczeniem byłaby bowiem spłata
    poprzedniego kredytu, a takiej przesłanki nie zawiera w/w art. 26 b.
    Jeżeli zatem zamierzają Państwo zaciągnąć nowy kredyt na spłatę kredytu
    mieszkaniowego na zdecydowanie korzystniejszych warunkach finansowych, to
    nie macie Państwo prawa odliczać odsetek od nowego kredytu, nawet jeśli
    wcześniej nie został wykorzystany w pełni limit możliwych do odliczania
    odsetek - z ulgi budowlanej polegającej na odliczeniu od dochodu odsetek od
    kredytu zaciągniętego na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.
    [...]"

    I jeszcze fragment z forum gazeta.pl:

    "[...]
    Odsetki od kredytu hipotecznego a zmiana banku
    sylpha 02.03.06, 15:39 + odpowiedz

    WItam,
    Mam pytanie do Pana.
    W US i w banku w którym posiadamy kredyt hipoteczny próbowałam się czegoś
    dowiedzieć na ten temat, ale otrzymałam niestety sprzeczne informacje. NIe
    wiem w końcu czy stracimy prawo do odpisywania odsetek od kredytu gdy
    zmienimy bank?
    pozdrawiam, sylpha

    Re: Odsetki od kredytu hipotecznego a zmiana bank
    pawel.usielski 02.03.06, 16:46 + odpowiedz

    Dzień dobry,
    To samo pytanie skierowaliśmy do jednego z US w Łodzi, otrzymaliśmy
    informacje o braku możliwości kontynuowania ulgi przy kredycie
    refinansującym.

    Z poważaniem,
    Paweł Usielski
    [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 3. Data: 2006-05-21 20:22:07
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Luki napisał(a):

> [...]
    > refinansowy w innym banku to czy będę mógł dalej odliczać odsetki od
    > kredytu od dochodu czy może w związku ze zmianą banku utracę taką

    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
    Sygnatura PDI/415/26/04
    Data 2004.03.10
    Autor Urząd Skarbowy w Cieszynie

    "Pytanie podatnika: Czy podlegają odliczeniu od dochodu w ramach tzw. ulgi
    odsetkowej wydatki na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego w banku X na
    nabycie nowego mieszkanie od osoby prawnej budującej mieszkania w ramach
    wykonywania działalności gospodarczej, jak i odsetki od kredytu
    zaciągniętego następnie w banku Y, na spłatę pierwotnie zaciągniętego
    kredytu (w banku X)?

    Uprawnienie do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od
    osób fizycznych, wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu
    mieszkaniowego, jakie przysługuje od 1 stycznia 2002 r. jest przywilejem z
    którego podatnicy mogą skorzystać jedynie w określonych w art. 26b ustawy o
    podatku dochodowym od osób fizycznych warunkach. Niedopełnienie
    któregokolwiek z warunków powoduje, że podatnik traci możliwość
    skorzystania z odliczenia.
    Dlatego też, mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w opisanym
    przez podatnika w piśmie stanie faktycznym, odliczeniu od dochodu podlega
    jedynie kwota odsetek od kredytu zaciągniętego w BANKU X, a spłaconych do
    czerwca 2003 roku (przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art.
    26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), gdyż kredyt ten został
    udzielony na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych
    potrzeb mieszkaniowych podatnika, związanej z zakupem lokalu mieszkalnego w
    nowo wybudowanym budynku mieszkalnym od osoby która wybudowała ten budynek
    w wykonywaniu działalności gospodarczej (por. art. 26b ust. 1 pkt 3
    ustawy). Natomiast odsetki od kredytu zaciągniętego w BANKU Y nie podlegają
    odliczeniu, gdyż kredyt ten był w istocie zaciągnięty na spłatę kredytu
    udzielonego przez BANK X, tj. na cel nie wskazany w art. 26b ust. 1
    ustawy."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2006-05-21 23:35:42