    From: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmiana banku a odliczenie odsetek od dochodu
    Date: Sun, 21 May 2006 22:10:39 +0200

    Luki napisał(a):

    > Witam,
    >
    > mam pytanie dotyczące możliwości kontynuacji korzystania z ulgi
    > odsetkowej po zmianie banku kredytującego zakup mieszkania. Jeśli dwa
    > lata temu kupiłem na kredyt mieszkanie a obecnie chciałbym wziąć kredyt
    > refinansowy w innym banku to czy będę mógł dalej odliczać odsetki od
    > kredytu od dochodu czy może w związku ze zmianą banku utracę taką
    > możliwość?

    postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura: D-2/415/2/2005
    Data: 2005.03.02
    Autor: Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

    "[...]Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego oraz zebranego w
    sprawie materiału wynika, że dnia 27.02.2003 roku uzyskaliście Państwo
    kredyt mieszkaniowy w banku na sfinansowanie inwestycji polegającej na
    zakupie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku . Aktem Notarialnym
    z dnia 17.04.2003 roku uzyskali Państwo odrębną własność lokalu
    mieszkalnego mieszczącego się w tymże budynku. W zeznaniach podatkowych
    PIT-37 za 2003 rok wykazaliście Państwo przysługujące odliczenie wydatków
    poniesionych na spłatę odsetek od przedmiotowego kredytu. W przyszłości
    zamierzają Państwo wziąć "tańszy", tj. niżej oprocentowany kredyt w innym
    banku i spłacić nim zaciągnięty kredyt mieszkaniowy oraz kontynuować
    rozpoczętą ulgę odsetkową.
    Biorąc powyższe pod uwagę informuję, że nowy kredyt nie spełniałby
    podstawowego kryterium warunkującego możliwość korzystania z ulgi
    odsetkowej, tj. sfinansowania inwestycji mającej na celu zaspokojenie
    własnych potrzeb mieszkaniowych. Jego przeznaczeniem byłaby bowiem spłata
    poprzedniego kredytu, a takiej przesłanki nie zawiera w/w art. 26 b.
    Jeżeli zatem zamierzają Państwo zaciągnąć nowy kredyt na spłatę kredytu
    mieszkaniowego na zdecydowanie korzystniejszych warunkach finansowych, to
    nie macie Państwo prawa odliczać odsetek od nowego kredytu, nawet jeśli
    wcześniej nie został wykorzystany w pełni limit możliwych do odliczania
    odsetek - z ulgi budowlanej polegającej na odliczeniu od dochodu odsetek od
    kredytu zaciągniętego na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.
    [...]"

    I jeszcze fragment z forum gazeta.pl:

    "[...]
    Odsetki od kredytu hipotecznego a zmiana banku
    sylpha 02.03.06, 15:39 + odpowiedz

    WItam,
    Mam pytanie do Pana.
    W US i w banku w którym posiadamy kredyt hipoteczny próbowałam się czegoś
    dowiedzieć na ten temat, ale otrzymałam niestety sprzeczne informacje. NIe
    wiem w końcu czy stracimy prawo do odpisywania odsetek od kredytu gdy
    zmienimy bank?
    pozdrawiam, sylpha

    Re: Odsetki od kredytu hipotecznego a zmiana bank
    pawel.usielski 02.03.06, 16:46 + odpowiedz

    Dzień dobry,
    To samo pytanie skierowaliśmy do jednego z US w Łodzi, otrzymaliśmy
    informacje o braku możliwości kontynuowania ulgi przy kredycie
    refinansującym.

    Z poważaniem,
    Paweł Usielski
    [...]"