  • 1. Data: 2006-05-17 09:22:40
    Temat: zmiana nazwy firmy a numer wpisu do ewidencji
    Od: "Beny" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    tematy podobne do tych byly walkowane, ale nie odpowiedz na moje pytanie.
    Otoz zmianiajac nazwe firmy (osoba fizyczna prowadzona dzial. gosp) trzeba
    uaktualnic wpis do ewidencji. Czy Numer wpisu do ewidencji zostanie
    zmieniony? Czy numer wpisu pozostanie bez zmian, a uaktualniona bedzie
    tylko nazwa?
    Dziekuje za odpowiedz!

    --
    pozdrawiam
    BENY

  • 2. Data: 2006-05-17 09:32:47
    Temat: Re: zmiana nazwy firmy a numer wpisu do ewidencji
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Beny napisał(a):
> [...]
    > uaktualnic wpis do ewidencji. Czy Numer wpisu do ewidencji zostanie
    > zmieniony? Czy numer wpisu pozostanie bez zmian, a uaktualniona bedzie

    Numer wpisu pozostanie ten sam bo osoba przedsiębiorcy się nie zmienia.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2006-05-17 10:35:31
    Od: "Beny" <b...@p...onet.pl>

    > Numer wpisu pozostanie ten sam bo osoba przedsiębiorcy się nie zmienia.
    Dzieki wielkie o to mi chodzilo :)

  • 4. Data: 2006-05-17 10:37:40
    Od: "Piotr S." <s...@o...pl>

    Użytkownik "Maddy" napisał:
    trzeba

    > Numer wpisu pozostanie ten sam bo osoba przedsiębiorcy się nie zmienia.

    Podepnę się pod to pytanko ze swoim - czy zmiana nazwy działalności (dla os.
    fizycznej prowadzącej dg) faktycznie musi być odnotowywana w urzędach
    (ewidencja, US, ZUS)? Spotkałem się z kilkoma sprzecznymi opiniami -
    pierwsza taka, iż nazwą firmy dla os. fizycznej jest jej imię i nazwisko,
    zaś to co jest przed nimi jest tylko 'etykietą' i nie ma większego znaczenia
    (w ten sposób prowadząc dwie różne działalności można używać dwóch różnych
    'etykiet' - w końcu identyfikuje mnie imię, nazwisko i nip), druga natomiast
    taka, iż zależy to od widzimisię US, jednak przy używaniu innej nazwy niż
    wpisana w papiery mogą się pojawić problemy. Która z nich jest więc
    prawdziwa? Jak to się ma do faktur, deklaracji dla US i ZUS itp?

    Pozdrawiam
    P.

  • 5. Data: 2006-05-17 11:20:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 May 2006, Piotr S. wrote:

> [...]
    > zaś to co jest przed nimi jest tylko 'etykietą' i nie ma większego znaczenia

    Ano. Ale to nie "nazwa DG" jest powodem koniecznosci zgłoszenia.
    Zgłasza się sam fakt zmiany wpisu.
    Obejrzyj:
    "Dodanie nowego PKD do DG"

    > (w ten sposób prowadząc dwie różne działalności można używać dwóch różnych
    > 'etykiet' - w końcu identyfikuje mnie imię, nazwisko i nip),

    Y... ty jako jedna osoba ("przedsiębiorca") chcesz prowadzić dwie
    różne działalności naraz (a nie w różnych formach, np. S.C.)?

    > druga natomiast
    > taka, iż zależy to od widzimisię US, jednak przy używaniu innej nazwy niż
    > wpisana w papiery mogą się pojawić problemy. Która z nich jest więc
    > prawdziwa?

    Sprawdź przepis z ustawy i NIP i wyraź swoje zdanie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-05-17 12:09:29
    Od: "Piotr S." <s...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:
    > Ano. Ale to nie "nazwa DG" jest powodem koniecznosci zgłoszenia.
    > Zgłasza się sam fakt zmiany wpisu.

    Racja, przy zmianie PKD aktualizacja jest konieczna (i w ewidencji DG i w
    US), jednak zakładam iż ktoś profilaktycznie umieścił we wpisie do ewidencji
    wymagane PKD i z tego powodu nie musi dokonywać zmiany...

    > Y... ty jako jedna osoba ("przedsiębiorca") chcesz prowadzić dwie
    > różne działalności naraz (a nie w różnych formach, np. S.C.)?

    ...nie w różnych formach i również nie dwie różne działalności - jedna
    działalność z różnymi wpisami PKD (może nawet zupełnie niepowiązanymi ze
    sobą) - np prowadzenie warsztatu samochodowego i sklepu motoryzacyjnego. I
    przykładowo rejestruję DG jako (zupełnie z kosmosu wzięte) "AUTKO Jan
    Kowalski" (A), nad warsztatem mam szyld "Auto Serwis" (B), nad sklepem "Auto
    Sklep" (C) - i teraz wystawiając fakturę, podpisując umowy itp dla dowolnego
    z nich używam A (którego nikt może nie skojarzyć), czy też B lub C?

    Czyli raz jeszcze (może nieco jaśniej... przynajmniej taką mam nadzieję) czy
    dopuszczalne jest używanie różnych nazw do opisania tej samej działalności,
    przypisanej do jednej i tej samej osoby (faktury wystawione przez "Auto
    Serwis Jan Kowalski" i "Auto Sklep Jan Kowalski" rozliczane z US przez
    "AUTKO Jan Kowalski"?

    > Sprawdź przepis z ustawy i NIP i wyraź swoje zdanie :)

    Ano sprawdzę, sprawdzę, może uda mi się zgłębić tajniki owej (chociaż po
    ostatnich zmaganiach z KPiR i VAT doszedłem do wniosku, że wszelkiej maści
    ustawy/przepisy i wynikające z nich zawiłości nie są przeznaczone dla
    maluczkich umysłów zwykłych śmiertelników) ;)

    Pozdrawiam
    Piotr S.

  • 7. Data: 2006-05-17 21:20:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Racja, przy zmianie PKD aktualizacja jest konieczna (i w ewidencji DG i w
    > US), jednak zakładam iż ktoś profilaktycznie umieścił we wpisie do ewidencji
    > wymagane PKD i z tego powodu nie musi dokonywać zmiany...

    Ale ja nie mówię o "zmianie PKD".
    Ja mówię o zmianie CZEGOKOLWIEK, co skutkuje wydaniem wpisu
    ze zmnienioną treścią!
    Przypomnę:
    +++
    4b. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają
    do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo
    poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte
    zgłoszeniem [...]
    [...]
    Art. 9.
    1. Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych
    zgłoszeniem identyfikacyjnym [...]
    ---

    Skoro zgłoszeniem jest objęta "kopia dokumentu objętego
    zgłoszeniem" (czyli wpisu do EDG) to zmiana wpisu obliguje
    do aktualizacji.
    Co piszę źle?

    > ...nie w różnych formach i również nie dwie różne działalności - jedna
    > działalność z różnymi wpisami PKD

    A to mi nie wadzi.

> [...]
    > Sklep" (C) - i teraz wystawiając fakturę, podpisując umowy itp dla dowolnego
    > z nich używam A (którego nikt może nie skojarzyć), czy też B lub C?

    Oczywiście że "A".
    Faktycznie podatnicy radzą sobie w ten sposób: ustawa i rozporządzenie
    precyzują co MUSI być na fakturze, ale nie ograniczają co MOŻE być.
    I na fakturze spotyka się gwarancję. Albo dowód wydania. Na tej
    samej kartce :)
    A pod polem: "nazwa sprzedawcy" czyli "Autko Jan Kowalski" linijkę nizej
    jest tekst: "Auto Serwis".
    Ten tekst urzędowo NIC nie znaczy - czysty marketing.
    Ale zakazu AFAIK nie ma :)

    Biorę przed nos f-rę TPSA:
    "sprzedawca: Telekomunikacja Polska S.A."
    A pod spodem, w tej samej ramce: "Region Obsługi Klienta Indywid"
    Nie sądzę żeby ten "region obsługi" był podatnikiem VAT :)

    > Czyli raz jeszcze (może nieco jaśniej... przynajmniej taką mam nadzieję) czy
    > dopuszczalne jest używanie różnych nazw do opisania tej samej działalności,

    Nie, te nazwy nie są "firmą".
    Ale nie ma zakazu używania hm... "marki".
    Powiedzmy: firma HP kupiła fiormę Compaq razem z prawami do znaków
    i nazw.
    Jak kupujesz np. notebook "Compaq", to sprzedawcą jest HP.
    Tylko notebook jest "Compaq".
    Albo jak ja mam kocioł "Junkers" to kupiłem go w firmie "Bosh".
    Owa *marka* jest związana de facto z towarem lub usługą, posługiwanie
    się nią jest bez znaczenia dla podatków.
    Tyle, że na dokumentach (przy VATowcach - również obejmuje to
    oferty!!) musi być podana *nazwa sprzedawcy*. Markę sobie może
    dopisać jak lubi :)

    > przypisanej do jednej i tej samej osoby (faktury wystawione przez "Auto
    > Serwis Jan Kowalski" i "Auto Sklep Jan Kowalski" rozliczane z US przez
    > "AUTKO Jan Kowalski"?

    IMO US interesuje tylko ten ostatni człon - za pominięcie go na f-rze
    można oberwać i tyle. "Auto Serwis" linijkę niżej IMO może być :)

> [...]
    > ustawy/przepisy i wynikające z nich zawiłości nie są przeznaczone dla
    > maluczkich umysłów zwykłych śmiertelników) ;)

    E tam. Niestrawności raz i drugi dostaniesz, ale później będziesz łykał
    (bez popijania) konstrukcje w stylu zaprzeczenia negacji od wyjątków ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)