  • 1. Data: 2003-09-23 14:28:10
    Temat: zus nieterminowo w pit5?
    Od: "Michał Lesiak (bler)" <m...@b...eu.org>

    Czy mozna? Mam sprzeczne opinie na ten temat, jedna mowi ze mozna odliczac
    tylko terminowo oplacony, druga, ze kazdy oplacony w danym miesiacu, bez
    kar i odsetek. Jak wiec jest? Grzebanie w archiwum grupy dalo
    niejednoznaczne odpowiedzi :)

    dziekuje,

    --
    M.

  • 2. Data: 2003-09-23 17:46:10
    Temat: Re: zus nieterminowo w pit5?
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Michał Lesiak (bler) -----###
    > Czy mozna? Mam sprzeczne opinie na ten temat, jedna mowi ze mozna odliczac
    > tylko terminowo oplacony, druga, ze kazdy oplacony w danym miesiacu, bez
    > kar i odsetek.

    można 'bez kar i odsetek'

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 3. Data: 2003-09-23 18:00:48
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@b...com.pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
    > ###----- w odpowiedzi na list od Michał Lesiak (bler) -----###
    >
    > można 'bez kar i odsetek'
    ----------------------------------
    Dodam że zapłacone w miesiącu nie koniecznie w terminie.
    Wiola

  • 4. Data: 2003-09-23 21:09:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2003, Michał Lesiak (bler) wrote:

    >+ Czy mozna? Mam sprzeczne opinie na ten temat,
    >+ jedna mowi ze mozna odliczac
    >+ tylko terminowo oplacony,

    Skąd ją masz ? Powołujesz się na "archiwum grupy",
    jeśli stamtąd... to może link do googla ? ;)

    >+ druga, ze kazdy oplacony w danym miesiacu, bez
    >+ kar i odsetek.

    IMHO jak najbardziej.
    Na pewno *tak* należy odliczać "na PIT-5", wg ustawy.
    Optymiści twierdzą że można odliczać również *NIE*zapłacony
    ale należny ZUS, jeśli rozlicza się memoriałowo i rozlicza
    w kosztach KPiR (bo wolno) - ale tu byłbym ostrożny :)

    >+ Jak wiec jest? Grzebanie w archiwum grupy dalo
    >+ niejednoznaczne odpowiedzi :)

    Niejednoznaczne w kwestii "memoriału" to zgoda.
    Ale koncepcją że "terminowo" to mnie zastrzeliłeś :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS społeczny "na PIT-5")

  • 5. Data: 2003-09-25 14:42:20
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > ale należny ZUS, jeśli rozlicza się memoriałowo i rozlicza
    > w kosztach KPiR (bo wolno) - ale tu byłbym ostrożny :)

    Ja jako umiarkowany optymista sadze ze
    ZUS "wlasny" prowadzacego DG zaplacony W DANYM MIESIACU
    (chocby po terminie),
    ZUS pracownika - w miesiacu w ktorymjest nalezny.

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-09-25 22:30:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003, Boguslaw Szostak wrote:

> [...]
    >+ > ale należny ZUS, [...]
    >+ Ja jako umiarkowany optymista sadze ze
    >+ ZUS "wlasny" prowadzacego DG zaplacony W DANYM MIESIACU

    To oczywiście...

    >+ ZUS pracownika - w miesiacu w ktorymjest nalezny.

    ...no i mamy ból. Należny ZUS i należna pensja mogą
    IMHO lekko rozejść się w czasie :]

    Układ jest taki:
    - pensja jest niewątpliwie "należna", nawet nie zapłacona
    ALE
    - pensję wlicza się zarówno w przychód (pracownika) jak
    i koszty (pracodawcy) kasowo; "należność" nie decyduje
    tu o podatkach :)
    - a ZUS oblicza się jako część pensji. Przynajmniej ten
    ZUS, który "płaci pracownik", a *w sumie* ten "od
    pracodawcy" też - bo jest od "kwoty wypłaty" liczony,
    zaznaczając że "kwota" obejmuje tylko te składniki które
    wchodzą w podstawę składki.

    Jaka byłaby podstawa odliczenia ZUSu, który NIE JEST
    należny ZUSowi - skoro pracownik nie dostał wypłaty,
    to wartość składki wyliczona jako "suma składników
    do wypłaty razy współczynnik" wynosi zero ?
    Oczywiscie taki stan jest łamaniem prawa pracy
    (musi dostać minimalną pensję razy etat i ma dostać
    tyle ile wynika z umowy w tym premie *oraz* zasiłki).
    Ale złamanie prawa nie skutkuje zaprzeczeniem stanowi
    faktycznemu... pensji jak nie było tak nie ma !

    Ja cię podejrzewam że będziesz obchodził jakoś
    wystawionego jeża :), uprzedzam że nie wiem czy jutro się
    załapię na ten wątek :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-09-27 08:09:22
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > - pensję wlicza się zarówno w przychód (pracownika) jak
    > i koszty (pracodawcy) kasowo; "należność" nie decyduje

    Od kiedy to? Masz na to jakąś podstawę prawną?

    Oczywiście że naleznośc nie decyduje. Decyduje kwestia jakiego okresu
    dany wydatek DOTYCZY.

    Czyżbym od X lat księgując płace (wg. list płac) i ZUS od pracodawcy
    (wg. deklaracji) memoriałowo - wg. tego jakiego okresu DOTYCZY a nie
    zapłaty, w pełnej księgowości jak i w KPiR, miała tyle szczęścia że US
    (o biegłych nie wspominając) przeoczył takie drobne fakty.
    Swego czasu księgowałam płace 100-150 ludzi i kwoty były potężne.

    Ponieważ wychodzisz z całkowicie błędnego założenia dalsze rozwinięcie
    nie załuguje na komentarz.

    Płace ksieguje sie zgodnie z podstawowa metoda prowadzenia ksiąg - w KH
    zawsze memoriałowo, w KPiR kasowo lub memoriałowo, zaleznie od tego jaka
    metode główna wybierzemy.

    No i jeszcze jedno - nasz zobowiązanie wobec pracownika to kwota BRUTTO.
    Fakt że nie wypłacamy mu całości to tylko kwestia zastąpienia go w
    opłacaniu róznych danin które od tej kwoty brutto sie należą.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-09-30 21:41:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Sep 2003, Maddy wrote:
    [...]
    >+ > i koszty (pracodawcy) kasowo; "należność" nie decyduje
    [...]
    >+ Od kiedy to? Masz na to jakąś podstawę prawną?

    Od nigdy :( Mea culpa. Nie wiedzieć czemu mam zakodowane
    że prawodawca nie pozwala żeby koszty można było zaliczyć
    nim "druga strona" zaliczy przychód :>, a tu...
    oczywisty błąd.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)