  • 1. Data: 2007-09-24 06:52:44
    Temat: zwolenienie lakarskie a "generowanie kosztów"
    Od: "PH" <h...@n...onecie>

    Witam,

    jest sobie jednoosobowa DG. w dniach 1 - 10 września byłem na zwolnieniu
    lekarskim. 5 września otrzymałem fakturę (data wystawienia = data sprzedaży
    = 5 września). Biuro Rachunkowe, które prowadzi moje rozliczenia z US
    odrzuca mi tą fakturę twierdząc że cyt. "jak byłem chory to miałem leżeć w
    łóżku a nie generować koszty" - czy mają rację (z odrzuceniem - nie z
    leżeniem w łóżku :-)) )??

    pzdr
    Piotr

  • 2. Data: 2007-09-24 06:55:36
    Temat: Re: zwolenienie lakarskie a "generowanie kosztów"
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-09-2007 o 08:52:44 PH <h...@n...onecie> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > jest sobie jednoosobowa DG. w dniach 1 - 10 wrze?nia by?em na zwolnieniu
    > lekarskim. 5 wrze?nia otrzyma?em faktur? (data wystawienia = data
    > sprzeda?y
    > = 5 wrze?nia). Biuro Rachunkowe, które prowadzi moje rozliczenia z US
    > odrzuca mi t? faktur? twierdz?c ?e cyt. "jak by?em chory to mia?em le?eae
    > ?ó?ku a nie generowaae koszty" - czy maj? racj? (z odrzuceniem - nie z
    > le?eniem w ?ó?ku :-)) )??

    A jakby to byl towar/materiał handlowy to co by zrobili :) ?

  • 3. Data: 2007-09-24 06:57:56
    Od: "PH" <h...@n...onecie>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 24-09-2007 o 08:52:44 PH <h...@n...onecie> napisał(a):

    > A jakby to byl towar/materiał handlowy to co by zrobili :) ?

    nie bardzo rozumiem pytanie, ale qwoli wyjaśnienia - chodzi o fakturę za
    części do samochodu. samochód jest używany do prowadzenia działalności.

    pzdr
    Piotr

  • 4. Data: 2007-09-24 06:59:49
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2007 08:52:44 +0200, PH napisał(a):

> [...]
    > odrzuca mi tą fakturę twierdząc że cyt. "jak byłem chory to miałem leżeć w
    > łóżku a nie generować koszty" - czy mają rację (z odrzuceniem - nie z

    Od strony podatkowej taki koszt jest poprawny. Gorzej wygląda to od strony
    ZUS. W trakcie zwolnienia nie możesz robić dokładnie nic, co byłoby
    działalnością gospodarczą. Więc jeśli tego zakupu nie dokonywał pracownik
    lub osoba współpracująca, to trzymanie tej faktury w papierach skończy
    się pewnym zakwestionowaniem zwolnienia w wypadku kontroli z ZUS.

  • 5. Data: 2007-09-24 09:43:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Sep 2007, PH wrote:

    > nie bardzo rozumiem pytanie

    Niewpisanie towarów handlowych narusza przepisy o prowadzenia KPiR.
    Pewnie da się podciągnąć pod "nierzetelność".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-09-24 20:40:02
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > lub osoba współpracująca, to trzymanie tej faktury w papierach skończy
    > się pewnym zakwestionowaniem zwolnienia w wypadku kontroli z ZUS.

    A weźmy pod uwagę taką sytuację. Jestem na zwolnieniu. Jadę do apteki po
    leki. brakuje mi paliwa. Biorę f-re bo jadę "służbowym" samochodem ?
    Zus zakwestionuje? Albo w dniu w którym odwoże żwolnienie do ZUS mam f-re za
    paliwo. Zakwestionuje?

    Albo w dniu w którym odwożę zowlnienie do ZUS mam f-re za naprawę samochodu.
    Przecież mogę jechać akurat do ZUS ze zwolnieniem i auto po drodze ma prawo
    mi się zepsuć. Nie zostaiwę go na środku drogi tylko coś z tym muszę zrobić.
    Zakwestionują f-re?

    Jestem chory na grdło. Siedzę w domu i zamawiam przez internet towary
    handlowe.
    Nie mogę?

    Jestem na zwolnieniu. Akurat dziesiątego. Płacę z konta bankowego składki
    zusowskie za poprzedni miesiąc - Nie wolno mi?

    Albo płacę przez konto internetowe f-re za telefon będąc na zwolnieniu- nie
    wolno mi? To kto mi zwróci odestki za nietermonowe uregulowanie należności?

    Ciekaw jestem co mi wolno na zwolnieniu a co nie

    --
    PawełJ

  • 7. Data: 2007-09-24 20:57:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Sep 2007, pawelj wrote:

> [...]
    [...]
    > Jestem chory na grdło. Siedzę w domu i zamawiam przez internet towary
    > handlowe.
    > Nie mogę?

    [...i seria podobnych trudnych pytań na które nie podejmuję
    chwilowo dyskusji...]

    > Jestem na zwolnieniu. Akurat dziesiątego. Płacę z konta bankowego składki
    > zusowskie za poprzedni miesiąc - Nie wolno mi?

    W kwestii formalnej: płacenie składek ZUS oraz podatków *za siebie*
    w zakresie tego, co wynikło z prowadzenia DG (!) tąż DG *nie jest*!
    Owe składki i podatki są "osobiste" :O

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-09-24 21:27:16
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0709242254220.3764@athlon64>:

    > [...]

    > [...i seria podobnych trudnych pytań na które nie podejmuję
    > chwilowo dyskusji...]

    Abonament za ten internet, dla utrudnienia internet jest w biurze/siedzibie,
    faktura przychodzi na adres korespondencyjny (domowy) a ja sie łączę z tym
    biurem z domowego/prywatnego internetu i dopiero stamtąd zamawiam towary
    usługi...

    > W kwestii formalnej: płacenie składek ZUS oraz podatków *za siebie*
    > w zakresie tego, co wynikło z prowadzenia DG (!) tąż DG *nie jest*!
    > Owe składki i podatki są "osobiste" :O

    ... i jednocześnie (no 10 sekund różnicy) wysyłam do ZUS i US deklaracje z
    tego domowego komputera -- do biura jest 20 kilometrów

    ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2007-09-25 14:31:40
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2007 22:40:02 +0200, pawelj napisał(a):

    > Ciekaw jestem co mi wolno na zwolnieniu a co nie

    No skoro tak, to masz:

    - wyrok SN z 5 kwietnia 2005 r., I UK 370/04, OSNP 2005/21/342:

    "Pracą zarobkową, której wykonywanie w okresie orzeczonej niezdolności do
    pracy powoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego lub świadczenia
    rehabilitacyjnego na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999
    r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
    i macierzyństwa, jest każda aktywność ludzka zmierzająca do osiągnięcia
    zarobku, w tym pozarolnicza działalność gospodarcza, choćby nawet
    polegająca na czynnościach nieobciążających w istotny sposób organizmu
    przedsiębiorcy i zarazem pracownika pozostającego na zwolnieniu lekarskim."

    Czyli nie można robić absolutnie nic. Ani zamawiać dostawy towarów, ani ich
    odbierać, nie wolno też spotykać się z klientami.

    Przy czym wolno, nawet będąc chorym obłożnie, wykonywać czynności, które są
    niezbędne do zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych.

    I tu zaraz katalog tych potrzeb. Zahaczając o "piramidę Maslowa" parę
    fajnych potrzeb można by tu zakwalifikować... ;)

    Jedynym wyjściem w sytuacji opisanej przez wątkotwórcę byłoby IMHO, w razie
    ewentualnej szczegółowej kontroli, upieranie się, że po części do samochodu
    pojechała: żona, konkubina, czy inny przyjaciel.

    A tu już pozostaje kwestia odpłatności za zlecenie, przynajmniej poza żoną
    ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 10. Data: 2007-09-25 14:32:57

    pawelj pisze:
    ..
    > A weźmy pod uwagę taką sytuację. Jestem na zwolnieniu. Jadę do apteki po
    > leki. brakuje mi paliwa. Biorę f-re bo jadę "służbowym" samochodem ?
    > Zus zakwestionuje?

    ZUS jak ZUS, ale US jak najbardziej...