  • 1. Data: 2004-03-11 22:40:07
    Temat: zwolnienie czy 0% czy 7%
    Od: Franckey <f...@W...serwery.pl>

    Jestem laikiem jezeli chodzi o podatki, jakkolwiek ciekawi mnie jedna
    kwestia (w swietle zolnienia z VATu Internetu).

    Rozumiem, ze korzystniejsza jest sytuacja, gdy na dany produkt jest
    stawka 0% niz zwolnienie (moliwosc odliczenia VATu naliczonego przy
    stawce 0%)

    Moje pytanie jest nastpeujace - czy jest mozliwa taka hipotetyczna
    sytuacja, ze dla firmy (np. providera uslug inetowych) lepiej bylo,
    gdy VAT wynosil 7% na dna usluge niz gdy teraz zostala usluga
    zwolniona?

    z gory dziekuję za odpowiedz.

    pozdrawiam:
    Franckey

  • 2. Data: 2004-03-12 00:10:19
    Temat: Re: zwolnienie czy 0% czy 7%
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, Franckey wrote:
    [...]
> [...]
    >+ sytuacja, ze dla firmy (np. providera uslug inetowych) lepiej bylo,
    >+ gdy VAT wynosil 7% na dna usluge niz gdy teraz zostala usluga

    Ona nie jest "hipotetyczna". Ona jest wysoce prawdopodobna !
    Biorąc pod uwagę koszt używanego sprzętu (a tym samym "utopionego
    w nim" VATu) można oczekiwać podwyżki cen brutto.
    Dla firm VATowców korzystających z internetu będzie wtedy oznaczać
    to *wyraźną* podwyżkę !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-12 00:31:05
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

> [...]
    > sytuacja, ze dla firmy (np. providera uslug inetowych) lepiej bylo,
    > gdy VAT wynosil 7% na dna usluge niz gdy teraz zostala usluga
    ====================
    Zakladajac ze po zmianie stawki 7% na ZW provider odbnizy ceny uslug o te 7%
    i zakladajac ze wszystkie zakupy sa na22% mozna przyjac ze
    a) jezeli dotychczas provider nie mial zwrotow bezposrednich to mu sie to
    nie oplaca. Jego zysk (mierzony do wartosci sprzedazy) zmniejszy sie nawet o
    6% (zalezy od wielkosci zakupow w stosunku do sprzedazy i od progu
    podatkowego)
    b) jezeli mial zwroty bezposrednie ale nie mial dochodu to mu sie to nie
    oplaca (oczywiste)
    c) jezeli mial zwroty bezposrednie i mial dochod czyli sprzedaz > zakupow
    ale jednoczesnie zakupy > 7/22 sprzedazy to sytuacja jest jeszcze gorsza,
    nie tylko ze zmniejsza sie jego zysk to jeszcze nie otrzyma VATU

    Atomek

  • 4. Data: 2004-03-12 07:58:44
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Łukasz Góralczyk wrote:

    > Użytkownik "Franckey" <f...@W...serwery.pl> napisał w
    > wiadomości news:ecq150ldp01637qk327fc1rtq4vlteg17u@4ax.com...

    > Odpowiedz jest taka, ze laik (czyli np. Ty) dysponuje nieporwnywalnie
    > wyzszym IQ niz suma IQ poslow i senatorow na Wiejskiej.
    > Wydaje mi sie tez, ze nie jestes przypadkiem odosobnionym:-)

    Co więcej wszystkie media zachwycają się jak to wspaniale jest że
    Polska "postawiła" się unii i mamy internet zwolniony z vatu...
    Durnota i tyle.
    Jakby to dobrze pokalkulować toby się okazało że juz te 22% byłoby
    lepsiejsze...
    Pozdro
    Massai

  • 5. Data: 2004-03-12 08:40:49
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]

    wyzszym IQ niz suma IQ poslow i senatorow na Wiejskiej.
    Wydaje mi sie tez, ze nie jestes przypadkiem odosobnionym:-)

    Pozdrawiam
    Lukasz G.

  • 6. Data: 2004-03-12 12:05:49
    Od: Franckey <f...@W...serwery.pl>

    co tojest "zwrot bezposredni"
    i tak w miare mozliwosci, prosilbym o jakies proste przyklady
    liczbowe.

    A propo mianipulacji - dziala bezblednie - wystarczy poczytac fora na
    popularnych portalach. Wszsycy sie raduja...

    prosze o te przyklady, bo na podatkach nie znam sie jakos szczegolnie,
    a chcialbym napisac maly artykulik napisany przez laika dla laikow o
    tym, jak to z tym VATem byc moze. Najpierw na przykadzie sam bym
    chcial to w pelni zrozumiec jak to tak na prawde dziala.

    Zalozmy hipotetyczna sytuacje, ze jest firam, ktora zajmuuej sie tylko
    dostarczaniem uslug interentowych, np. przez kablowke. Jak to sie
    odbije na jej odliczeniach itd., jeszcze raz wiec prosze o jakis
    uproszczony przyklad liczbowy. (np. kupili serwewr za 1000 + 22% VAT,
    jakso to sie pewnie amortyzuje, skoto teraz INET jest zwolniony, to
    nie odlicza sobie tych 22%, tylko centralnie wlicza je w cene itd...
    tutaj sie troche gubie)

    pozdrawiam:
    Franckey

  • 7. Data: 2004-03-12 12:12:08
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    <ciach>
> [...]
    > Durnota i tyle.
    > Jakby to dobrze pokalkulować toby się okazało że juz te 22% byłoby
    Wprawdzie to bedzie sie nadawac bardziej na pl.soc.polityka.manipulacja;-)

    ale nie zdziwie sie jezeli nasz wszechmogacy rzad za kilka dni oglosi, ze
    wysluchal laskawie obywateli, a teraz niewdziecznicy woleliby miec jednak
    22% a oni maja same klopoty, bo nie dosc, ze podatek do d... to jeszcze
    napiete stosunki z UłE...

    Pozdro
    Lukasz

  • 8. Data: 2004-03-12 12:41:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, Franckey wrote:

    >+ co tojest "zwrot bezposredni"

    US zwraca podatek który inny US zabrał komu innemu - poddowstawcy :)
    Jak ktoś produkuje coś obłozonego stawka "uprzywilejowaną" (np.
    7%) a kupuje do tej produkcji dużo składników obłożonych 22% VAT
    to z rozliczenia ma prawo mu wyjść iż więcej VATu odlicza niż
    powinien wpłacić. No i US mu go (różnicę) zwraca :)
    Oczywiście to jest VAT "z powietrze", tylko *część* tego VATu
    (22%) który dostawcy umawianego "ktosia" wcześniej wpłacili - być
    może w innym US.

    >+ i tak w miare mozliwosci, prosilbym o jakies proste przyklady
    >+ liczbowe.

    A co trudnego ?
    Firma sprzedaje za 1 000 000 zł towar obłożony 7% VAT.
    W tym w kosztach ma 500 000 zł towaru obłożonego 22%.
    Powinna odprowadzić 70 000 zł VAT, a ma prawo odliczyć 110 000 zł.
    No to 40 000 zł zabranego już wcześniej dostawcom (tym którzy
    doliczyli do ceny 22% z owego 500 000 zł czyli 110 000 zł) VATu
    US zwraca. Państwu zostaje 110 tysięcy, 40 kzł krąży bez ładu
    i składu między rachunkami urzędów skarbowych.
    Proste ? :)
    No to jak teraz sprzedaż zostanie zwolniona a firma ma nic
    nie stracić - to skoro za dostawę musi zapłacić 610 000 zł,
    ma mieć kosztów nieoVATowanych (płace, ZUSy i co tam jeszcze się
    znajdzie i zysku) na 500 000 zł - to kupujący muszą zapłacić
    razem 1 110 000 zł.
    Też proste i nieskomplikowane :]

    >+ A propo mianipulacji - dziala bezblednie - wystarczy poczytac fora na
    >+ popularnych portalach. Wszsycy sie raduja...

    Tia... Jak to było ? "skazańcowi trzeba dużo obiecać i wszyscy
    będą zadowoleni" ? :>

> [...]
    >+ uproszczony przyklad liczbowy. (np. kupili serwewr za 1000 + 22% VAT,
    >+ jakso to sie pewnie amortyzuje, skoto teraz INET jest zwolniony,

    Dla celów rozliczania VAT od ST liczy się "średni współczynnik"
    z pół roku. Załóżmy że pół roku juz upłynęło i sprzedawca ma
    wyłącznie sprzedaż zwolnioną - no to z p. widzenia podatku "widzi"
    serwer za 1220 zł w którym nie ma VATu do odliczenia.
    Całość muszą zapłacić kienci.

    >+ nie odlicza sobie tych 22%, tylko centralnie wlicza je w cene itd...
    >+ tutaj sie troche gubie)

    Nie "centralnie" :)
    Zasadą jest iż wolno odliczać VAT tylko od sprzedaży oVATowanej !
    Jak sprzedaż jest zwolniona to tak jakby VATu wcale nie było :],
    a jak "mieszana" to się miesza współczynnikami :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-03-12 13:00:52
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Franckey napisał:

> [...]
    > jakso to sie pewnie amortyzuje, skoto teraz INET jest zwolniony, to
    > nie odlicza sobie tych 22%, tylko centralnie wlicza je w cene itd...

    Weźmy przykład tak uproszczony jak to jest możliwe - prowider kupuje
    łącze w tepsie, ma jeszce jakieś zakupy opodatkowane 22% w sumie
    miesieczenie 1000 zł plus 22% vat. Jego marża niech będzie zawsze na
    wysokości 10 %. Jeden odbiorca indywidualny, który kupuje całość
    "produkcji". Oto cztery przypadki, gdzie zmienia się stawka na
    udostępnianie i jak to się odbija na kosztach i cenach sprzedaży
    dobiorcy finalnemu:
    1. 22%
    koszty 1000 zł (cały vat do odliczenia)
    przychody 1100 zł
    cena dla odbiorcy 1342 zł (1100 zł + 22% vat)
    2. 7%
    koszty 1000
    przychody 1100
    cena dla odbiorcy 1177 (1100 + 7% VAT)
    3. 0%
    koszty 1000
    przychody 1100
    cena dla odbiorcy 1100
    4. zw.
    koszty 1220 (nie ma możliwości odliczenia vatu w zakupach - całość idzie
    w koszty działalności)
    przychody 1342 (1220 plus 10% marży dostawcy)
    cena dla odbiorcy 1342 zł

    Jak widać w tym skrajnym przypadku stawka zw. daje dokładnie ten sam
    efekt co 22%.

    Nieco inaczej by sprawa wyglądała gdyby tylko część kosztów była
    ovatowana, dajmy na to 50%:
    1. 22%
    koszty 1000 zł (500 zł ovatowane, 500 zł nieowatowane)
    przychody 1100 zł
    cena finanlna 1342
    2. zw
    koszty 1110 (500 zł + 22% i 500 zł nieowatowane)
    przychody 1221
    cena finanlna 1221

    Tu jakiś zysk dla klienta pomiędzy stawką 22% i zw. jest, ale nadal cena
    przy zw. jest wyższa niż dotychczasowe 7%.
    Oczywiście kosztów nieowoatowanych prawie nie ma - mogą to być płace ale
    w takiej działalności wyobrażam sobie, że płace stanowią niewielką część
    kosztów, zresztą i tak jest trend ucieczkowy w kierunku samozatrudnienia
    a to oznacza z reguły pojawiene się VAT'u

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 10. Data: 2004-03-13 00:03:39
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

> [...]
    > w nim" VATu) można oczekiwać podwyżki cen brutto.
    > Dla firm VATowców korzystających z internetu będzie wtedy oznaczać

    Fajnie- bo taka ustawa szkodzi glownie malym. Duzi prowadza, tez inan
    dzialalnosc i sobie spokojnie odlicza ten VAT od czego innego. super! No ale
    chcieli dobrze...ehh...Ciekawe, ze nawet w TVNie mowia, ze stawka 0% a nie
    zwolniony....