  • 1. Data: 2008-03-07 07:28:11
    Temat: Adwords i VAT-9
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Tak szukam co zrobić z adwords w przypadku nievatowca i wyszła mi
    zagwozdka.

    art. 113 ust.13 ustawy o vat mowi, że zwolnienie podmiotowe nie stosuje
    się do importu usług.
    Czyli wychodzi na to że nawet nievatowiec musi jakoś ten import usług
    rozliczyć.
    Z "pomocą" przychodzi deklaracja VAT-9 oparta o art. 99 ust. 9, oraz art.
    17 ust. 1 pkt 4.

    No i teraz zagwozdka - czy nievatowiec ma wystawić fakturę wewnętrzną,
    naliczyć i odliczyć podatek
    i złożyć *coś*, czy też składa VAT-9, nalicza podatek ale odliczyć nie
    może, czy też jest jeszcze
    jakaś opcja - przyznam, że do wczoraj myślałem że taki obrót dopisuje się
    po prostu do uproszczonej
    ew. sprzedaży i tyle...

    pozdr,
    tommyz

  • 2. Data: 2008-03-07 07:48:33
    Temat: Re: Adwords i VAT-9
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-03-2008 o 08:28:11 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > może, czy też jest jeszcze
    > jakaś opcja - przyznam, że do wczoraj myślałem że taki obrót dopisuje

    Wychodzi mi, że wariant: "wystawić fakturę wewnętrzną, naliczyć i odliczyć
    podatek i złożyć *coś*"
    nie wchodzi w grę, gdyż przy zakupach krajowych nievatowiec płaci VAT i
    nie może go odliczyć
    - a tutaj jest import od którego podatek płaci nabywca, więc nabywca jako
    nievatowiec musi
    ten VAT sam zapłacić - a odliczyć nie może.

    A to, że google ireland naliczy VAT irlandzki, to wynik skorzystania przez
    Polskę z możliwości
    nienadawania VAT ID podatnikom niedokonującym WDN/WNT/importu usług
    (około)transportowych
    - rezultat jest taki, że google ireland nie ma możliwośc sprawdzenia że
    dany podmiot jest podatnikiem zgodnie z art. 15 czy odpowiadającym
    przeisem z dyrektywy europejskiej, więc zakłada dla własnego
    bezpieczeństwa ze ma doczynienia z niepodatnikiem i dowala VAT irlandzki..

    No ale teraz to mam potworka prawdziwego :)

    Zgodnie z art. 2. pkt 22. uptu sprzedażą jest odpłatne świadczenie usług
    na terytorium kraju.
    Zgodnie z art. 17. ust. 1 pkt 4, w przypadku importu usług podatnikiem z
    tego tytułu jest nabywca.
    Zgodnie z art. 27 ust. 3/4, w przypadku google adwords miejscem
    świadczenia jest Polska.
    Zgodnie z art. 99 ust. 9 oraz art. 113 ust. 13 import usług przez
    nievatowca należy rozliczyć na deklaracji VAT-9.
    A zgodnie z art. 109 trzeba prowadzić ewidencję sprzedaży. I teraz zonk -
    czy to ma być
    tak ewidencja z art. 109 ust. 1, czy też ta z art. 109 ust. 3 ?

    Strzelam że ta z 109. 3 służąca do prawidłowego sporzadzenia deklaracji
    podatkowej.

    Z tą z 109.1 jest taki problem, że dla importu usług podatnicy nie są
    zwolnieni na podstawie
    art. 113.1/9 - ale równocześnie import usług jest odpłatnym świadczenem
    usług na terytorium kraju,
    które to świadczenie jest sprzedażą w rozumieniu art. 2 pkt 22. - a więc
    powinno znaleźć
    się w ewidenjcji z 109.1 :|

    Podskórnie czuję że skoro nievatowiec nie jest zwolniony z tytułu importu
    usług,
    to nie musi tego importu usług wpisywać w ewidencji prowadzonej "dla
    zwolnienia",
    ale jednocześnie kwoty za adwords są na tyle małe, że może bezpieczniej
    jest wpisać,
    jeśli nie ma ryzyka przekroczenia 50k obrotu.. ?

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-03-07 08:18:51

    Dla potomoności - znalazłem analogiczny wątek:

    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    browse_thread/thread/9abffd22552f8d3/d8307d918fe5f04
    e?hl=pl&lnk=st&q=vat-9+group%3A*.podatki#d8307d918fe
    5f04e

    AKA

    http://tiny.pl/4hd7

    pozdr,