  • 1. Data: 2008-03-06 20:06:53
    Temat: wspólnik sp.j. bez DG z ZUS
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    Jestem wspólnikiem w spółce jawnej. Nie prowadzę samodzielnie
    działalności gospodarczej.
    czy muszę płacić składki ZUS?

  • 2. Data: 2008-03-06 20:08:35
    Temat: Re: wspólnik sp.j. bez DG z ZUS
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 06-03-2008 o 21:06:53 b...@g...com <b...@g...com> napisał(a):

    > Jestem wspólnikiem w spółce jawnej. Nie prowadzę samodzielnie
    > działalności gospodarczej.
    > czy muszę płacić składki ZUS?

    Spółka musi za Ciebie płacić

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-03-06 20:15:40
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 6 Mar, 21:08, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:
    > Spółka musi za Ciebie płacić

    no tak, juz doczytalem.
    wg obnizonej stawki, tak jak tutaj piszą?
    http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=35

  • 4. Data: 2008-03-06 20:19:15
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 06-03-2008 o 21:15:40 b...@g...com <b...@g...com> napisał(a):

    > no tak, juz doczytalem.
    > wg obnizonej stawki, tak jak tutaj piszą?
    > http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=35

    Nie, przy sp.j nie ma ulgowych stawek, kiedys już
    był tu ktoś kto wtopił i miał chyba te 2 lata do dopłaty.

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-03-06 21:09:21
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 6 Mar, 21:19, "t...@o...pl" <t...@o...pl> wrote:
    > Nie, przy sp.j nie ma ulgowych stawek, kiedys już
    > był tu ktoś kto wtopił i miał chyba te 2 lata do dopłaty.

    to czemu na stronie zusu są?

  • 6. Data: 2008-03-07 06:29:11
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 06-03-2008 o 22:09:21 b...@g...com <b...@g...com> napisał(a):

    > to czemu na stronie zusu są?

    Wielkie sorry, coś mi się całkowicie skiełbasiło..

    pozdr,
    tommyz

  • 7. Data: 2008-03-07 19:56:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2008, b...@g...com wrote:

    > to czemu na stronie zusu są?

    Bo tak w ogóle to takie składki są (istnieją).

    Tylko w rozumieniu przepisów o ZUS :> jest tak:
    http://www.gofin.pl/5,39,30881,0.html
    +++
    Art. 18a.
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, w okresie
    pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania
    działalnoœci gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa
    jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.
    --- SHIFT ---
    Art. 8.
    1. Za pracownika uważa się [...]
    [...]
    6. Za osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć uważa się:

    1) osobę prowadzšcš pozarolniczš działalnoœć gospodarczš
    na podstawie przepisów o działalnoœci gospodarczej lub innych
    przepisów szczególnych;
    2) twórcę i artystę;
    3) osobę prowadzšcš działalnoœć w zakresie wolnego zawodu:
    [...]
    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczonš odpowiedzialnoœciš
    oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.
    ---

    Jak widać na załączonym obrazku łapiesz się na art.8.6.4 a *nie* pod
    art.8.6.1, bo .4 jest szczegółowszy.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-03-10 13:52:10
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 7 Mar, 20:56, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Bo tak w ogóle to takie składki są (istnieją).

    no to chyba jest sprzeczność, skoro ZUS podaje:

    2. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, tj.:
    * osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na
    podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych nie wymienionych w punkcie I,
    * twórcy i artyści,
    * osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu w
    rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
    przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osoby prowadzące
    działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są
    przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o
    podatku dochodowym od osób fizycznych,
    * wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną
    odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub
    partnerskiej,
    * osoby współpracujące z osobami prowadzącymi pozarolniczą
    działalność.

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tych
    osób w marcu, kwietniu i maju 2008 r. stanowi kwota zadeklarowana, nie
    niższa niż 1739,90 zł (60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w
    czwartym kwartale 2007 r.)
    Za marzec, kwiecień i maj 2008 r. składka na ubezpieczenia
    społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa niż:

    o 339,63 zł

    (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    o 104,39 zł

    (tj. 6%) na ubezpieczenia rentowe
    o 42,63 zł

    (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe

  • 9. Data: 2008-03-11 06:58:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Mar 2008, b...@g...com wrote:

    > no to chyba jest sprzeczność, skoro ZUS podaje:

    wKF:
    ZUS już parę razy podawał nieistniejące rzeczy, że przypomnę iż
    ściga "za niepłacenie składek" tych prowadzących DG, ktorzy skladali
    w tymże ZUS informację o zawieszeniu DG.
    "Zawieszeniu" którego przepisy nie przewidywały, dodajmy uczciwie, ale
    na formularzu wydanym przez ZUS (widocznie sprzecznym z przepisami).
    Stosowanie metody "buta wojskowego" (przypomnę: składa się z połysku
    i buta właściwego) :), czyli stosowanie pojęcia "prowadzących DG"
    w dwu znaczeniach jest w takim układzie OK :)
    Zauważ: pierwsza część przewiduje *warunki*, a że ZUS na stronie nie
    wymienia wszystkich... no cóż :[

> [...]
    > Za marzec, kwiecień i maj 2008 r. składka na ubezpieczenia
    > społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa niż:

    No dobra, a co o chodzi?

    To są "normalne" składki, prawda?
    Właśnie to pisałem: prowadzący DG na podstawie 8.6 (czyli "prowadzący DG")
    w tym na podstawie 8.6.4 (czyli wspólnicy spj) płacą "normalne" składki i tyle.

    Do tego dochodzi przepis, że podpadający pod 8.6.1 (ale JUŻ NIE
    pod 8.6.4!) *mogą* korzystać z ulgi... więc chyba się zgadza?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-03-12 10:24:04
    Od: "b...@g...com" <b...@g...com>

    On 11 Mar, 07:58, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > To są "normalne" składki, prawda?

    no jak to normalne?
    normalne to jest 770, czyli pkt. 1. a w pkt. 2 stoi jak byk 480 .