  • 1. Data: 2008-03-07 13:16:17
    Temat: Dopuszczalne sposoby obliczania vat na fakturze
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Pytanie wydaje się banalne, ale jednak okazuje się że nie jest.

    Jakie są dopuszczalne prawem sposoby obliczania (sumowania) vatu na
    fakturze:
    1. suma vat na dokumencie MUSI być sumą vat we wszystkich pozycjach
    2. suma vat na dokumencie MUSI być sumą iloczynów sumy netto w danej stawce
    i stawki vat na podliczeniu faktury

    W pierwszym przypadku nie zgadza się tabelka podliczająca stawki, w drugim
    suma vat (i brutto też) z pozycji nie daje kwoty faktury.

    Przy fakturach o wielu pozycjach wychodzą różnice rzędu kilku groszy, stąd
    moje pytanie - który wariant liczenia jest poprawny, a jeśli oba są prawnie
    dopuszczalne -czy któryś jest zalecany, częściej stosowany itd

  • 2. Data: 2008-03-07 13:31:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > 2. suma vat na dokumencie MUSI być sumą iloczynów sumy netto w danej
    > stawce i stawki vat na podliczeniu faktury

    Jeżeli VAT liczony jest dla każdej pozycji to łączna kwota VAT na
    fakturze musi sie równać sumie VAT od tych pozycji.

    Jeżeli VAT jest liczony od łącznej kwoty netto lub brutto dla każdej
    stawki to nie wylicza się kwot cząstkowych VAT bo w 9 przypadkach na 10
    sumowanie sie nie zgodzi.

    Wyliczać VAT na fakturze można na krzyż i podłużnie.
    Jedyna co ma być, to ma być spójnie oraz kwota łączna netto plus kwota
    łączna VAT musi się równać kwocie łącznej brutto.

    Innymi słowy dodawanie ma sie zgadzać w każdym kierunku, mnożenie i
    dzielenie nie musi.

> [...]
    > stąd moje pytanie - który wariant liczenia jest poprawny, a jeśli oba są
    > prawnie dopuszczalne -czy któryś jest zalecany, częściej stosowany itd

    Oba są dopuszczalne. Nie sądzę żeby ktoś prowadził padania na częstością
    występowania danej metody. Nawet programy fakturujące mają często wybór
    metody naliczania VAT.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2008-03-07 13:43:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Jeżeli VAT liczony jest dla każdej pozycji

    Tak, Vat jest liczony dla każdej pozycji osobno.

    > to łączna kwota VAT na fakturze musi sie równać sumie VAT od tych pozycji.

    Czyli fakt iż VAT w tabelce podsumowującej, tej z rozbiciem na stawki, nie
    odpowiada ilocznynowi netto*stawka jest bez znaczenia w tym przypadku?
    Jesteś pewna że ktoś kto tak liczy nie beknie za to przed skarbówką?

    Wielkie dzięki za odpowiedź, zresztą w 100% potwierdzającą moje
    przypuszczenia.

  • 4. Data: 2008-03-07 14:01:04
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    >
    > Jedyna co ma być, to ma być spójnie oraz kwota łączna netto plus kwota
    > łączna VAT musi się równać kwocie łącznej brutto.

    A jeśli brutto to się nie zgadza z podsumowaniem pozycji?
    Olać w tym przypadku sumę brutto z pozycji?

  • 5. Data: 2008-03-07 14:51:49
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:

    > A jeśli brutto to się nie zgadza z podsumowaniem pozycji?
    > Olać w tym przypadku sumę brutto z pozycji?

    Suma musi się zgadzać. W każdym "kierunku".
    Uzyskamy to zawsze i bez wysiłku gdy wybierzemy jedną metodę naliczania
    VAT. Nie ważne która metoda, VAT na fakturze ma być liczony tylko w
    jeden sposób, nie można jednocześnie dwóch wariantów stosować.
    Jeżeli się nie zgadza to faktura zawiera błędy.

    Ostatecznie można machnąć ręką na kwoty cząstkowe i wziąć tylko podsumy.
    To bezpieczne wyjście.
    Jeżeli suma kwot netto plus suma kwot VAT równa sie sumie kwot brutto to
    pół biedy.

    Zdarzyło mi sie widzieć już takie faktury który się nie sumują.
    Wystawiała je nota bene duża, ogólnopolska firma. Na oko program liczył
    netto i VAT do 4 miejsc po przecinku a w brutto zaokrąglał je w taki
    pokrętny sposób co nie pamiętam jak się nazywa (zaokrągla się etapami,
    zaokrąglając o jedno miejscu po przecinku i zaokrąglając uzyskaną
    wartość znowu o jedno miejsca itd aż do osiągnięcia celu)
    Niestety, dział sprzedaży odpowiadała na zażalenia "bo nam tak program
    liczy" i sugerował, żeby kupować pełne ilości produktów. Ale to były
    kable z podstawową jednostką sprzedaży _KILOMETR_.

    I niech ktoś powie że maszyny nami nie rządzą.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2008-03-07 15:07:49
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > sposób, nie można jednocześnie dwóch wariantów stosować.
    > Jeżeli się nie zgadza to faktura zawiera błędy.

    Czyli powinno się olać brutto będące sumą z pozycji i policzyć suma netto +
    suma vat?
    Bo zapewniam Cię, że suma iloczynów nie musi być równa (po zaokrągleniach
    oczywiście) iloczynowi sumy, mimo iż w pozycjach wszystko się zgadza.

  • 7. Data: 2008-03-07 19:35:15
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Cavallino pisze:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli powinno się olać brutto będące sumą z pozycji i policzyć suma
    > netto + suma vat?

    Co Ty chcezsz liczyć na obcej fakturze?
    Jeżeli netto plus VAT nie jest równe brutto to idziesz z reklamacją do
    wystawcy a nie przeliczasz. Taka faktura po prostu jest niepoprawnie
    wystawiona.

    A jeżeli to Twoja faktura to musisz się zdecydować w którym momencie
    liczysz VAT.

    > Bo zapewniam Cię, że suma iloczynów nie musi być równa (po
    > zaokrągleniach oczywiście) iloczynowi sumy, mimo iż w pozycjach wszystko
    > się zgadza.

    No coś takiego!!!
    A wdawało mi sie że to rewolucyjne twierdzenie matematyczne zawarłam
    posta wcześniej. Znowu używam zbyt złożonych zdań.
    Kurcze, chyba nawet była tam jakaś aluzja.. a może nawet alegoria?

    O cholera. Ironia!

    Szlag, głupie przyzwyczajenia.

    Wersja basic:

    Można stosować tylko JEDNĄ metodę wyliczania VAT na fakturze na raz.
    A więc jeżeli wyliczamy VAT jako iloczyn sumy to nie liczymy sumy
    iloczynów i przeciwnie.
    Jeżeli wyliczamy VAT od każdej pozycji to nie liczymy od sumy tych pozycji.

    Prościej wyjaśnić nie potrafię więc EOT.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-03-07 19:59:07
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:

    > Co Ty chcezsz liczyć na obcej fakturze?

    Jakiej obcej?
    Pytam o własną fakturę.

    > A jeżeli to Twoja faktura to musisz się zdecydować w którym momencie
    > liczysz VAT.

    Na pozycjach.

> [...]
    > iloczynów i przeciwnie.
    > Jeżeli wyliczamy VAT od każdej pozycji to nie liczymy od sumy tych

    Czyli sytuacja:
    1935,00 (brutto) 1562,40 (Netto) 345,61 VAT

    jest sytuacją prawidłową?
    To jest suma z pozycji.

    Pytam bo wcześniej pisałaś:

    A to stoi w sprzeczności z powyższym.

  • 9. Data: 2008-03-07 22:54:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Pytanie wydaje się banalne, ale jednak okazuje się że nie jest.
    >
    > Jakie są dopuszczalne prawem sposoby obliczania (sumowania) vatu na fakturze:

    Jest ich kilka, dość dawno temu usiłowałem się doliczyć, ponieważ można
    stosować ich kombinacje (bo niektóre są zdefiniowane w ustawie,
    niektóre w rozporządzeniu oraz niektóre dotyczą "kierunku" liczenia,
    czyli netto z brutto lub brutto z netto, a niektóre sposobu, czyli
    ustalenia czy podatek wylicza się z brutto jako X/1,22 *albo*
    X*"urzędowy współczynnik" i liczy się "matematycznie" lub jako
    X*1/1,22 :>), to ze cztery czy pięć się uzbierało.

    Spróbuj:
    - odszukać przeszłe dyskusje używając groups.google
    - zajrzeć do ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...oraz rozporządzenia:
    http://www.gofin.pl/5,35,43180,0.html

    OT:
    Zwróć uwagę, że wbrew potocznemu mniemaniu, pierwotna ustawowa definicja
    VAT dotyczy wartości *brutto*, pozwalam sobie określić postać:
    kwota_podatku = obrót / (1+stawka_podatku)
    postacią kanoniczną na VAT!
    (co ma kilka pozytywnych skutków ubocznych, jak ktoś nieświadomie "wpadnie
    w VAT").

    > 1. suma vat na dokumencie MUSI być sumą vat we wszystkich pozycjach
    > 2. suma vat na dokumencie MUSI być sumą iloczynów sumy netto w danej stawce i
    > stawki vat na podliczeniu faktury

    W rozporządzeniu rzuć okiem na par.9.1.12 i zwróć uwagę, że przepis
    nakazuje ująć sumę, ale NIE USTANAWIA JAK ją policzyć.
    I tak ma być: przepis NIE MOZE tego ustanawiać, bo mógłby popaść
    w sprzeczność z ustawą, jakby podatnik liczył brutto=netto*(1+stawka),
    skoro ustawa *pozwala* policzyć odwrotność (a to na skutek zaokrągleń,
    co jak sam piszesz obok, ma pełne prawo dać inny wynik).

    > W pierwszym przypadku nie zgadza się tabelka podliczająca stawki, w drugim
    > suma vat (i brutto też) z pozycji nie daje kwoty faktury.

    Kluczowe słowa: "sprzedawca może".
    Każ przeglądarce przejrzeć treść ;)

    SPRAWDAWCA MOŻE SOBIE WYBRAĆ, którą z sum uznaje za "sumę wg
    par.9.1.12"!

    Weź, PRZECZYTAJ PRZEPISY - bo ani to co piszę ja, Maddy czy inny
    grupowicz, ani to co Ci powiedzą w US Ciebie nie obowiazuje.
    Obowiązują NAS powołane akty prawne.

    > Przy fakturach o wielu pozycjach wychodzą różnice rzędu kilku groszy, stąd
    > moje pytanie - który wariant liczenia jest poprawny, a jeśli oba są prawnie
    > dopuszczalne -czy któryś jest zalecany, częściej stosowany itd

    Nie ma czegoś takiego.
    Są przypadki, kiedy sposob liczenia na fakturze wymuszony jest czynnikiem
    zewnętrznym, a podatnik nie chce popaść w depresję co zrobić z niezgodnymi
    groszami ;)
    Taki klasyczny przypadek to wystawianie faktur do paragonów: ponieważ
    algorytmy liczenia kas fikalnych, określone innym rozporządzeniem,
    są mocniej ograniczone, chcąć wystawić f-rę w której wartości bedą się
    "zgadzać z paragonem" trzeba się zgodzić z kasą.

    Tyle, że najpierw w ramach ćwiczeń wypada wtedy z ustawą
    i rozporządzeniem w ręku wykazać, jak można wystawić f-rę
    liczoną "od brutta" :) (bo kasa właśnie "od brutta" liczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-03-07 22:56:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A jeśli brutto to się nie zgadza z podsumowaniem pozycji?
    > Olać w tym przypadku sumę brutto z pozycji?

    Patrz post obok: podatnik *może wybrać*, którą sumę uznaje za "sumę
    faktury".

    pzdr, Gotfryd