  • 11. Data: 2008-03-07 23:19:03
    Temat: Re: Dopuszczalne sposoby obliczania vat na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Mar 2008, Maddy wrote:

    > Co Ty chcezsz liczyć na obcej fakturze?
    > Jeżeli netto plus VAT nie jest równe brutto to idziesz z reklamacją do
    > wystawcy a nie przeliczasz. Taka faktura po prostu jest niepoprawnie
    > wystawiona.

    Maddy, niektórzy mogą, znalazłszy kiedyś Twoje słowa w googlu,
    potraktować je zbyt dosłownie :], ba, takich ktorym się "nie zgadzało"
    AFAIR kilka razy już mieliśmy.
    Idzie o to, że niektórzy wypełniają podsumowują OBIE tabelki,
    zarówno "listę pozycji" jak i "listę stawek".
    I potem mają zagwozdkę z kategorii "rzuć monetą".

    > A jeżeli to Twoja faktura to musisz się zdecydować w którym momencie liczysz
    > VAT.

    1. to jest kluczowe
    2. IMO powinno brzmieć "sumujesz VAT".
    Bo *policzyć* to go wypada w obu tabelkach.
    Ale *podsumować* lepiej w jednej, to mniej będzie takich, co dostaną
    oczopląsu na widok: "suma VAT: 35,65" i tabelkę niżej: "suma VAT: 35,64"
    :)

    > No coś takiego!!!
    > A wdawało mi sie że to rewolucyjne twierdzenie matematyczne zawarłam posta
    > wcześniej. Znowu używam zbyt złożonych zdań.
    > Kurcze, chyba nawet była tam jakaś aluzja.. a może nawet alegoria?

    Jakoś tak o prymasach to szło ;)

    Pic w tym, że albo mając już to mocno zakodowane machinalnie nie
    dostrzegasz, albo czytasz nie tę część która jest istotna:
    Cavallino ewidentnie ma na myśli sprzeczność w czymś tak niewyobrażalnym,
    jak danie podatnikowi niesamowitą możliwość ... WYBORU!
    Trzeba przyznać, że po zaklinowaniu się w rozumieniu paru pozapisywanych
    w przepisach haczyków, normalny człowiek właśnie tak reaguje: to, że
    można sobie WYBRAĆ JAK podsumować fakturę (a ściślej: którą z *możliwych*
    sum uznać za "sumę faktury") przekracza wyobraźnię!

    > O cholera. Ironia!
    >
    > Szlag, głupie przyzwyczajenia.
    >
    > Wersja basic:
    >
    > Można stosować tylko JEDNĄ metodę wyliczania VAT na fakturze na raz.

    Pic w tym, że rozumienie tego zdania jest za trudne!
    Poważnie piszę.
    "metoda wyliczania" dotyczy *kilku* aspektów:
    - wyboru miedzy "liczeniem od netto" i "liczeniem od brutto"
    - jeśli istnieje taka potrzeba lub możliwość, to wyboru między
    liczeniem X/1,22, X*"urzędowa wartość 1/1,22"
    - wyborów tabelki, na której dokonuje się "sumowania f-ry".

    > A więc jeżeli wyliczamy VAT jako iloczyn sumy to nie liczymy sumy iloczynów i
    > przeciwnie.

    Maddy, ale żeby to zrozumieć, trzeba najpierw przeczytać rozporządzenie
    i ustawę, wyłuskać tych kilka skutecznie zaplątanych niuansów o postaci
    "Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
    stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto" (dla nie wiedzących
    o co chodzi: to jest CYTAT z przepisu, krytyczny, bo wskazujący drogę
    dla jednego z ww. "wyborów") i sobie poukładać.
    Po prostu dla Cavallino nadszedł czas "rozgryzienia faktur" ;)

    I nie pisz, że tego każdy rozpoczynający DG teoretycznie powinien się
    naumieć "z góry", bo wiemy, tylko chyba wtedy nikt by nigdy nie dotarł
    do etapu zaczynania ;]

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-03-08 11:12:09
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

> [...]
    > dla jednego z ww. "wyborów") i sobie poukładać.
    > Po prostu dla Cavallino nadszedł czas "rozgryzienia faktur" ;)

    Nie tyle dla mnie co dla klienta mojego, który koniecznie chce w programie
    zmienić coś co działa w nim od lat - czyli sumowanie z pozycji (netta, vat i
    brutto).
    A ja mu muszę udowodnić że tak też jest dobrze.

    Wobec powyższego - wolę mieć pewność, a Wasza dwójka to dla mnie autorytety
    w tej dziedzinie.

    W sumie zapis znalazłem odpowiedni w rozporządzeniu:

    "Sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące
    wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze;
    w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania
    jednostkowych kwot podatku. "

    Więc tabelką z podziałem na stawki można się nie przejmować.

    Pytanie co z sumą brutto faktury: czy może nią zostać suma z pozycji czy
    musi być wyliczona jako:
    suma netto z pozycji + suma vat z pozycji ?

  • 13. Data: 2008-03-08 11:54:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2008, Cavallino wrote:

> [...]
    > brutto).
    > A ja mu muszę udowodnić że tak też jest dobrze.

    IMVHO... to że "tak też jest dobrze" w znaczeniu "jest zgodne z przepisami",
    nie jest tożsame "jest zgodne z innymi oczekiwaniami klienta".

> [...]
    >
    > Więc tabelką z podziałem na stawki można się nie przejmować.
    >
    > Pytanie co z sumą brutto faktury: czy może nią zostać suma z pozycji

    Odpowiedź może być tylko wg dowcipu w stylu konia z klapkami na oczy:
    "nie widzę przeszkód"!
    Co z tego, może klient ma jakieś *inne*, nie wynikające z przepisów dot.
    f-r, a być może przepisów w ogóle?
    Sam spotkałem się już z dwoma rodzajami potrzeb:
    - wystawiania "tak jak kasa", z powodu wystawiania f-r do paragonów
    - wystawiania "od brutta", żeby klientom detalicznym (niekoniecznie
    "konsumenckim", czyli "paragonowych"!) można było dawać okrągłe
    kwoty (tak, to jest podzbiór powyższego - czyli 'jak kasa',
    ale daje większe pole manewru)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-03-08 14:10:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > IMVHO... to że "tak też jest dobrze" w znaczeniu "jest zgodne z
    > przepisami",
    > nie jest tożsame "jest zgodne z innymi oczekiwaniami klienta".

    Klient łyknie takie rozwiązanie, które już jest i jest zgodne z prawem - po
    co mu płacić za przeróbki i mieć problem z już wystawionymi dokumentami?

    > Odpowiedź może być tylko wg dowcipu w stylu konia z klapkami na oczy:
    > "nie widzę przeszkód"!

    Nawet pomimo tego o czym wspominała Maddy, że brutto na fakturze musi się
    równać netto+vat?
    Bo suma brutto z pozycji tego warunku nie spełnia.

  • 15. Data: 2008-03-08 15:17:32
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Cavallino wrote:
    [...]
    > Nawet pomimo tego o czym wspominała Maddy, że brutto na fakturze musi się
    > równać netto+vat?
    > Bo suma brutto z pozycji tego warunku nie spełnia.

    Nie ma takiej możliwości :). Jeżeli suma netto jest też sumą z pozycji, i
    suma VAT jest też sumą z pozycji, to to musi się zgadzać. (ale
    niekoniecznie musi spełniać warunek że suma brutto = suma netto
    *(1+stawkavat)).

    p. m.

  • 16. Data: 2008-03-08 18:39:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2008, mvoicem wrote:

> [...]
    > suma VAT jest też sumą z pozycji, to to musi się zgadzać. (ale
    > niekoniecznie musi spełniać warunek że suma brutto = suma netto

    Dla porządku, ostatnie zastrzeżenia z założenia nie może być wymogiem, bo
    byłoby "wymaganiem niemożliwym", jako że każda z pozycji (czy to w tabelce
    głównej, czy pomocniczej) *z założenia* ma prawo (w głównej) lub obowiąek
    (w pomocniczej) dotyczyć innej stawki VAT :)

    pzdr, Gotfryd