  • 1. Data: 2003-07-12 11:58:51
    Temat: Drugi oddzial biura
    Od: "Michal Kaczorowski" <m...@i...com.pl>

    Witam,

    Mamy taki maly problem formalny.
    Jest Firma (Sp. z o.o.) ktora ma jedna siedzibe (biuro)

    Otwieramy teraz dodatkowy punkt sprzedazy (w tym samym miescie).

    Jak to formalnie nalezaloby zalatwic ? Czy trzeba rejestrowac w sadzie
    oddzial ?
    (we wpisie w sadzie jest siedziba: Gdansk - bez ulicy)

    Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.
    Wdzieczny bede za wskazowki (bo na razie kazdy mowi nam cos innego).

    Pozdrawiam

    Michal Kaczorowski

  • 2. Data: 2003-07-13 22:41:34
    Temat: Re: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 12 lipca 2003 o godzinie (13:58:51) napisano:
    MK> Witam,

    MK> Mamy taki maly problem formalny.
    MK> Jest Firma (Sp. z o.o.) ktora ma jedna siedzibe (biuro)

    Siedziba jest miejscowosc, a nie konkretny punkt (adres) w tej
    miejscowosci. To jest podstawowa roznica miedzy pojeciem "siedziby"
    potocznym a tym z KSH. Jesli to wiesz, reszta jest prosta...

    MK> Otwieramy teraz dodatkowy punkt sprzedazy (w tym samym miescie).
    MK> Jak to formalnie nalezaloby zalatwic ? Czy trzeba rejestrowac w sadzie
    MK> oddzial ?

    Nie trzeba.

    MK> (we wpisie w sadzie jest siedziba: Gdansk - bez ulicy)

    Prawidlowo - inaczej sie nie da.

    MK> Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.

    Ten "oddzial" tez jest w znaczeniu potocznym (jako punkt sprzedazy,
    nothing more), wiec oczywistym jest, ze mozesz sie poslugiwac adresem
    siedziby. Czasem wrecz trzeba... art. 296 KSH.

    Jesli bedziesz sie poslugiwal tylko adresem punktu sprzedazy, spolka
    bedzie trudniejsza do namierzenia w KRS, co jest niezgodne z duchem
    przepisow KSH. W koncu obrot gospodarczy ma byc jawny i pewny...

    BTW: spotkalem sie z podobna praktyka - duza firma (Polskie
    Przedsiebiorstwa Kartograficzne S.A.) nie majac oddzialow zgloszonych
    do KRS, posluzyla sie przy zakupie wylacznie adresem oddzialu. IMHO to
    bledna praktyka, niezgodna z art. 374 KSH.

    MK> Wdzieczny bede za wskazowki (bo na razie kazdy mowi nam cos innego).

    A co innego mowia?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 3. Data: 2003-07-14 07:07:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Dnia 12 lipca 2003 o godzinie (13:58:51) napisano:
    >+ MK> Witam,
    >+
    >+ MK> Mamy taki maly problem formalny.
    >+ MK> Jest Firma (Sp. z o.o.) ktora ma jedna siedzibe (biuro)
    >+
    >+ Siedziba jest miejscowosc, a nie konkretny punkt (adres) w tej
    >+ miejscowosci.

    Z głowy (czyli z niczego) ale zapamiętane z jakiegoś poradnika:
    "jak rejestrujesz spółkę to jako siedzibę podawaj miejscowość, bo KSH
    nie wymaga
    ^^^^^^^^^^ [podkr. moje]
    podawania dokładnej lokalizacji a podając np. ulicę narobisz
    sobie kłopotów, bo w razie przenoszenia lokalizacji biura
    będziesz musiał zmieniać umowę...."
    [...]
    >+ MK> (we wpisie w sadzie jest siedziba: Gdansk - bez ulicy)
    >+
    >+ Prawidlowo - inaczej sie nie da.

    Właśnie nie wiem... !
    To że KSH nakazuje *osobno* podawanie siedziby i adresu spółki
    wcale nie znaczy (IMO) że jako siedziby nie można podać adresu :)
    Jak to wywiodłeś, a jakbyś miał - to jakieś orzeczenie (odmowa
    rejestracji, a dokładniej - jej uzasadnienie) byłoby na miejscu :)

    >+ MK> Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.
    >+
    >+ Ten "oddzial" tez jest w znaczeniu potocznym (jako punkt sprzedazy,
    >+ nothing more),

    Sprzeciw.

    Przedsiębiorca może:
    - wystąpić do US o zgodę na prowadzenie oddzielnej KPiR dla poszczególnych
    miejsc prowadzenia DG (chyba w rozp. ds. KPiR), nie wiem jak przy PK
    ale pewnie coś podobnego występuje
    - wystąpić do US o uznanie poszczególnych oddziałów (chyba tam jest:
    "znajdujących się w innych miejscowościach") za osobnych podatników
    VATu (dostają własne NIPy, chyba zapisano w ustawie o VAT albo o NIP).

    >+ wiec oczywistym jest, ze mozesz sie poslugiwac adresem
    >+ siedziby.

    Tego nie podważam :)
    Sprzeciwiam się kategorycznie ww. określeniu "nothing more" !

    [...]
    >+ Jesli bedziesz sie poslugiwal tylko adresem punktu sprzedazy, spolka
    >+ bedzie trudniejsza do namierzenia w KRS, co jest niezgodne z duchem
    >+ przepisow KSH.

    ...i PDG. Pełna zgoda. Niemniej stosik faktur na których mam dwa
    adresy (adres siedziby i oddziału) mam :)

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    ...wzajemnie :)
    - Gotfryd
    (czepiajacy się z przypływu dobrego a nie złego humoru i wnoszący
    o nie urywanie kończyn z tego powodu :))

  • 4. Data: 2003-07-16 01:52:11
    Temat: Re[2]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba)

> [...]
    GSn> Jak to wywiodłeś, a jakbyś miał - to jakieś orzeczenie (odmowa
    GSn> rejestracji, a dokładniej - jej uzasadnienie) byłoby na miejscu :)

    Gotfrydzie, skomentuje to pozniej, bo teraz nie mam pod reka
    potrzebnych materialow (ale nie odmowy tylko wezwania do uzupelnienia
    brakow).

    GSn> Sprzeciw.

    Czesciowo uznany, czesciowo odrzucony :). Czlowiek pisal o rejestracji oddzialu _w
    sadzie_,
    wiec rozpatrywalem w tym konteksie. Jezeli to jest punkt sprzedazy, to
    nie jest to oddzial, ktory trzeba wpisac do KRS i tyle. Przypominam
    art. 4 PDG, co rozumiemy jako oddzial:

    "6) oddział - wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część
    działalności gospodarczej wykonywaną przez przedsiębiorcę poza głównym
    miejscem wykonywania działalności (zakładem głównym)".

    IMO punkt sprzedazy na pewno jest wyodrebnioną, ale czy na pewno
    samodzielną organizacyjnie czescia DG? Jezeli "usamodzielnimy
    organizacyjnie" miejsce prowadzenia DG (a to raczej kwestia uznaniowa
    i formalnych zgloszen do odpowiednich organow niz kwestia
    scisle okreslonych warunkow samodzielnosci), to przestanie ono byc
    punktem sprzedazy, a stanie sie oddzialem, ktory bedzie m.in. podlegal
    obowiazkowi NIP-owemu:

    art. 2 ustawy o NIP:
    "2. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione
    w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności
    zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również
    otrzymują NIP."

    Nie wolno jednak zapominac o ustawie o VAT i art. 5:
    "2. Za zgodą urzędu skarbowego podatnikami mogą być również zakłady (oddziały)
    osoby prawnej wykonujące czynności, o których mowa w art. 2, jeżeli samodzielnie
    sporządzają bilans."

    Tak wiec, zeby taki oddzial mogl wystawiac faktury VAT na siebie, musi
    tez sporzadzac osobny bilans i uzyskac zgode US.

    Reasumujac - moze zachowalem sie nieco jak wrozka, ale podejrzewam, ze
    pytajacy nie chcial sobie narobic klopotow, tylko upewnic sie, ze NIE
    MUSI rejestrowac punktu sprzedazy jako oddzialu w KRS. Nie musi.
    I po drugie - czy moze wystawiac faktury VAT z adresem punktu. IMO nie
    powinien z adresem samego punktu, bo to nie oddzial - nie ma ani
    osobnego NIP, ani nie moze byc zgloszony do VAT*. Z adresem samej
    siedziby lub co najmniej z adresem siedziby - jak najbardziej.

    *zastanawiam sie, czy poslugiwanie sie samym tylko adresem punktu
    sprzedazy (np. na fakturach) nie implikuje jednoczesnie koniecznosci
    uznania tego za oddzial i koniecznosci zgloszenia do NIP, sporzadzania
    bilansu (oczywiscie przy osobach prawnych), itp...

    GSn> Przedsiębiorca może:
    GSn> - wystąpić do US o zgodę na prowadzenie oddzielnej KPiR dla poszczególnych
    GSn> miejsc prowadzenia DG (chyba w rozp. ds. KPiR), nie wiem jak przy PK
    GSn> ale pewnie coś podobnego występuje

    Art. 11 ustawy o rachunkowosci:
    "2. Jednostki posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić
    księgi rachunkowe oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki albo
    oddziałów (zakładów)."

    GSn> - wystąpić do US o uznanie poszczególnych oddziałów (chyba tam jest:
    GSn> "znajdujących się w innych miejscowościach") za osobnych podatników
    GSn> VATu (dostają własne NIPy, chyba zapisano w ustawie o VAT albo o NIP).

    I w ustawie o NIP i VAT (patrz wyzej). Jak slusznie wskazales,
    przedsiebiorca moze sobie zrobic oddzial z punktu sprzedazy. Ale to
    nie zmienia postaci rzeczy, ze nie trzeba.

    GSn> Sprzeciwiam się kategorycznie ww. określeniu "nothing more" !

    "Nothing more" to nie bylo okreslenie stanu faktycznego tylko
    postulat, zalozenie!

    GSn> [...]

    GSn> ...i PDG.

    A w ktorym miejscu?

    GSn> Pełna zgoda. Niemniej stosik faktur na których mam dwa
    GSn> adresy (adres siedziby i oddziału) mam :)

    I prawidlowo - bo oddzial ma prawo czy nawet obowiazek oznaczac sie
    swoim adresem (art. 11 PDG), a i wskazanie siedziby nikomu nie wadzi.
    A masz w EDG zgloszony ten oddzial? ;)

    GSn> - Gotfryd
    GSn> (czepiajacy się z przypływu dobrego a nie złego humoru i wnoszący
    GSn> o nie urywanie kończyn z tego powodu :))

    To lista dyskusyjna, a nie kolko wzajemnej adoracji, wiec urywania
    dzis nie bedzie :)))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 5. Data: 2003-07-16 08:14:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ GSn> Sprzeciw.
    >+
    >+ Czesciowo uznany, czesciowo odrzucony :)

    Częsciowo przyjmuję, częsciowo pasuję :)
    >+ Czlowiek pisal o rejestracji oddzialu _w sadzie_,

    Jasne, prawda.
    [...]
> [...]
    >+ >>+ bedzie trudniejsza do namierzenia w KRS, co jest niezgodne z duchem

    Hm... rzeczywiście zapisano tylko dla sprzedaży wysyłkowej i "zdalnej"
    Znaczy: DG OF może siedzibę utajnić :) (ale punktu sprzedaży nie).
    Przyznam że nigdy nie zwróciłem uwagi :)

    >+ GSn> Pełna zgoda. Niemniej stosik faktur na których mam dwa
    >+ GSn> adresy (adres siedziby i oddziału) mam :)
    [...]
    >+ A masz w EDG zgloszony ten oddzial? ;)

    To nie chodziło o *moje* faktury, tylko faktury które *mam* !

    pozdrowienia :) Gotfryd

  • 6. Data: 2003-07-17 20:55:08
    Temat: Re[3]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba - c.d.)

    KAZ> Gotfrydzie, skomentuje to pozniej, bo teraz nie mam pod reka
    KAZ> potrzebnych materialow (ale nie odmowy tylko wezwania do uzupelnienia
    KAZ> brakow).

    No wiec* komentuje:

    1. Nie znalazlem, co prawda, tego wezwania do uzupelnienia brakow, ale
    wyraznie pamietam, ze bylo. Jeszcze poszukam. Tylko, ze polskie prawo
    nie jest precedensowe, wiec i tak nie bedzie to wyrocznia ostateczna.
    :)

    2. Art. 41 KC:
    "Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowi inaczej,
    siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej
    organ zarządzający."
    Przyznam, ze wykladnia jezykowa tego przepisu nie rozjasnia mi
    watpliwosci - czy statut moze stanowic cos innego niz miejscowosc,
    gdzie jest zarzad (wezej) czy cos innego niz miejscowosc w ogole
    (szerzej). IMHO to pierwsze, ale moge sie mylic. Czy na sali jest
    jakis specjalista od wykladni?

    3. Komentarz Maurycego Allerhanda (co prawda do KH, ale IMO ten aspekt
    spolek handlowych dalej aktualny), str. 149:
    "3) Przez miejsce siedziby rozumieć należy miejscowość, a nie także
    lokal, w którym spółka wykonuje swoje czynności, można więc w braku
    postanowienia w umowie spółki zwołać zgromadzenie spólników do innego
    lokalu, co zwłaszcza wtedy jest doniosłe, gdy wszyscy spólnicy nie
    mogą się pomieścić tam, gdzie spółka ma swoje biuro."

    4. Na tyle ile potrafie stosowac wykladnie prawa to jest jednak
    odwrotnie: jeżeli ustawa wymienia osobno siedzibe i adres, to znaczy,
    ze to nie sa tozsame rzeczy, a wiec siedziba nie moze byc adresem. Tak
    jest w art. 166 §1 oraz §2 KSH. Tym bardziej, ze art. 157 §1 juz nic
    nie mowi o adresie spolki w umowie, a tylko o siedzibie! Albo przepis
    wygladalby tak jak w art. 188 starego KH, gdzie jest takie
    sformulowanie: "Zarząd obowiązany jest prowadzić księgę udziałów, do
    której należy wpisywać (...) adres (siedzibę) (...)" - a wiec tutaj
    ustawodawca uznal to za pojecia wymienne.

    5. Z drugiej jednak strony mamy art. 164 KSH §3:
    "Sąd rejestrowy nie może odmówić wpisania spółki do rejestru z
    powodu drobnych uchybień, które nie naruszają interesu spółki oraz
    interesu publicznego, a nie mogą być usunięte bez poniesienia
    niewspółmiernie wysokich kosztów." Zmiana umowy spółki byłaby IMO
    takim niewspolmiernym kosztem, ale kto wie, co mysla sedziowie i
    referendarze KRS-u... :)

    6. Przy okazji szperania po przepisach znalazlem tez zapis dotyczacy
    pytania:
    >Czy jest mozliwosc wystawiania faktur VAT w oddziale z adresem siedziby itp.

    Art. 34 ustawy o KRS:
    "1. Podmioty wpisane do Rejestru są zobowiązane umieszczać w
    oświadczeniach pisemnych, skierowanych, w zakresie ich
    działalności, do oznaczonych osób, następujące dane: (...)
    3) siedzibę i adres, (...)".

    Wydaje mi sie, ze faktura jest swego rodzaju oswiadczeniem, wiec tez
    powinna byc oznaczona siedzibą, niezaleznie od adresu i siedziby
    oddzialu (tym bardziej punktu sprzedazy) - przy zastrzezeniu z punktu
    5 tegoż artykulu:
    "Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy oświadczeń woli
    skierowanych do osób pozostających ze spółką w stałych stosunkach
    umownych."
    W praktyce potrzebna jest pieczatka z wszystkimi danymi (ew. komputer
    drukujacy wszystkie dane), bo przeciez nawet glupie KP jest
    forma oswiadczenia.

    Bo sankcja jest dosc nieprzyjemna:
    "3. W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 1, sąd
    rejestrowy, który stwierdzi niedopełnienie takiego obowiązku, może
    nałożyć grzywnę na osoby odpowiedzialne za niewykonanie tego
    obowiązku.
    4. Grzywna, o której mowa w ust. 3, nie może być wyższa niż 5 000
    złotych."

    * niby nie zaczyna sie zdania od "no wiec", ale wyraznie sformulowanego
    zakazu w przepisach nie ma :))))

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 7. Data: 2003-07-18 11:52:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ (o wpisie w rejestrze - miejscowosc jako siedziba - c.d.)
> [...]
    [...]
> [...]
    >+ gdzie jest zarzad (wezej) czy cos innego niz miejscowosc w ogole
    >+ (szerzej). IMHO to pierwsze, ale moge sie mylic. Czy na sali jest

    Nie jestem dyplomowanym specjalistą od wykładni :), ale dobrze
    pamiętam ulubiony cytat z SN: wykładnia leksykalna ma pierwszeństwo.
    Ustawodawca zapisał co zapisał :) Oczywiście to NIE znaczy, że
    w innym przepisie (np. dot. osób prawnych prowadzących DG) nie
    może być zawężenia - ale z cytowanego zapisu to nie wynika :)
    [...]
> [...]
    >+ odwrotnie: jeżeli ustawa wymienia osobno siedzibe i adres, to znaczy,
    >+ ze to nie sa tozsame rzeczy, a wiec siedziba nie moze byc adresem.

    "Adres" nie może tu być interpretowany jako samodzielne pojęcie
    w znaczeniu "skrót określenia adres spółki".
    Oczywistym jest że "siedziba spółki" i "adres spółki" to są
    dwie rozdzielne rzeczy, ale *z tego* *nijak* nie wynika że
    "siedziba spółki" nie może być "adresem" (jako takim, nie
    myląc z adresem spółki który - masz rację - jest *innym* pojęciem
    które *musi* być adresem "jako takim" :)).
    Może spróbuję metodą analogii swobodnych: weźmy "miejsce zamieszkania"
    i "adres zameldowania". Pomijając drobiazg że istnieją pewne
    przesłanki żeby w większości przypadków były to te same
    wartości (obydwa będące "adresem" jako takim) nie możemy
    wykluczyć przypadków:
    a. "miejsce zamieszkania" <> "adres zameldowania"
    b. "miejsce zamieszkania" jest, "adresu zameldowania" brak
    c. "miejsce zamieszkania" nie jest adresem (bezdomny, ostatnio
    zameldowany pod adresem.... - i wybrać sobie dwie odmiany:
    wymeldował się i nie wymeldował się :))
    [...]
> [...]
    >+ której należy wpisywać (...) adres (siedzibę) (...)" - a wiec tutaj
    >+ ustawodawca uznal to za pojecia wymienne.

    IMHO nie. Ja bym powiedział że można to czytać jako "lub", czyli
    w zależności od dysponowanych danych można wpisywać zarówno
    adres spółki, adres zamieszkania jak i siedzibę spółki - zarówno
    będąca nazwą miejscowości jak i bedącą adresem :)
    BTW: pomija kwestię jaki przepis zabrania posiadania udziałów
    przez bezdonmego, czyli lukę prawną :] Nie sprawdzałem
    w KH, w dobrej wierze zakładam że chodzi o pole "lokalizacja
    udziałowca w przestrzeni" :)

    [...]
> [...]
    >+ Wydaje mi sie, ze faktura jest swego rodzaju oswiadczeniem, wiec tez
    >+ powinna byc oznaczona siedzibą, niezaleznie od adresu i siedziby

    Fakt. Zeznawałem że w posiadanych przykładach są *oba* adresy
    (siedziby i oddziału bądź siedziby i p. sprzedaży) - IMHO
    tak powinno być.
    Być może pytający nie chciał podawać siedziby - byłbym przeciw
    (niepodawaniu :))
    [...]
    >+ * niby nie zaczyna sie zdania od "no wiec", ale wyraznie sformulowanego
    >+ zakazu w przepisach nie ma :))))

    No, ja tam nie wiem :)
    Zaczynając od Ustawy o Języku który kieruje do Rady Języka Polskiego
    może by się dało jakąś ścieżkę wydedukować !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-07-21 22:54:42
    Temat: Re[4]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 18 lipca 2003 o godzinie (13:52:19) napisano:
> [...]
    GSn> w innym przepisie (np. dot. osób prawnych prowadzących DG) nie
    GSn> może być zawężenia - ale z cytowanego zapisu to nie wynika :)

    Dlatego mam watpliwosci. Bo o ile stosujac wykladnie jezykowa art. 41
    otrzymujemy co otrzymujemy, to stosujac inny rodzaj wykladni mozemy z
    tego przepisu wyciagnac tez wniosek, ze istnieje norma prawna, ze
    siedziba jest miejscowosc, a _w szczegolnosci_ ta, gdzie miesci sie
    zarzad.
    Zastosowanie wykladni A, ktora daje nam norme X, nie oznacza, ze nie
    mozna zostosowac wykladni B, ktora daje norme Y, oczywiscie gdzie Y
    nie jest sprzeczne z X.

> [...]
    GSn> adres spółki, adres zamieszkania jak i siedzibę spółki - zarówno
    GSn> będąca nazwą miejscowości jak i bedącą adresem :)

    A tutaj moj sprzeciw. :)
    Kiedy ustawodawca pisze cos w nawiasie, to na pewno nie ma na mysli
    "lub". Przejrzalem kilka aktow prawnych pod tym kątem. W nawiasach
    masz albo inne oznaczenie tego samego, np. art. 2, art. 36, albo
    doprecyzowanie opisu, np. art.4, p.1.4)a), albo wrecz to samo, np.
    tenze art. 4, p.1.7) czy art. 26 p.4. Wszystko w KSH, ktory nas tu
    najbardziej interesuje, ale w innych aktach jest identycznie.

    GSn> BTW: pomija kwestię jaki przepis zabrania posiadania udziałów
    GSn> przez bezdonmego, czyli lukę prawną :]

    Niekoniecznie jest to luka - moze taki byl zamiar? :(

    GSn> [...]

    (...)
    GSn> Być może pytający nie chciał podawać siedziby - byłbym przeciw
    GSn> (niepodawaniu :))

    Jeszcze jeden drobiazg nam umknal w toku dyskusji - zwroc uwage na
    poczatek art. 34 KRS: "...Podmioty _wpisane_ do Rejestru...".
    W praktyce do 1 stycznia 2004 roku niektorzy jeszcze moga
    kombinowac... :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2003-07-22 08:27:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ GSn> Nie jestem dyplomowanym specjalistą od wykładni :), ale dobrze
    >+ GSn> pamiętam ulubiony cytat z SN: wykładnia leksykalna ma pierwszeństwo.
    [...]
    >+ Dlatego mam watpliwosci. Bo o ile stosujac wykladnie jezykowa art. 41
    >+ otrzymujemy co otrzymujemy, to stosujac inny rodzaj wykladni mozemy z
    >+ tego przepisu wyciagnac tez wniosek,

    Patrz wyżej: jeśli nie ma innego przepisu (nie można go wskazać)
    to nie możemy :)
    [...]
    >+ Zastosowanie wykladni A, ktora daje nam norme X, nie oznacza, ze nie
    >+ mozna zostosowac wykladni B,

    ...patrz wyżej... Mam szukać takiego przykładu czy uwierzysz że mam
    gdzieś na HDD ? ;) Wykładnia językowa *ma pierwszeństwo* (u nas !).

    [...]
> [...]
    >+ "lub". Przejrzalem kilka aktow prawnych pod tym kątem. W nawiasach
    >+ masz albo inne oznaczenie tego samego, np. art. 2, art. 36, albo

    Wniosek: autor miał na myśli siedzibę będącą... adresem :), tak ?
    [...]
    >+ GSn> BTW: pomija kwestię jaki przepis zabrania posiadania udziałów
    >+ GSn> przez bezdonmego, czyli lukę prawną :]
    >+
    >+ Niekoniecznie jest to luka - moze taki byl zamiar? :(

    Niewykonalne - nie da się wyegzekwować przepisu że ktoś
    mający udziały/akcje nie może zostać bezdomnym :)
    Nie wszystkie firmy są "na giełdzie" (gdzie można
    sprzedać) :)

    [...]

    Dobre :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-07-22 12:29:36
    Temat: Re[5]: Drugi oddzial biura
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 22 lipca 2003 o godzinie (10:27:22) napisano:
    GSn> Patrz wyżej: jeśli nie ma innego przepisu (nie można go wskazać)
    GSn> to nie możemy :)

    IMO mozemy. Zaraz ide odkurzyc ksiazki o wykladni i za pare dni
    podyskutujemy znowu :)

    GSn> [...]
    GSn> [...]

    GSn> Wniosek: autor miał na myśli siedzibę będącą... adresem :), tak ?

    Tak, ale zupelnie odwrotnie :): adres, ktory jest siedziba.

    I tu jest luka w tym zamiarze... :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl