  • 1. Data: 2020-07-26 08:07:37
    Temat: Kiedy uwzględnic
    Od: cef <c...@i...pl>

    Bardzo mało widać artykułów na temat uwzględniania
    w podatkach tej wszelakiej rządowej pomocy. W sumie to mało popularne
    pisać, że jak się dostanie zwolnienie z ZUS czy inne środki, to nagle
    się zrobi większy dochód i trzeba będzie zapłacić podatek. Nawet samego
    ministra finansów to zaskoczyło
    i w jakims wywiadzie przyznał, że nie wie dlaczego wpływy z PIT były w
    kwietniu odrobinę wyższe.
    ZUS to wiadomo - składki niezapłacone nie zostaną odliczone i trochę
    podatku więcej wyjdzie o ile się pojawi w ogóle jakiś przychód.

    Pytam o tę pozyczkę 5000 z PUP - czy ona jest do uwzględnienia poprzez
    jakiś myk w momencie otrzymania? Bo tak naprawdę to wiem, że działalność
    będę prowadził
    po tych 3 miesiącach, więc na pewno stanie się to przychodem.
    Czy można było jakoś sprytnie przesunąć to na miesiąc otrzymania
    czy dopiero zgodnie z art 14.2 pkt 6) jak umorzą?

  • 2. Data: 2020-07-26 11:27:32
    Temat: Re: Kiedy uwzględnic
    Od: Kviat

    W dniu 26.07.2020 o 08:07, cef pisze:
    > Bardzo mało widać artykułów na temat uwzględniania
    > w podatkach tej wszelakiej rządowej pomocy.

    Wręcz przeciwnie. Jest tego pełno ze szczegółowym wyjaśnieniem.

> [...]
    > ZUS to wiadomo - składki niezapłacone nie zostaną odliczone i trochę
    > podatku więcej wyjdzie o ile się pojawi w ogóle jakiś przychód.

    To akurat prawda. Rozmawiałem ze znajomym prowadzącym działalność, że w
    pierwszym odruchu był zaskoczony, że mu wyszedł większy podatek do
    zapłacenia, bo dopiero po dłuższej chwili powiązał to ze zwolnieniem ze
    zdrowotnego odliczanego od podatku. Tak się ludzie przyzwyczaili do
    płacenia tego zusu, że nie zauważają na co dzień konsekwencji podatkowych ;)

> [...]
    > Czy można było jakoś sprytnie przesunąć to na miesiąc otrzymania
    > czy dopiero zgodnie z art 14.2 pkt 6) jak umorzą?

    Nic nie trzeba przesuwać.

    https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/cit/cit/podatnic
    y-i-zakres-opodatkowania/4573393,Pozyczka-antykryzys
    owa-a-podatek-dochodowy.html

    "Przychód natomiast, co do zasady, stanowi kwota umorzonych zobowiązań,
    w tym pożyczek i kredytów. Jednakże, przepis wyraźnie stwierdza, że
    wyjątek od tej zasady stanowią pożyczki udzielane z Funduszu Pracy (art.
    14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PDOF i art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a ustawy o
    PDOP). Tymczasem art. 15zzd ustawy o COVID-19 stanowi, że starosta
    udziela mikroprzedsiębiorcom pożyczek właśnie z Funduszu Pracy.

    W związku z tym, w przypadku umorzenia, pożyczka antykryzysowa jest
    całkowicie neutralna podatkowo. Gdyby natomiast przedsiębiorca nie mógł
    skorzystać z umorzenia, wówczas, po spełnieniu wszystkich warunków
    potrącalności kosztów, może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu kwotę
    zapłaconych odsetek."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2020-07-26 13:42:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-26 o 11:27, Kviat pisze:

    > Wręcz przeciwnie. Jest tego pełno ze szczegółowym wyjaśnieniem.

    W sumie może za mało się interesowałem,
    ale trafiały do mnie jedynie artykuły na jaką pomoc moge liczyć
    a nie jak to rozliczyć.

> [...]
    > PDOP). Tymczasem art. 15zzd ustawy o COVID-19 stanowi, że starosta
    > udziela mikroprzedsiębiorcom pożyczek właśnie z Funduszu Pracy.

    Akurat adnotację w art pdof o wyłączeniu pożyczek z Funduszu Pracy
    widziałem,
    ale nie powiązałem tego - myślałem, że pożyczka jest z PUP i założyłem,
    że to jednak co innego niż FP.

    Stokrotne dzięki Piotrze.

  • 4. Data: 2020-07-26 22:52:19
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Kviat pisze:

> [...]
    > zdrowotnego odliczanego od podatku. Tak się ludzie przyzwyczaili do
    > płacenia tego zusu, że nie zauważają na co dzień konsekwencji podatkowych ;)

    JDG

    W piśmie o umorzeniu tychże składek ZUS (na każdy zatwierdzony miesiąc
    osobne pismo) jest taka adnotacja, że "Zwolnienie z opłacania należności
    z tytułu składek stanowi pomoc publiczną [bla, bla, bla]. Informujemy,
    że 20 czerwca 2020 została Państwu udzielona pomoc publiczna w formie
    zwolnienia z opłacania należności w wysokości 1354,64 zł co stanowi xxx
    EURO"

    I ja się pytam, jak to kwota 1354,64, kiedy suma sumarum niby zwolnione
    zdrowotne i tak musiałem zapłacić w postaci podatku?

  • 5. Data: 2020-07-27 00:53:10
    Od: Kviat

    W dniu 26.07.2020 o 22:52, Andrzej Kłos pisze:

> [...]
    >
    > I ja się pytam, jak to kwota 1354,64, kiedy suma sumarum niby zwolnione
    > zdrowotne i tak musiałem zapłacić w postaci podatku?

    Bo to było zwolnienie z opłacania zusu, a nie podatku.
    Podatek i tak zawsze musiałeś płacić, tyle że... łaskawe państwo
    pozwalało Ci pomniejszyć podatek o część zapłaconego zdrowotnego. A nie
    musiało... ;)
    Zwróć uwagę, że w normalnej sytuacji, gdy nie zapłacisz zusu (w tym
    zdrowotnego), to też musisz zapłacić cały podatek. Podatek możesz
    obniżyć tylko o zdrowotne faktycznie zapłacone, a nie o zdrowotne należne.

    Z tym zwolnieniem z zusu zrobili inny numer... jak ktoś miał nadpłatę,
    to najpierw odliczali nadpłatę od należnej składki, a dopiero na resztę
    przysłali papier z kwotą "pomocy".
    Czyli, gdybyś kilka miesięcy wcześniej się pomylił (zrobił literówkę i
    odpowiednio wcześnie się nie zorientował...) i puścił przelew nie na
    1354,64, a na 2354,64, to miałbyś nadpłatę na 1000 zł. I dostałbyś pomoc
    od państwa na 354,64 zł.

    https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/skladki_n
    a_ubezpieczenie_spoleczne/4631062,Zwolnienie-ze-skla
    dek-ZUS-a-nadplata.html

    "- Co roku wszyscy płatnicy dostają od nas informacje o stanie ich konta
    w ZUS. Dzięki temu wiedzą, czy mają nadpłatę czy zadłużenie - mówi Iwona
    Kowalska-Matis. - Po uruchomieniu Tarczy antykryzysowej szeroko
    informowaliśmy, że płatnicy, którzy złożyli wniosek o zwolnienie ze
    składek, a mają nadpłatę w ZUS, powinni złożyć wniosek o jej zwrot gdyż
    jeśli tego nie zrobią nadpłata pokryje należności za kolejne miesiące,
    uniemożliwiając tym samym skorzystanie ze wsparcia - dodaje Kowalska-Matis."

    https://www.pit.pl/aktualnosci/zwolnienie-z-zus-nadp
    lata-skladek-pozbawila-przedsiebiorcow-prawa-do-peln
    ego-zwolnienia-990352

    I przyznam szczerze, że sam się tym zainteresowałem dopiero gdy dostałem
    pismo z zus "o udzielonej pomocy publicznej" na kwotę jakąś inną niż
    powinna być. Oczywiście od jakiegoś czasu wiedziałem, że miałem nadpłatę
    w ZUS (na kwotę ok. 80kilka złotych, ale ta nadpłata ciągnęła się już od
    wielu miesięcy, jeżeli nie lat - dowiedziałem się o niej jak uruchomili
    portal zus - przejrzałem tak daleko wstecz rozliczenia jakie portal
    oferuje i do dzisiaj nie mam bladego pojęcia jakim cudem miałem w
    systemie nadpłatę. Pewnie jak kiedyś robiłem przelew coś pochrzaniłem -
    dobrze, że na +, a nie na - ;))
    A że nie chciało mi się tego wyjaśniać, to tak sobie przechodziła ta
    nadplata z miesiąca na miesiąc... aż do czasu "pomocy publicznej".
    Odjąłem kwotę z pisma od kwoty jaka powinna być i wyszła mi kwota
    nadpłaty (w pierwszym momencie nawet nie skojarzyłem z tą nadpłatą, bo
    nie pamiętałem dokładnej kwoty). I zacząłem szukać w internecie o co kaman.
    Z komentarzy pod artykułami wynika, że sporo osób się zdziwiło, że mimo,
    że dostali "pomoc publiczną', to jednak nie dostali :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2020-07-27 11:39:14
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-07-26, Kviat <Kviat> wrote:

    [...]

> [...]
    > od państwa na 354,64 zł.
    >
    > https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/skladki_n
    a_ubezpieczenie_spoleczne/4631062,Zwolnienie-ze-skla

    U mnie jest jeszcze ciekawiej. Zmieniałem pracodawcę, w styczniu miałem "tylko
    działalność",
    w pozostałych miesiącach tylko zdrowotne.

    Oczywiście wszystkie zgłoszenia poprawne.
    Ale w marcu ZUS sobie uznał, że w styczniu też miałem etat,
    z automatu mi korektę machnął i zwrócił składki jako nadpłatę.
    I oczywiście potem sobie tą nadpłatę zabrał w ramach zwolnienia.

    A teraz skorykowali dokumenty na powrót i mam znowu te styczniowe
    składki do zapłaty. :)

    No i co teraz zrobić? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 7. Data: 2020-07-30 22:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kviat ...

> [...]
    > artykułami wynika, że sporo osób się zdziwiło, że mimo, że dostali
    > "pomoc publiczną', to jednak nie dostali :)

    A mnie coś pukneło i zanim wysłałem deklaracje to dzien wczesniej
    wysłałem pismo o rozliczenie nadpłaty i oddali :)
    Bo tak sobie pomyslałem ze na pewno beda chcieli tak dac zeby coś
    zabrać.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Cytaty zostały pocięte tendencyjnie,