    Subject: Re: Kiedy uwzględnic
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Sun, 26 Jul 2020 11:27:32 +0200

    W dniu 26.07.2020 o 08:07, cef pisze:
    > Bardzo mało widać artykułów na temat uwzględniania
    > w podatkach tej wszelakiej rządowej pomocy.

    Wręcz przeciwnie. Jest tego pełno ze szczegółowym wyjaśnieniem.

    > W sumie to mało popularne
    > pisać, że jak się dostanie zwolnienie z ZUS czy inne środki, to nagle
    > się zrobi większy dochód i trzeba będzie zapłacić podatek. Nawet samego
    > ministra finansów to zaskoczyło
    > i w jakims  wywiadzie przyznał, że nie wie dlaczego wpływy z PIT były w
    > kwietniu  odrobinę wyższe.
    > ZUS to wiadomo - składki niezapłacone nie zostaną odliczone i trochę
    > podatku więcej wyjdzie o ile się pojawi w ogóle jakiś przychód.

    To akurat prawda. Rozmawiałem ze znajomym prowadzącym działalność, że w
    pierwszym odruchu był zaskoczony, że mu wyszedł większy podatek do
    zapłacenia, bo dopiero po dłuższej chwili powiązał to ze zwolnieniem ze
    zdrowotnego odliczanego od podatku. Tak się ludzie przyzwyczaili do
    płacenia tego zusu, że nie zauważają na co dzień konsekwencji podatkowych ;)

    > Pytam o tę pozyczkę 5000 z PUP - czy ona jest do uwzględnienia poprzez
    > jakiś myk w momencie otrzymania? Bo tak naprawdę to wiem, że działalność
    > będę prowadził
    > po tych 3 miesiącach, więc na pewno stanie się to przychodem.
    > Czy można było jakoś sprytnie przesunąć to na miesiąc otrzymania
    > czy dopiero zgodnie z art 14.2 pkt 6) jak umorzą?

    Nic nie trzeba przesuwać.

    https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/cit/cit/podatnic
    y-i-zakres-opodatkowania/4573393,Pozyczka-antykryzys
    owa-a-podatek-dochodowy.html

    "Przychód natomiast, co do zasady, stanowi kwota umorzonych zobowiązań,
    w tym pożyczek i kredytów. Jednakże, przepis wyraźnie stwierdza, że
    wyjątek od tej zasady stanowią pożyczki udzielane z Funduszu Pracy (art.
    14 ust. 2 pkt 6 ustawy o PDOF i art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a ustawy o
    PDOP). Tymczasem art. 15zzd ustawy o COVID-19 stanowi, że starosta
    udziela mikroprzedsiębiorcom pożyczek właśnie z Funduszu Pracy.

    W związku z tym, w przypadku umorzenia, pożyczka antykryzysowa jest
    całkowicie neutralna podatkowo. Gdyby natomiast przedsiębiorca nie mógł
    skorzystać z umorzenia, wówczas, po spełnieniu wszystkich warunków
    potrącalności kosztów, może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu kwotę
    zapłaconych odsetek."

    Pozdrawiam
    Piotr