  • 1. Data: 2020-07-27 19:40:00
    Temat: Bezsensowna płatność podzielona
    Od: cef <c...@i...pl>

    Wpadam w tym roku już któryś raz w pułapkę płatności podzielonej.
    Tzn dokonuję zakupu materiałów do produkcji i są to rzeczy wymagające
    płatności podzielonej, ale płatności moge dokonac tylko przelewem online
    czy kartą a zatem bez podzielonej płatności czyli nie ujmę w kosztach
    tego wydatku.
    Dzisiaj ustaliłem sobie z klientem, że zapłacę kartą a potem
    zrobię dodatkowo przelew już z płatnością podzieloną i oni zwrócą mi
    nadpłatę.
    (kwota rzędu 300zł)
    Tamtejsza księgowość zasugerowała, że można zrobić przelew podzielony
    tylko na sam VAT, żeby nie obciążać się dodatkowo całą kwotą transakcji.
    Czy to ma ręce i nogi - czytam art 22p w ustawie pdof i jakoś nie widzę
    takiej
    możliwości. Ale już zwątpiłem, bo firma duża i spodziewałem się, że
    księgowa wie co mówi.

    Dodatkowo od jednej firmy handlującej stalą wiem, że oni wszystko płacą
    podzieloną i takie faktury z adnotacją - mechanizm podzielonej
    płatności-wystawiaja firmom, ale bardzo dużo sprzedają
    przez allegro czy inne platformy gdzie nie ma płatności podzielonej
    i też się zastanawiają jak ci klienci to sobie księgują,
    bo ja byłem pierwszy, który się upomniał o możliwość podzielonej płatności.
    Wydaje mi się, że sporo firm wpadło w sidła fiskusa.

  • 2. Data: 2020-07-28 21:58:31
    Temat: Re: Bezsensowna płatność podzielona
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.07.2020 o 19:40, cef pisze:

> [...]
    > płatności podzielonej, ale płatności moge dokonac tylko przelewem
    > online czy kartą a zatem bez podzielonej płatności czyli nie ujmę w

    Tylko kartą, bo? Sprzedawca inaczej nie przyjmuje? Kup gdzie indziej. :)

> [...]
    > płatności-wystawiaja firmom, ale bardzo dużo sprzedają przez allegro
    > czy inne platformy gdzie nie ma płatności podzielonej

    No przecież jest płatność podzielona przy zakupach na allegro.

    https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/platnosc-
    od-kupujacego/podzielona-platnosc-odpowiedzi-na-najc
    zesciej-zadawane-pytania-EYX1x1PYgfX

    MJ

  • 3. Data: 2020-07-29 15:46:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-28 o 21:58, Michal Jankowski pisze:

    > Tylko kartą, bo? Sprzedawca inaczej nie przyjmuje? Kup gdzie indziej. :)

    Nie tylko, ale każdy inny sposób jest dla mnie kłopotliwy,
    bo muszę przyjeżdżać kolejny raz żeby ustalić co biorę
    i potem dopiero po zapłacie po odbiór.
    Poza tym mam własny transport i nie musze za to dodatkowo płacić
    i jest mi wygodnie.

    > No przecież jest płatność podzielona przy zakupach na allegro.
    >
    > https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/platnosc-
    od-kupujacego/podzielona-platnosc-odpowiedzi-na-najc
    zesciej-zadawane-pytania-EYX1x1PYgfX

    Ale wiesz, że w praktyce przy małych zakupach nie pokazuje się żaden
    wybór dla płatności podzielonej. Nawet w tym linku jest, że dopiero od
    tej granicy
    kwotowej a jak kupię choć jeden element z zał 15 to już muszę płacic
    podzieloną.
    Co więcej o ile dobrze pamiętam na mnie jako nabywcy ciąży obowiązek
    werfyfikacji czy
    przyadkiem muszę użyć tej płatności nawet jak sprzedawca nie oznaczy
    faktury uwagą.

  • 4. Data: 2020-07-29 16:39:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-29 o 15:46, cef pisze:

> [...]
    > werfyfikacji czy
    > przyadkiem muszę użyć tej płatności nawet jak sprzedawca nie oznaczy

    Tzn jest możliowość uzyskania, ale trzeba wybrać przelew,
    bo przy Allegro Finance nie ma takiej opcji a wybór przelewu,
    to czekanie na proformę albo dogadanie się na wysyłkę bez przedpłaty.
    I kolejny dzień zwłoki. Jak klikam płatność bezpośrednią rano, to
    następnego dnia
    kurier melduje się z tym drobiazgiem.
    Pezy jdnym zakupie to by dało radę, ale jak mam kilkanaście drobnych zakupów
    u różnych dostawców to wolę klikać
    pewne zakupy i tylko czekać na paczki a nie bardzo mam czas
    siedzieć i słać jakieś maile i przelewy.
    Niech zrobią płatność online jakimś Payem ale podzieloną - to będzie OK.

  • 5. Data: 2020-07-30 09:52:22
    Od: Kviat

    W dniu 29.07.2020 o 15:46, cef pisze:

> [...]
    > tej granicy
    > kwotowej a jak kupię choć jeden element z zał 15 to już muszę płacic

    Za 15 zł?
    Dlaczego musisz?

    "W świetle powyższego przepisu możemy zauważyć, że MPP jest stosowany,
    jeżeli jednorazowa kwota transakcji przekracza 15 000 zł, dokonywana
    jest wyłącznie pomiędzy przedsiębiorcami i dodatkowo czynność obejmuje
    towary lub usługi wymienione w nowym załączniku nr 15 do ustawy VAT.
    Zasadniczo załącznik 15 zawiera elementy, które znajdowały się w
    dotychczasowym załączniku nr 11 i 14 ustawy"

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-obowiazkowy-mecha
    nizm-podzielonej-platnosci-kogo-dotyczy

    "Od 1 listopada 2019 r. MPP jest obowiązkowy dla faktur powyżej 15 tys.
    zł brutto, które dotyczą tzw. towarów i usług wrażliwych określonych w
    załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
    W przypadku pozostałych transakcji MPP pozostaje dobrowolny."

    https://www.podatki.gov.pl/vat/bezpieczna-transakcja
    /mechanizm-podzielonej-platnosci-mpp/

    "W przypadku większości transakcji stosowanie MPP jest dobrowolne.
    Ważne: jako nabywca (podatnik VAT) decydujesz, którą fakturę zapłacisz z
    zastosowaniem MPP, w jakiej części oraz wobec którego dostawcy (czyli
    mechanizm możesz stosować w sposób wybiórczy).

    Sprzedawca może jednak zastrzec w umowie, że nie chce stosować MPP jako
    formy rozliczeń. Kontrahenci mają w tym zakresie dowolność, która wynika
    z zasady swobody zawierania umów, i sami decydują, w jaki sposób
    rozliczają przeprowadzane transakcje.

    Od 1 listopada 2019 r. MPP jest obowiązkowy wyłącznie dla faktur powyżej
    15 tys. brutto zł, które dotyczą tzw. towarów i usług wrażliwych -
    określonych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT."

    https://www.podatki.gov.pl/vat/bezpieczna-transakcja
    /mechanizm-podzielonej-platnosci-mpp/dobrowolny-mpp

    Musisz weryfikować kwotę 15 zł?
    Hmmm....

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2020-07-30 12:58:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-30 o 09:52, Kviat pisze:

    > Za 15 zł?
    > Dlaczego musisz?

    Nie za 15zł, tylko z załącznika 15.
    Teoretycznie można przyjąć, że przy małych kwotowo zakupach nie ma
    płatności podzielonej ale jak płacę jakimś Allegro Financem albo kartą a
    potem fakturę
    drukują mi z adnotacją o płatności podzielonej, bo wszystkie faktury
    tak wystawiaja, to problem się pojawia u mnie. Formalnie nie powinno to
    mieć miejsca ale dyskutowanie z systemami fakturującymi mnie przerasta.
    Wczoraj akurat zapłaciłem kartą, ale fakturę dostałem zwykłą na
    towary z ząłacznika 15 - czyli nic nie musiałem, ale pilnowanie tego
    to zmora. Do niedawna i tak byłem przekonany, że płatność podzielona
    skoro zastąpiła
    odwrotne obciążenie, to powinna być stosowana też przy małych kwotach
    jeśli tylko pojawi się coś załącznika 15.

    > Musisz weryfikować kwotę 15 zł?
    > Hmmm....

    To już robię niejako z rozpędu (bo rzadko mam zakupy ponad te 15tys
    limitu) ale płacę podzieloną, bo i tak każdą fakturę muszę dokładnie
    obejrzeć, bo dostaję dużo faktur na małe kwoty i one są z adnotacją MPP.
    Chyba nie mam wtedy dowolności w płaceniu, więc wolałbym tego nie przegapić.

  • 7. Data: 2020-07-30 16:57:49
    Od: Kviat

    W dniu 30.07.2020 o 12:58, cef pisze:

    > Nie za 15zł, tylko z załącznika 15.

    Aaaa kurcze :)
    Wady zbyt szybkiego czytania :)

> [...]
    > drukują mi z adnotacją o  płatności podzielonej, bo wszystkie faktury
    > tak wystawiaja, to problem się pojawia u mnie.

    To niech sobie drukują.

> [...]

    kwotach
    > jeśli tylko pojawi się coś załącznika 15.

    Dlatego właśnie dla obowiązku zrobili warunek łączny z kwotą powyżej 15
    tys., żeby nie trzeba było tego pilnować dla małych kwot.

    > To już robię niejako z rozpędu (bo rzadko mam zakupy ponad te 15tys
    > limitu) ale płacę podzieloną, bo i tak każdą fakturę muszę dokładnie
    > obejrzeć, bo dostaję dużo faktur na małe kwoty i one są z adnotacją MPP.

    To niech sobie mają :)

    > Chyba nie mam wtedy dowolności w płaceniu, więc wolałbym tego nie
    > przegapić.

    Masz.

[...]

    Sprzedawca sobie zastrzega jedno, że chce (adnotacją na fakturze), albo
    że nie chce (brak adnotacji na fakturze), a Ty jako nabywca zastrzegasz
    sobie, że zapłacisz zwyczajnie ;)

    Dopiero powyżej kwoty 15 tys. dobrowolności nie ma.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2020-07-30 21:59:53
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-07-30 o 16:57, Kviat pisze:

> [...]
    > zastosowaniem MPP, w jakiej części oraz wobec którego dostawcy (czyli
    > mechanizm możesz stosować w sposób wybiórczy)."

    W momencie kiedy jest normalna faktura, to mogę sobie wybierać, ale jeśli
    dostanę fakturę z adnotacją MPP na towary z załacznika 15,
    to jeśli nie zapłacę podzieloną, to nie ujmę tego w kosztach.
    Ja tak (i nie tylko ja - większość księgowych ogłupiała)
    odczytuję ten przepis.

    > Dlatego właśnie dla obowiązku zrobili warunek łączny z kwotą powyżej 15
    > tys., żeby nie trzeba było tego pilnować dla małych kwot.

    No ale jeśli ktoś zdecyduje się wystawić fakturę sprzedaży na mniejszą
    kwotę z adnotacją MPP?
    Mam się potem kopać z koniem?

    > To niech sobie mają :)

    > Masz.

    Nie bardzo widzę tę dowolność.

> [...]
    >
    > Sprzedawca sobie zastrzega jedno, że chce (adnotacją na fakturze), albo
    > że nie chce (brak adnotacji na fakturze), a Ty jako nabywca zastrzegasz

    Sprzedawca ustala, że stosuje zawsze MPP.
    Mogę u niego nie kupować - taką mam możliwość reakcji na te warunki.
    Mogę zapłacić normalnie, ale wtedy nie ujmę w kosztach

    > Dopiero powyżej kwoty 15 tys. dobrowolności nie ma.

    Ten przypadek w zakupach u mnie w praktyce nie występuje.
    Zakupy materiałowe to kwoty rzędu góra kilku tysięcy.

  • 9. Data: 2020-07-31 08:09:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    > To niech sobie drukują.

    OK, gubię cały czas fakt, że dotyczy to platności z art 19 ustawy o
    działalności
    czyli od 15tys

    > Masz.
    > Dopiero powyżej kwoty 15 tys. dobrowolności nie ma.

    OK - zabrałem się za czytanie ustawy a nie artykułów.

  • 10. Data: 2020-07-31 08:52:02
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Masz.
    > Dopiero powyżej kwoty 15 tys. dobrowolności nie ma.

    KIlkanaście lat temu zrezygnowałem z biura księgowego,
    bo nie potrafiło ono opanować podatkowo mojej działalności
    i dziś po prawie 20 latach widzę, że w firmach poziom wiedzy podatkowej
    jest nadal zastraszająco niski. Ja kiedyś musiałem zgłębić VAT,
    ale od kilku lat nie analizuję dokładnie przepisów a jedynie to co mnie
    dotyczy
    (i tez jak widać o łebkach)
    Opisany przeze mnie problem występowania faktur z adnotacją
    "mechanizm płatności podzielonej" przyjąłem chyba do wiadomości
    na podstawie jakiejś gazetowej interpretacji i do postu Piotra
    byłem święcie przekonany, że jeśli ktoś wystawi mi fakturę MPP
    to muszę ją tak zapłacić, żeby móc zaliczyć wydatek do KUP.
    Temat omawiałem kilkukrotnie telefonicznie i mailowo w różnych firmach
    na poziomie księgowym, bo miałem często opisaną sytuację,
    że na fakturze MPP a płatność nastąpiła inaczej i chciałem ustalić jak
    to rozwiązać.
    Jeśli była możliwość, to wystawiano fakturę bez MPP,
    albo przyjmowano rozwiązanie z nadpłatą ale nikt nie zająknął się nawet,
    że wstawili to MPP nadprogramowo, że ograniczenie zaliczania do kosztów
    nie dotyczy kwotowo tego przypadku.
    Siedzą w tych działach księgowych i nie znają
    najnowszych przepisów (pół roku już)?

    Czasem się zastanawiałem nad oddaniem swoich papierów do jakiegoś biura,
    ale chyba wolę sam u siebie narozrabiać.