    Subject: Re: Kiedy uwzględnic
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Mon, 27 Jul 2020 00:53:10 +0200

    W dniu 26.07.2020 o 22:52, Andrzej Kłos pisze:

    > JDG
    >
    > W piśmie o umorzeniu tychże składek ZUS (na każdy zatwierdzony miesiąc
    > osobne pismo) jest taka adnotacja, że "Zwolnienie z opłacania należności
    > z tytułu składek stanowi pomoc publiczną [bla, bla, bla]. Informujemy,
    > że 20 czerwca 2020 została Państwu udzielona pomoc publiczna w formie
    > zwolnienia z opłacania należności w wysokości 1354,64 zł co stanowi xxx
    > EURO"
    >
    > I ja się pytam, jak to kwota 1354,64, kiedy suma sumarum niby zwolnione
    > zdrowotne i tak musiałem zapłacić w postaci podatku?

    Bo to było zwolnienie z opłacania zusu, a nie podatku.
    Podatek i tak zawsze musiałeś płacić, tyle że... łaskawe państwo
    pozwalało Ci pomniejszyć podatek o część zapłaconego zdrowotnego. A nie
    musiało... ;)
    Zwróć uwagę, że w normalnej sytuacji, gdy nie zapłacisz zusu (w tym
    zdrowotnego), to też musisz zapłacić cały podatek. Podatek możesz
    obniżyć tylko o zdrowotne faktycznie zapłacone, a nie o zdrowotne należne.

    Z tym zwolnieniem z zusu zrobili inny numer... jak ktoś miał nadpłatę,
    to najpierw odliczali nadpłatę od należnej składki, a dopiero na resztę
    przysłali papier z kwotą "pomocy".
    Czyli, gdybyś kilka miesięcy wcześniej się pomylił (zrobił literówkę i
    odpowiednio wcześnie się nie zorientował...) i puścił przelew nie na
    1354,64, a na 2354,64, to miałbyś nadpłatę na 1000 zł. I dostałbyś pomoc
    od państwa na 354,64 zł.

    https://kadry.infor.pl/kadry/ubezpieczenia/skladki_n
    a_ubezpieczenie_spoleczne/4631062,Zwolnienie-ze-skla
    dek-ZUS-a-nadplata.html

    "- Co roku wszyscy płatnicy dostają od nas informacje o stanie ich konta
    w ZUS. Dzięki temu wiedzą, czy mają nadpłatę czy zadłużenie - mówi Iwona
    Kowalska-Matis. - Po uruchomieniu Tarczy antykryzysowej szeroko
    informowaliśmy, że płatnicy, którzy złożyli wniosek o zwolnienie ze
    składek, a mają nadpłatę w ZUS, powinni złożyć wniosek o jej zwrot gdyż
    jeśli tego nie zrobią nadpłata pokryje należności za kolejne miesiące,
    uniemożliwiając tym samym skorzystanie ze wsparcia - dodaje Kowalska-Matis."

    https://www.pit.pl/aktualnosci/zwolnienie-z-zus-nadp
    lata-skladek-pozbawila-przedsiebiorcow-prawa-do-peln
    ego-zwolnienia-990352

    I przyznam szczerze, że sam się tym zainteresowałem dopiero gdy dostałem
    pismo z zus "o udzielonej pomocy publicznej" na kwotę jakąś inną niż
    powinna być. Oczywiście od jakiegoś czasu wiedziałem, że miałem nadpłatę
    w ZUS (na kwotę ok. 80kilka złotych, ale ta nadpłata ciągnęła się już od
    wielu miesięcy, jeżeli nie lat - dowiedziałem się o niej jak uruchomili
    portal zus - przejrzałem tak daleko wstecz rozliczenia jakie portal
    oferuje i do dzisiaj nie mam bladego pojęcia jakim cudem miałem w
    systemie nadpłatę. Pewnie jak kiedyś robiłem przelew coś pochrzaniłem -
    dobrze, że na +, a nie na - ;))
    A że nie chciało mi się tego wyjaśniać, to tak sobie przechodziła ta
    nadplata z miesiąca na miesiąc... aż do czasu "pomocy publicznej".
    Odjąłem kwotę z pisma od kwoty jaka powinna być i wyszła mi kwota
    nadpłaty (w pierwszym momencie nawet nie skojarzyłem z tą nadpłatą, bo
    nie pamiętałem dokładnej kwoty). I zacząłem szukać w internecie o co kaman.
    Z komentarzy pod artykułami wynika, że sporo osób się zdziwiło, że mimo,
    że dostali "pomoc publiczną', to jednak nie dostali :)

    Pozdrawiam
    Piotr