  • 1. Data: 2011-09-02 12:26:17
    Temat: Koszty przed założeniem działalności gospodarczej
    Od: Mane <m...@g...pl>

    Interesuje mnie temat zakupów wyposażenia i środków trwałych przed
    założeniem działalności. Jest to oczywiście możliwe, ale mam pytanie ma
    temat faktury, jak wiadomo w przypadku osoby fizycznej często gęsto
    sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
    wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

  • 2. Data: 2011-09-02 12:35:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:26:17 +0200, Mane napisał(a):

> [...]
    > sprzedawcy nie chcą wystawiać faktury z nipem. Jak wygląda sprawa
    > wrzucenia w koszty takiej faktury już po rozpoczęciu DG?

    W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
    a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej - przed
    rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP.

    Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to
    ostatnio bywa możliwe.

  • 3. Data: 2011-09-02 12:38:54
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 14:35, jureq pisze:

> [...]
    > rozpoczęciem DG i bez faktury z NIP.
    >
    > Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT. Ale z tego co wiem i to

    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/interpretacje-pod
    atkowe-orzecznictwo/97530,Odliczenie-VAT-z-faktur-ot
    rzymanych-przed-rejestracja.html

    Treść cytowanego wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do
    nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było
    posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania
    faktur zakupu. A zatem, status podatnika czynnego (zarejestrowanego)
    konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że
    podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy - nabywa prawo do odliczenia
    podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie
    to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi
    posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do
    obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile
    wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością
    opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do
    skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.
    --
    spp

  • 4. Data: 2011-09-02 13:31:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, jureq wrote:

    > W wypadku kosztów nie ma żadnego problemu, bo w koszty idzie amortyzacja
    > a nie zakup. A amortyzować można także środki nabyte wcześniej

    Oczywiście. W przypadku ST.
    Za to pewien problem jest z wyposażeniem - ze względu na sprzeczność
    założenia "nieprowadzenia DG" z warunkiem "nabycia w celu".
    To samo ograniczenie dotyczy WNiP.
    Sprzeczność ta jest odrębna od problemu VAT, który (korzystnie dla
    podatników) rozwiązał się dzięki dyrektywom UE.
    I, żeby nie było, prawdopodobne jest "przychylne spojrzenie" US
    na tak zaliczone koszty, co wynikać może z faktu iż wydatki
    które wynikają z samej rejestracji DG zalicza się również
    w KUP, mimo pozornego naruszenia ww. zasady.
    Pozorność wynika z faktu, że konieczność rejestracji wynika
    z przepisów, a nie "prowadzenia".

    > Problem może być co najwyżej z odliczeniem VAT.

    ...co już spp podważył :)
    W zamian problemu formalnego który "od zawsze" był w ustawie
    o PDoOF, a mnie oświeciły posty Orki dekadę temu, zasadniczo
    się nie zmienił: warunkiem zaliczenia wydatku w koszty
    jest (z wyjątkami, ściśle wyliczonymi w przepisach, do których
    należy właśnie poddanie amortyzacji oraz remanent początkowy)
    "nabycie w celu".
    Zaś "nabywanie w celu" określa znamiona prowadzenia DG
    (o czym było w paru flejmach), więc wyjdzie na deser że
    podatnik raczył być rozpocząć DG przed datą zgłoszenia,
    co narusza inne przepisy :[ (dla porządku: w przypadku VAT
    obowiązująca data rejestracji nie dotyczy *czynności*
    związanych z VAT, lecz konkretnie *sprzedaży*, w przypadku
    PDoOF i innych przepisów takiego zawężenia nie ma, więc
    podpada wszystko co kwalifikuje się do "zorganizowania").

    Rzecz jasna nie ma przeszkód, aby istotną większość
    wyposażenia, spełniającego warunek "kompletne i sprawne"
    (bez względu na kwotę!) poddać amortyzacji :)
    "wkrętak: 7,50zł, amortyzacja jednorazowa" :D

    pzdr, Gotfryd