-
1. Data: 2007-07-25 12:03:21
Temat: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: "Martiness" <m...@g...pl>
Witam,
Mam takie watpliwosci:
Za wykonywana usluge otrzymalem 2 zaliczki, ktore w sumie pokrywaja cala
wartosc zamowienia, przy czym obie zostaly otrzymane przed wykonaniem
uslugi.
Co do VATu wszystko jasne - obowiazek podatkowy powstaje z chwila otrzymania
zaliczki ( wystawiam faktury zaliczkowe z datami otrzymania zaliczek i kwoty
zaliczek z datami ich otrzymania laduja w rejestrach VAT)
Problem jak ksiegowac to w KPiR. Pierwsza fakture zaliczkowa otrzymalem w
miesiacu ubieglym - wpisalem na wszelki wypadek do KPiR w ten sposob:
Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad w
KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie wplynal.
Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w przepisach o
prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o otrzymanych
zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.
W tym miesiacu juz nie wpisuje informacji (w kol.17) o otrzymaniu drugiej
zaliczki w polowie miesiaca, tylko na koniec miesiaca 31.07 wpisze druga
fakture zaliczkowa z laczna kwota z zaliczki nr 1 z ubieglego miesiaca i
kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.
Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w nieskonczonosc,
bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
Co sadzicie?
Pozdr,
M.
-
2. Data: 2007-07-25 14:48:38
Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: "tomek." <t...@p...fm>
Użytkownik "Martiness" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
news:f87e6e$69q$1@inews.gazeta.pl...
> Witam,
>
> Mam takie watpliwosci:
>
> Za wykonywana usluge otrzymalem 2 zaliczki, ktore w sumie pokrywaja cala
> wartosc zamowienia, przy czym obie zostaly otrzymane przed wykonaniem
> uslugi.
> Co do VATu wszystko jasne - obowiazek podatkowy powstaje z chwila
> otrzymania zaliczki ( wystawiam faktury zaliczkowe z datami otrzymania
> zaliczek i kwoty zaliczek z datami ich otrzymania laduja w rejestrach VAT)
>
> Problem jak ksiegowac to w KPiR. Pierwsza fakture zaliczkowa otrzymalem w
> miesiacu ubieglym - wpisalem na wszelki wypadek do KPiR w ten sposob:
> Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
> zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
> kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad
> w KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie
> wplynal. Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w
> przepisach o prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o
> otrzymanych zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.
> W tym miesiacu juz nie wpisuje informacji (w kol.17) o otrzymaniu drugiej
> zaliczki w polowie miesiaca, tylko na koniec miesiaca 31.07 wpisze druga
> fakture zaliczkowa z laczna kwota z zaliczki nr 1 z ubieglego miesiaca i
> kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
> zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
> dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
> Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
> Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
> naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
> wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.
> Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
> usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
> placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
> W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w
> nieskonczonosc, bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
> Co sadzicie?
>
> Pozdr,
>
> M.
z tego co pamiętam to teraz zaliczki normalnie się fakturuje i wrzuca do
kpir, na drugiej fakturze wpisujesz
kwote ktora pozostala do zaplaty.
Ja robie w ten sposob, ze jak wystawiam f. zaliczkowa
to wpisuje w tresci np. "usluga xxxx - czesc 1"
na drugiej "uslua xxx - czesc 2" i juz.
pozdr
tomek
-
3. Data: 2007-07-25 17:55:21
Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 25 Jul 2007, Martiness wrote:
> Data/Nr faktury/Dane kontahenta i w kolumnie 17 informacje, ze "otrzymano
> zaliczke na kwote xx zl" (nie wpisywalem zadnych kwot w pozostalych
> kolumnach ani nazwy zdarzenia gospodarczego). Chcialem zeby byl jakis slad w
> KPiR w razie czego, bo na sumy miesiaca w zaden sposob ow wpis nie wplynal.
> Byc nie ma obowiazku umieszczania takich wpisow (?) ale w przepisach o
> prowadzeniu KPiR wyczytalem ze do wpisywania informacji o otrzymanych
> zaliczkach moze byc wykorzystana kol.17.
wKF: najwyraźniej piszesz o kol.16 ;)
Ale IMO obowiązku nie ma - "może być", to "może".
> kwota zaliczki z biezacego miesiaca ( jako ze na koniec miesiaca usluga
> zostanie wykonana - a skoro otrzymalem 100% naleznosci wczesniej w formie
> dwoch zaliczek mam nie wystawiac faktury koncowej)
> Czy takie postepowanie jest OK, czy cos przeoczylem ?
> Zastanawiam sie czy z chwila otrzymania 2 zaliczki pokrywajacej 100%
> naleznosci nie powinienem tego juz wtedy wpisac do KPiR, ale uwazam, ze
> wtedy jeszcze zdarzenie gospodarcze nie zaszlo - nie wykonalem uslugi.
Ja tam się zgadzam.
> Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
> usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
> placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
OK.
Pod warunkiem, że podatnik udowodni że jest tak jak mówi ;)
Obstawiam, że jak trafi się kontrola, to zechce poruszyć góry aby znależć
dowód, że wypłata kolejnej raty zaliczki była UZALEŻNIONA od postępu prac.
Krótko mówiąc, że nie była to "zaliczka na dobre oczy", którą powinieneś
byłby dostać RÓWNIEŻ jakbyś się NIE WYWIĄZYWAŁ z wykonywania poprzednich
części umowy, lecz kolejna zaliczka była wypłacana po zatwierdzaniu
CZĘŚCIOWEJ ZAPŁATY za poprzedni etap :)
Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest prawidłowe
wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
:)
> W ten sposob moznaby odwlekac placenie zaliczek na podatek w nieskonczonosc,
> bo "uslugi caly czas nie wykonalem"
> Co sadzicie?
Jak wyżej :)
pzdr, Gotfryd
-
4. Data: 2007-07-25 17:56:31
Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 25 Jul 2007, tomek. wrote:
> z tego co pamiętam to teraz zaliczki normalnie się fakturuje i wrzuca do
> kpir,
Hm...
A podstawa prawna?
Ustawa twierdzi, że "zaliczki nie są ani przychodem ani kosztem".
pzdr, Gotfryd
-
5. Data: 2007-07-26 06:33:55
Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
Dnia Wed, 25 Jul 2007 19:55:21 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
>> Z drugiej strony zakladajac, ze ktos np. otrzymuje co miesiac zaliczki za
>> usluge, ktora wykona na koniec roku, wynika, ze podatek dochodowy bedzie
>> placil dopiero w styczniu przyszlego roku... I co fiskus na to? Tez OK ?
>
> OK.
> Pod warunkiem, że podatnik udowodni że jest tak jak mówi ;)
>
> Obstawiam, że jak trafi się kontrola, to zechce poruszyć góry aby znależć
> dowód, że wypłata kolejnej raty zaliczki była UZALEŻNIONA od postępu prac.
>
> Krótko mówiąc, że nie była to "zaliczka na dobre oczy", którą powinieneś
> byłby dostać RÓWNIEŻ jakbyś się NIE WYWIĄZYWAŁ z wykonywania poprzednich
> części umowy, lecz kolejna zaliczka była wypłacana po zatwierdzaniu
> CZĘŚCIOWEJ ZAPŁATY za poprzedni etap :)
>
> Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest prawidłowe
> wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
> prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
> :)
Granica między ZALICZKAMI płaconymi po stwierdzeniu wymganaego postępu
prac, a ZAPŁATĄ za wykonanie kolejnego etapu prac jest bardzo śliska ale
firmy zazwyczaj sobie z tym radzą. Głównie za pomocą odpowiednio
skonstruowanych umów z wykonawcami.
I jeszcze jedno: jeśli mnie pamięć nie zawodzi to dla robót budowlanych są
jakieś przepisy odrębne. "Budowlanka" bardzo rzadko mnie dotyczyła,
więc się nie wgłębiałem.
-
6. Data: 2007-08-07 23:29:48
Temat: Re: Ksiegowanie faktur zaliczkowych
Od: mvoicem <m...@g...com>
Dnia Thu, 26 Jul 2007 06:33:55 +0000, jureq napisał(a):
>> Bo jeśli warunkiem otrzymania kolejnej części zaliczki jest
>> prawidłowe
>> wykonanie poprzeniego etapu/części prac, to znaczy że z dniem "uznania
>> prawidłowości" poprzednia część przestała być zaliczką, prawda?
>>
>>
> Granica między ZALICZKAMI płaconymi po stwierdzeniu wymganaego postępu
> prac, a ZAPŁATĄ za wykonanie kolejnego etapu prac jest bardzo śliska ale
> firmy zazwyczaj sobie z tym radzą. Głównie za pomocą odpowiednio
> skonstruowanych umów z wykonawcami.
Muszą jeszcze zadbać o "właściwą" pamięć świadków. Bo najlepsza umowa nie
pomoże jeżeli US wykaże że rzeczywistość była zgoła inna niż umowa
przewidywała.
p. m.