  • 1. Data: 2021-10-10 15:44:04
    Temat: Najem mieszkania. Czy za najemcę może płacić inna osoba przelewem?
    Od: netx <n...@g...pl>

    Wynajmuję mieszkanie. Rozliczam się ryczałtem od przychodu. Teraz
    właśnie zmienił się lokator (teraz jest to dwoje studentów) i widzę na
    koncie że za tego nowego lokatora zapłaciła przelewem (za miesiąc
    październik) inna osoba (pewnie z rodziny ale nazwisko inne). W umowie
    jest napisane że płaci lokator (lokatorka) a nie ktoś inny. Z drugiej
    strony w przelewie jaki dostałem jest w tytule przelewu jasno napisane
    "Opłata za najem, adres mieszkania, 10/2021".
    Czy więc mogę pozostać przy sytuacji że płaci za najem inna osoba niż na
    umowie a w tytule przelewu jest napisane że za najem i jakiego
    mieszkania i numer miesiąca? Chodzi mi o to czy w razie jakiejś kontroli
    Urząd Skarbowy mnie nie pokara. Może jestem zbyt ostrożny, ale chciałbym
    to ustalić.

  • 2. Data: 2021-10-11 09:56:06
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Sun, 10 Oct 2021 15:44:04 +0200, użytkownik netx napisał:

> [...]
    > mieszkania i numer miesiąca? Chodzi mi o to czy w razie jakiejś kontroli
    > Urząd Skarbowy mnie nie pokara. Może jestem zbyt ostrożny, ale chciałbym

    Kodeks cywilny:

    Art.356.

    §1. Wierzyciel może żądać osobistego świadczenia dłużnika tylko wtedy,
    gdy to wynika z treści czynności prawnej, z ustawy albo z właściwości
    świadczenia.

    §2.Jeżeli wierzytelność pieniężna jest wymagalna, wierzyciel nie może
    odmówić przyjęcia świadczenia od osoby trzeciej, chociażby działała bez
    wiedzy dłużnika.

    Więc chyba sprawa jasna. Może płacić każdy. Bardziej zaskakujące jest, że
    nie działa to w wypadku płacenia podatków.

  • 3. Data: 2021-10-11 11:55:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 11 Oct 2021 07:56:06 GMT, jureq wrote:

> [...]

    > Więc chyba sprawa jasna. Może płacić każdy. Bardziej zaskakujące jest, że
    > nie działa to w wypadku płacenia podatków.

    Czyli kwestie US powiedzmy ze mamy zalatwioną, ale jak za pol roku
    owa płacąca osoba oswiadczy, ze przelala przez pomyłke, i chce zwrotu
    pieniedzy, bo sie nie nalezały,
    bo ona zadnego mieszkania nie wynajmuje?

    J.