  • 1. Data: 2021-10-11 22:12:21
    Temat: Faktura zaliczkowa
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czy sprzedając towar, na który wystawiono we wrześniu do wpłaty 100%
    fakturę zaliczkową i chcąc udzielić 10% rabatu da się wystawić fakturę
    końcową z opisem kwot i tam uwzględnić mniejsze kwoty i zwrócić część
    wpłaty? Czy musiałbym jednak wystawić korektę do tej zaliczki?

  • 2. Data: 2021-10-11 23:33:20
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.10.2021 o 22:12, cef pisze:
> [...]
    > końcową z opisem kwot i tam uwzględnić mniejsze kwoty i zwrócić część
    > wpłaty? Czy musiałbym jednak wystawić korektę do tej zaliczki?

    Nie ma czegoś takiego w bycie podatkowym, jak "faktura zaliczkowa".
    Faktura dokumentuje zdarzenie gospodarcze. Ta udokumentowała sprzedaż za
    100%. Musisz to albo skorygować albo coś od nich kupić i dostać fakturę.
    Jeszcze wchodzi w rachubę odszkodowanie za niewłaściwą jakość.

    Faktura zaliczkowa na powiedzmy 30% dokumentuje zaliczkę, ale jest
    normalną fakturą, a potem wystawiasz kolejną na 70%. To dwa zdarzenia
    podatkowe. Nawet nie muszą dotyczyć dokładnie tego samego towaru.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-10-12 10:23:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 23:33:20 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie ma czegoś takiego w bycie podatkowym, jak "faktura zaliczkowa".
    > Faktura dokumentuje zdarzenie gospodarcze.

    Hm, a wplata zaliczki to nie zdarzenie?

    > Ta udokumentowała sprzedaż za 100%.

    A jakby to bylo 10% zaliczki, a dostawa towaru za rok?

    >Musisz to albo skorygować albo coś od nich kupić i dostać fakturę.

    Kolega sprzedal.
    To teraz musialby sprzedac cos jeszcze, aby sie wyrownalo.

    J.

  • 4. Data: 2021-10-12 11:38:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.10.2021 o 10:23, J.F pisze:
    > Hm, a wplata zaliczki to nie zdarzenie?

    Zdarzenie, ale takie same, jak ostateczna sprzedaż. mnie chodziło o to
    słowo "zaliczkowa". Faktura, jak faktura.

    > A jakby to bylo 10% zaliczki, a dostawa towaru za rok?

    To mamy dwie faktury. Teraz 10% i za rok 90%. Ale to nadal są po prostu
    faktury.

    > Kolega sprzedal. To teraz musialby sprzedac cos jeszcze, aby sie
    > wyrownalo.

    W każdym razie ujemnej wystawić nie może. Pewnie z tuzin sposobów
    legalnego wyprostowania się znajdzie.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-10-12 21:43:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    > W dniu 12.10.2021 o 10:23, J.F pisze:

    > W każdym razie ujemnej wystawić nie może. Pewnie z tuzin sposobów
    > legalnego wyprostowania się znajdzie.

    Pytanie było czy wystarczy wystawić fakturę rozliczającą tę zaliczkę
    czy korektę do wystawionej wczesniej faktury zaliczkowej.

    Dlaczego nie mogę wystawić ujemnej?
    Jeśli w fakturze rozliczającej końcowo tę zaliczkę uznam, że była za wysoka,
    to niby dlaczego nie mogę ująć tych zmian w fakturze rozliczającej zaliczkę?

    Nazewnictwo jest prawidłowe - faktura dokumentująca wpłatę
    przed dostawą jest fakturą zaliczkową.

  • 6. Data: 2021-10-12 22:10:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-10-12 o 21:41, Eneuel pisze:
    > "J.F" zalicza, dostawia -- rok za rokiem umyka...

    > VAT zaliczkowej teraz, VAT końcowej przy końcowej, cały PIT przy
    > końcowej...

    A jeśli nie ma końcowej, bo zaliczka była na 100%
    to PIT kiedy?
    Przy końcowej, ale skoro nie muszę jej wystawiać, to nie ma podatku :-)

  • 7. Data: 2021-10-14 01:21:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 6165ebd1$0$525$6...@n...neostrada.pl

    > A jeśli nie ma końcowej, bo zaliczka była na 100% to PIT kiedy?

    Wtedy, gdy zakończysz dostawę towaru lub usługi?
    Po co jednak tak sobie komplikować życie?
    Nie łatwiej wystawić końcową?

    BTW -- nie wiem, w jakim celu odsunięto księgowanie na potrzeby
    PIT, czy raczej -- dlaczego nie ujednolicono tego czasu...

    > Przy końcowej, ale skoro nie muszę jej wystawiać, to nie ma podatku :-)

    Podatkiem jest i VAT, i PIT -- VAT zarejestrowałeś przy
    zaliczaniu, zaś PITu raczej ;) ominąć nie możesz...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2021-10-14 01:28:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 1...@4...net

    Jest.

    > Hm, a wplata zaliczki to nie zdarzenie?

    W KPiR -- niekoniecznie. ;)

    > Kolega sprzedal.
    > To teraz musialby sprzedac cos jeszcze, aby sie wyrownalo.

    Coś na kształt sklejania partycji, którego dokonywał Trybun... ;)

    --