eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNajem mieszkania. Czy za najemcę może płacić inna osoba przelewem? › Re: Najem mieszkania. Czy za najemcę może płacić inna osoba przelewem?
    From: jureq <j...@n...no>
    Subject: Re: Najem mieszkania. Czy za najemcę może płacić inna osoba przelewem?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: 11 Oct 2021 07:56:06 GMT

    W dniu Sun, 10 Oct 2021 15:44:04 +0200, użytkownik netx napisał:

    > Wynajmuję mieszkanie. Rozliczam się ryczałtem od przychodu. Teraz
    > właśnie zmienił się lokator (teraz jest to dwoje studentów) i widzę na
    > koncie że za tego nowego lokatora zapłaciła przelewem (za miesiąc
    > październik) inna osoba (pewnie z rodziny ale nazwisko inne). W umowie
    > jest napisane że płaci lokator (lokatorka) a nie ktoś inny. Z drugiej
    > strony w przelewie jaki dostałem jest w tytule przelewu jasno napisane
    > "Opłata za najem, adres mieszkania, 10/2021".
    > Czy więc mogę pozostać przy sytuacji że płaci za najem inna osoba niż na
> [...]

    Kodeks cywilny:

    Art.356.

    §1. Wierzyciel może żądać osobistego świadczenia dłużnika tylko wtedy,
    gdy to wynika z treści czynności prawnej, z ustawy albo z właściwości
    świadczenia.

    §2.Jeżeli wierzytelność pieniężna jest wymagalna, wierzyciel nie może
    odmówić przyjęcia świadczenia od osoby trzeciej, chociażby działała bez
    wiedzy dłużnika.

    Więc chyba sprawa jasna. Może płacić każdy. Bardziej zaskakujące jest, że
    nie działa to w wypadku płacenia podatków.