  • 11. Data: 2023-05-12 23:59:01
    Temat: Re: Podatek od wygranych na loterii w UE
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.05.2023 o 22:45, J.F pisze:
    > A tam jest VAT?

    Akcyza, podatek od wygranych itp.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-05-14 10:31:40
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-10 o 10:38, cef pisze:
    > Tak sobie niespodziewanie kupiłem Eurojacka w Niemczech.

    > Oczywiście nic nie trafiłem, ale tak się zacząłem zastanawiać
    > czy by sobie człowiek dodatkowego kłopotu nie narobił
    > (bo się może okazać, że trzeba mieć adres zamieszkania w DE,
    > żeby odebrać jakieś większe sumy) i jak wygląda
    > sprawa z opodatkowaniem tego.
    > Przykładowo trafia Polak w Unii te 10mln euro i jak to jest opodatkowane?
    > Tylko w kraju zakupu losu czy jakiś dodatkowy podatek trzeba by jednak
    > zapłacić
    > w Polsce (bo przecież od tej wygranej polski monopol loteryjny nie
> [...]

    Z ciekawości zajrzałem do ustawy.
    W ustawie od podatku dochodowym od osób fizycznych jest tak:

    "Art. 30. 1. Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek
    dochodowy:

    1) - 1c) (uchylone)

    2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych
    lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie
    członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do
    Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody;"

    dodatkowo-
    "9. Przepisy ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem
    umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest
    Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej
    z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie
    (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem
    udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów
    podatkowych certyfikatem rezydencji."

    Ciekawy temat w przypadku ustalania zobowiązania gdyby
    w kraju zakupu losu opodatkowanie było mniejsze niż w Polsce.

  • 13. Data: 2023-05-14 16:47:22
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 14.05.2023 o 10:31, cef pisze:

> [...]
    >
    > Ciekawy temat w przypadku ustalania zobowiązania gdyby
    > w kraju zakupu losu opodatkowanie było mniejsze niż w Polsce.

    No toż napisali w ustawie - masz się okazać certyfikatem rezydencji raju
    podatkowego żeby się nie opodatkować w Polsce.

    --
    Pete

  • 14. Data: 2023-05-14 17:36:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-14 o 16:47, Pete pisze:

    > No toż napisali w ustawie - masz się okazać certyfikatem rezydencji raju
    > podatkowego żeby się nie opodatkować w Polsce.

    To jasne, ale jak technicznie wygląda to jak się wygrywa
    w kraju gdzie opodatkowanie jest np 3%.
    Zabierają 3% w miejscu zakupu i reszta 7% w Polsce
    czy nie pobierają w miejscu zakupu a całość 10% w Polsce?
    Kto kogo powiadamia o wygranej i kto jest płatnikiem?
    Podejrzewam, że ten pierwszy co trafi musiałby
    przejść niesamowite męki proceduralne :-)

  • 15. Data: 2023-05-14 17:52:51
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 14.05.2023 o 17:36, cef pisze:

> [...]
    > Kto kogo powiadamia o wygranej  i kto jest płatnikiem?
    > Podejrzewam, że ten pierwszy co trafi musiałby
    > przejść niesamowite męki proceduralne :-)

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,1,15,,,,,umowy
    -o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania.html

    Wybierasz sobie odpowiedzi folder i się doktoryzujesz.

    IMHO US danego kraju zapyta o rezydencję podatkową i (jeśli to Polska)
    ewentualnie z urzędu uprzejmie doniesie do polskiej skarbówki.

    --
    Pete

  • 16. Data: 2023-05-14 19:31:52
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:u3q67i$n66$4$cef@news.chmurka.net>
    user cef pisze tak:

> [...]
    > członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do
    > Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub

    1. Anglia nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    2. żeby grać muszę mieć adres w Anglii.

    Czy mogę czuć się bezpieczny? :)

    --
    Piter

  • 17. Data: 2023-05-14 21:08:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-14 o 17:52, Pete pisze:

    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,1,15,,,,,umowy
    -o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania.html

    > Wybierasz sobie odpowiedzi folder i się doktoryzujesz.

    Właśnie tego chciałem uniknąć (mam już kilka pseudodoktoratów
    podatkowych :-))
    Myślałem, ze ktoś to wie, bo się zetknął z czymś podobnym i odpowie bez
    zagłebiania się ustawy albo zna na tyle zasady prawa w tym zakresie,
    że wywnioskuje/zaryzykuje opcję nawet bez czytania.

    > IMHO US danego kraju zapyta o rezydencję podatkową i (jeśli to Polska)
    > ewentualnie z urzędu uprzejmie doniesie do polskiej skarbówki.

    Mam raczej niewielkie szanse sprawdzić jak to w praktyce działa :-)

  • 18. Data: 2023-05-15 14:39:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 May 2023 23:59:01 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Akcyza, podatek od wygranych itp.

    no to brutto. 10% podatku TS potrąci ... od wygranych ponad 2280zl

    J.

  • 19. Data: 2023-05-15 15:21:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 May 2023 18:31:52 +0100, PiteR wrote:
    > in <news:u3q67i$n66$4$cef@news.chmurka.net>

    > 1. Anglia nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    > 2. żeby grać muszę mieć adres w Anglii.
    >
    > Czy mogę czuć się bezpieczny? :)

    Mając "rezydencje" w UK, i przebywając w kraju z doskoku - raczej tak.

    Chociaz ... moze trzeba sprawdzic ...

    J.