eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Thu, 7 Jul 2022 12:24:02 +0200

    W dniu 2022-07-07 o 06:43, Pete pisze:

    > Zauważyłem. I nadal mam odmienne zdanie - że składki społeczne się płaci
    > oddzielnie od UZ i JDG.

    Nie rozumiem co chcesz powiedzieć.
    UZ to ubezpieczenie zdrowotne?
    Składki społeczne to według mnie coś oddzielnego od UZ, płaci się je
    oddzielnie od UZ.
    Ale tak jak napisałeś, że płaci się oddzielnie od UZ i JDG sugeruje, że
    składki społeczne płaci się:
    - od UZ,
    - od JDG.

    No i nie rozumiem pojęcia, że płaci się je od UZ.

    Ja wiem tyle (ale to dotyczy stanu z zeszłego roku):
    - płacimy składki społeczne od działalności w formie SPJ.
    - jak żona dostaje dodatkowo zlecenia na te korki to od tych zleceń
    tamta firma opłaca UZ, ale już nie składki społeczne (sprawdziłem w PIT-11).

    Może w tym roku jest inaczej.

    Ponieważ teraz składki społeczne od działalności płaci się ryczałtowo a
    zdrowotne zależnie od dochodu więc przypuszczam, że jak ma się dwie
    działalności (SPJ i JDG) to składki społeczne zapłaci się chyba raz, a
    zdrowotne od łącznego dochodu.
    Myślę, że raz, bo obie te formy nie mają oddzielnej od prowadzącego
    działalność osobowości prawnej więc to są cały czas składki tej jednej
    osoby.

    > Oczywiście.

    Doceniam opieranie swoich wypowiedzi na ustalonych faktach a nie na
    domniemanych faktach.

    > Jeśli koszty macie
    > większe niż 20 - 30% to nie ma co się bawić w ryczałt.

    W dobrym roku koszty w okolicy 50%, ale w cienkich latach (sprawdziłem
    2010 bo był chyba najgorszy) były nawet 78%. Nie zwalnialiśmy ludzi
    tylko braliśmy kredyty z których wygrzebaliśmy się dopiero w listopadzie
    2020.
    A teraz chyba znów szykuje się kryzys więc % kosztów będzie rósł.
    Dlatego ryczałt dla SPJ jest totalnie bez sensu.

    > Złożyć wniosek patentowy i już IPBOX jest.

    Patentuje się jakieś nowatorskie rozwiązania, a zwykłe projektowanie też
    jest pracą twórczą.

    Skojarzenie.
    Położenie na płytce drukowanej dwóch równolegle połączonych
    kondensatorów obok siebie tak, że pady mają być połączone na krzyż jest
    opatentowane.

    > No ale sami piszecie ten program czy kupiony od kogoś. Jeśli sami - to
    > jak najbardziej z tytułu praw autorskich do programu.

    Sami piszemy.
    Ale jakich praw autorskich. Kto komu je sprzedaje.
    Jak kupujesz pralkę to nabywasz prawa autorskie do jej oprogramowania i
    producent pralki wydziela na fakturze te prawa i od tego płaci mniejszy
    podatek?
    Może producent pralki kupuje od programisty.
    Ale jak my piszemy dla siebie to co - sami od siebie kupujemy?
    Nie wiem jak to dokładnie jest, ale wspólnicy SPJ są zobowiązani do
    świadczenia pracy na rzecz spółki. Zmierzam do podobnego wniosku jak
    pisałem trzeba by z umowy spółki wykluczyć wszystkie mądre prace i
    zlecać je osobno - grubymi nićmi szyte.

    > Skoro PIT wg skali za cały rok, to również należne zaliczki wg skali.

    Czyli zamiast podliczyć po prostu cały rok to trzeba przeliczać wszystko
    od początku.
    Chyba wszystko byłoby prostsze jakby US musiał zakładać, że
    przedsiębiorca ma prawo nie mieć komputera i nie powinno się od niego
    wymagać niepotrzebnego liczenia.
    Chciałbym dożyć tego jak koronalny wyrzut masy trafi w Ziemię choćby po
    to aby zobaczyć ten chaos.
    W 1994 roku jak w naszych urządzeniach zastosowaliśmy zegarek RTC mający
    rok na 2 cyfrach to naturalne było, że 94 to jest 1994, ale 93 to jest
    2093. Uznaliśmy, że możemy dopuścić, że w 2094 te urządzenia zgłupieją.
    Potem jak była panika milenijna to myślałem, że to tylko szukający
    sensacji dziennikarze no bo przecież chyba nikt w urządzeniu
    elektronicznym nie przyjmuje, że 00 to 1900 gdy jeszcze nawet nie było
    tranzystorów. A tu się okazało że jednak byli tacy geniusze.

    > Tak.

    Podaj domniemaną konstrukcję reguły skutkującej tym, że jak SPJ rozlicza
    się liniowo to zgłoszona dodatkowo JDG nie może mieć ryczałtu.
    P.G.