eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
  • Data: 2016-03-18 18:12:14
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam
    Tak rozmyślam nad tym i mam podobne wnioski do Ciebie.
    Po pierwsze kontrahenci nie wiedzą (w chwili składania ofert) nic o sobie.
    - nie wiedzą czy są firmą czy osobą prywatną
    - nie wiedzą nic na temat sposobu rozliczania.

    Rozumieją jednak, że kwota wylicytowana to kwota brutto, płatność ostateczna.
    Nota bene tak nie jest do końca bo serwis (pośrednik) dolicza klientowi 3% kosztów.
    Miałem przypadek, że klient był oburzony przez te 3% - a co dopiero 23% ;)

    Zresztą na aukcjach typu allegro jak firma sprzedaje coś to jest to brutto.
    A nie netto. więcej nie zapłacisz niż to co wylicytowane.

    I IMHO tak to powinno być (wynika z logiki, nie wiem czy prawo jest logiczne;) Czyli
    przy kwocie wylicytowanej 100 EURO:
    1. Dla klienta poza UE.
    - VAT nie podlega
    - przychód 100 Euro

    2. Dla klienta z Polski (kwota wylicytowana 123 PLN)
    - netto 100 PLN
    - wystawiam fakturę na 100 + 23 VAT

    3. Dla klienta z UE z VIES
    - 100 EURO
    - reverse charge (ale boje się , że będzie płakał)

    Tu pewnie trzeba VAT UE wypełnić ?

    4. Dla klienta z EU bez VIES (przy 123 Euro)
    teraz mam taki przypadek klient nawet nie chce podać, identyfikatora
    podatkowego, a wiem, że ma firmę.
    - netto 100 PLN
    - wystawiam fakturę na 100 + 23 VAT

    tu chyba nie trzeba VAT UE ?

    Co o tym sądzicie?
    Ogólnie mega zadyma z tego typu rzeczami. A chciałem sobie w chwili posuchy dorobić
    :) A tylko się garba dorobi i nerwicy.