  • Data: 2010-03-24 21:54:25
    Temat: Re: Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 24 Mar 2010, Fantom wrote:

    > No super :(

    Żeby-była-jasność: to nie jest tak, że ktoś kto postawił budynek
    na czyimś terenie ma go "oddać za friko".
    Możliwości są z grubsza trzy:
    - właściciel gruntu płaci za to, że ktoś mu zbudował, dostaje w darowiźnie
    albo coś w tym stylu; właściciel gruntu jest właścicielem budynku,
    ale to nie znaczy że budujący "ma spadać". Należy mu się wynagrodzenie
    "za wybudowanie" (wraz z kosztami)
    - budujący idzie do sądu, wykazuje że budynek jest istotnie
    droższy niż grunt i na podstawie przepisu KC (sprawdź) domaga się
    przymusowej sprzedaży gruntu
    - właściciel idzie do sądu, o ile budynek jest mało wart (i tu być
    może dopisać listę innych przyczyn - budowa bez zgody, mimo
    sprzeciwu właściciela itede) każe budynek zabrać ;)

    > To co teraz mam zrobic ? Rodzice maja mi dac po prostu swoja czesc dzialki
    > jako darowizne,

    A tego nie wiem.
    Zakładając że to zrobią:

    > z tym automatycznie bedzie sie wiazalo, ze budynek tez jest
    > caly moj ?

    Ano.
    Weź i czytaj:
    _117.html
    Art.48
    No i art.231

    AFAIK jedynym "aktualnym" trybem przepisu szczególnego, o którym
    mowa w art.48, pozwalającym na odrębną od gruntu własność
    budynku, jest użytkowanie wieczyste.
    Są jeszcze zaszłości z czasów ... określmy je "stalinowskich",
    powojennego socjalizmu, kiedy to też były różne wyjątki dotyczące
    zasady "czyja ziemia tego budynki" oraz "nabycie nieruchomości
    jest ważne tylko aktem notarialnym", ale *TERAZ* już tak się
    nie da.

    > I ta darowizna bedzie bez zadnych dodoatkowych oplat jak zglosze
    > w terminie i juz ?

    Przeoczyłeś drobiazg: to, że US może zechcieć próbować ustalić, czy
    "w międzyczasie" nie miały miejsca jakieś pożyczki i inne takie.
    Np. czy Ciebie było "stać" na swój wkład, czy jednak rodzice
    coś pożyczali albo darowali (bądź przeciwnie).

    ZAKŁADAJĄC, że:
    - rodzice mieli jakiś tam udział w działce
    - rodzice wnieśli stosowny "wkład" w budowę
    - Ty *RÓWNIEŻ* wniosłeś "wkład" w proporcji odpowiedniej do udziału
    w gruncie, być może do rozważenia jest również robocizna, ale nie
    mam pojęcia jak US się stawia do "wyceny"
    ...to i tak jest pytanie, czy jak ktoś chciałby się przyczepić,
    czy może zacząc od "a na kogo są faktury" :[ (acz wydaje się, że
    jak przepływ pieniędzy byłby proporcjonalny do udziału, można
    się bronić czynnościami współwłaściciela wykonywanymi "na rzecz").

    Pozostaje sprawa główna:
    - jakie były udziały współwłaścicieli (rodziców i Twoje)
    - jak do nich ma się "wkład" majątkowy w budowę.
    O ile dobrze rozumiem, chodzi o jakieś *wcześniejsze* pieniądze,
    dane przez rodziców. Pytanie: "dlaczego z tytułem darowizny
    i dlaczego faktura nie jest na rodziców, skoro pan twierdzi,
    że to był *ICH* zakup materiałów na budowę".

    Chyba *jednak* powinieneś poszukać dobrego doradcy podatkowego...

    pzdr, Gotfryd