    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: [KPiR/VAT] Serwer (usluga) w USA
    Date: Fri, 9 Jun 2006 12:59:25 +0200

    Użytkownik "mirek" <m...@n...w.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns97DD76B67C642mirekniemamwpl@127.0.0.1...

    > ok. niech zostanie w archiwum.
    > (wiadomosci te wygooglalem odraz uzyskalem od znajomego radcy
    > podatkowego).
    >
    > to jest po prosty zwykly import uslug z poza ue wiec obowiazek
    > opodatkowania spoczywa w kraju nabywcy czyli w polsce.

    Zapyataj go o paragraf, bo tak z głowy to ja też
    zawsze moge powiedzieć, ale jak przychodzi do pytań,
    to się robi pusto.
    W ustawie w art 2 pkt 9) jest zdefiniowany import usług,
    ale jakoś w art 5 nie widzę, żeby podlegał opodatkowaniu.

    Podobnie z faktem wystawiania faktur wewnętrznych.
    Niby fakt wystawiania wynika z art 106.7
    ale jak się bliżej przyjrzeć, to w przypadkach z art 7.2 i 8.2
    oraz WNT są to wyraźnie w ustawie zapisane przypadki
    czynności opodatkowanych.
    Rozporządzenie w par 25.1 pkt 2) też tylko napomyka o tym, że faktury
    wystawiane z tytułu importu usług mogą coś tam zawierać.

    Jedyne co wynika z definicji imoprtu usług, to fakt, że usługobiorca takich
    usług
    staje się podatnikiem. Ale wg ustawy, to nie on dokonuje importu, bo import
    usługi wg ustawy to świadczenie usług.

    Przyzwyczailiśmy się, że my wykonując tu w kraju różne usługi
    zgodnie z naszą ustawą niepodlegające pod VAT
    spychamy obowiązek rozliczenia podatku na nabywcę.
    Zakładamy, że w ich przepisach jest taki obowiązek i
    to już zmartwienie nabywcy.
    Od naszej strony patrząc, taki obowiązek nakłada
    nasza ustawa wprost w przypadku np
    wewnątrzwspólnotowego nabycia.
    Dlatego pytam: gdzie w naszej ustawie jest zapis,
    że ja jako nabywca usług od podmiotu zagranicznego
    jestem zobowiązany do rozliczenia podatku?
    Nie chodzi o to co można wg ustawy ustalić, że miejscem
    wykonania/opodatkowania usługi
    jest ten czy inny kraj, ale o tym kto ma opodatkować.

    To wzbudza raczej moją nieufność :-)