    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Lustracja majątkowa
    Date: Fri, 27 Jun 2003 23:11:34 +0200

    On Fri, 27 Jun 2003, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Michael" <k...@o...pl> napisał
    >+
    >+ | Moje pytanie dotyczy przypadku, w którym urząd skarbowy żąda od obywatela
    >+ | okazania wszystkich (dosłownie!!!) źródeł dochodów i wydatków oraz stanu
    >+ | majątkowego (łącznie z opłatami za wywóz śmieci, podróżami, stanem rachunków
    >+ | bankowych itd.).

    Z "opłatami za wywóz śmieci" śladowo przesadziłeś - AFAIK (dane
    wyczytane z komentarzy w prasie) US stosują jakieś tam ryczałty
    do oszacowania "wydatków życiowych" obywatela. Oczywiście jak
    są podstawy aby uznać wydatki za wyższe - to są, ktoś mieszkający
    w "zamkniętym osiedlu" (z ochroną) niewątpliwie ma wyższe wydatki
    na cele mieszkaniowe niż lokator komunalny...

    >+ | 1. Czy polskie prawo dopuszcza taką lustrację majątkową na obywatelu RP?
    >+ |
    >+ tak i nie jest to "lustracja", w twoim interesie jest przedstawić jak największą
    ilość
    >+ źródeł przychodów

    ...już opodatkowanych lub zwolnionych... zapomniałeś dodać :>

    >+ 2. Czy można domagać się ujawnienia powodu (lub osoby powoda) takiego
    >+ | postępowania?
    >+
    >+ powód jest oczywisty, twoje wydatki znacznie przekraczają dochody...

    ...albo komuś tak się wydaje...
    (inna sprawa że urzędnik w US powinien pi razy oko oszacować co tam
    z PITów wynikało, więc jeśli nie widać podstaw to dać sobie spokój).

    >+ | 3. Czy każdy może złożyć donos do Urzędu Skarbowego w celu przeprowadzenia
    >+ | na kimś takiej kontroli?
    >+
    >+ tak
    >+ | 4. Jak można się przed tym obronić?
    >+
    >+ płacić podatki...

    ...obroni przed *donosem* ???
    Przyznam że to ostatnie sprowokowało mnie do zabrania głosu :)

    Bo to że państwo jakiś mechanizm sprawdzania jak tam obywatele
    "zaokrąglają" podatki mieć powinno dyskusji chyba nie podlega :]
    I donos może sprowokować stan odbierany jako represję - ale
    to już mówi się trudno (z zastrzeżeniem jak wyżej - US powinien
    wiedzieć czy "klienta" powinno byc stać na Nubirę czy na
    Lincolna :) *bez* wielkiego "halo").

    BTW: proszę o nie mylenie ze sobą np. stanowiska że podatki
    powinny być *niskie* ze stanowiskiem że powinny być *egzekwowane*.
    Bo "u nas" (czytaj: w .pl) można czasem odnieść wrażenie że
    jak ktoś mówi że podatki powinny być niskie to inni słyszą
    że należy ich unikać :>

    >+ | Z góry dziękuję za wszelkie informacje i pomoc.
    >+
    >+ ależ proszę, i dziwię się twojemu wielkiemu zaskoczeniu

    No, ja nie wiedziałem że płacenie podatków ma *taki* skutek
    uboczny jak zapobieganie donosom ;)

    pozdrowienia, Gotfryd