    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nie zaokraglili mnie
    Date: Tue, 10 Oct 2023 18:21:12 +0200
    <uf7404$mv3$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uf92o6$ctu$2$cef@news.chmurka.net>
    <ufe766$npv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <ufelsb$vu8$1$cef@news.chmurka.net>
    <ufenvi$1nj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uff7qa$aug$1$cef@news.chmurka.net>
    <ufgpla$mlv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1izs0b9cq1t51$.1e3rbamcgizm2$.dlg@40tude.net>
    <ufotlr$urd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1gyqxo48izxlg$.wcs75esfs2g6$.dlg@40tude.net>
    <ug35qt$hgh$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6...@4...net>

    W dniu 2023-10-10 o 12:03, J.F pisze:

    > Mnie o to tego Przodownika chodzi.
    > Przewodnik miało byc ?

    Nie.
    Nazwy oddają charakter czasów w których powstawały :)
    http://www.msw-pttk.org.pl/odznaki/reg_kadry/reg_ptk
    .html

    > Na Dunajcu Słowacy czasem cwiczą, ale nie wiem czy o się liczy.
    >
    > tzn takie gorskie-sportowe
    > https://youtu.be/bPiChXQNqXw?t=298
    >
    > a to nawet nasi.

    To jest sztuczny tor slalomowy, którego nie było 'za naszych studenckich
    czasów'. To jest nie więcej niż 2 w skali trudności. Jak chcesz prosto
    przepłynąć to praktycznie nic ci nie grozi. Dopiero jak chcesz pokonać
    wszystkie bramki (niektóre pod prąd) i to jeszcze na czas to może się
    zdarzyć wywrotka.

    Za to był 'Ptasi uskok' (teraz zalany przez zaporę) na którym były
    obowiązkowe 2 tygodniowe szkolenia dla osób zakwalifikowanych na wyjazd
    na organizowaną przez 'Bystrze' z Krakowa wyprawę na górskie rzeki
    Jugosławii.

    Siedzenie w kajaku w mokrych ciuchach nie jest takie złe. Najgorsze jest
    codzienne dwukrotne ubieranie się w te mokre od wielu dni ciuchy.
    Nie mieliśmy wtedy takich piankowych strojów jak teraz są, a w samemu
    robionych z ceraty fartuchach zamiast jakiejś mocnej gumy była guma do
    gaci więc woda łatwo wlewała się bokami (robiła się szpara między
    fartuchem a kajakiem).

    Na MSKnD (Międzynarodowym Spływie Kajakowym na Dunajcu) na Ptasim uskoku
    był właściwie piknik - wszyscy (a uczestników było ponad tysiąc)
    siedzieli na okolicznych kamieniach i się zastanawiali- czy następni
    przepłyną, czy się wywalą. Wywalało się nawet 25% załóg (jedynek wtedy
    (lata 70-te) jeszcze nie było). Na Ptasim uskoku 'umówiłem się' ze
    studentami z klubu kajakowego, że jak za 2 lata będę na studiach to się
    zgłoszę.

    Przełom Dunajca (tam gdzie tratwy pływają) to jeden z 4 etapów MSKnD -
    ten najłatwiejszy.

    > Na kajakach to ja sie nie znam,
    > ale ostrzegano ze nawet niewielki próg wodny, np pół metra, stanowi
    > poważny problem. Za progiem tworzy sie stacjonarny wir, ktory nie
    > puszcza.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=fDIc5DiXtUg

    Strażacy postanowili poćwiczyć ratowanie człowieka z odwoju na progu na
    Dunajcu i utopili jednego z nich (zdaje się, że poszedł na ochotnika).
    Jakby zapytali kajakarzy jak to zabezpieczyć to nic by się nikomu nie stało.
    Mi się wydaje, że nawet teraz mając 65 lat dałbym radę się sam stamtąd
    wydostać. Ale nie wiem, czy by mi sił nie zabrakło. Kluczem jest według
    mnie zdjęcie kamizelki bo trzeba przy dnie przepłynąć za odwój. W
    kamizelce nie ma szans bo wypycha na powierzchnię a tam jest bardzo
    silny prąd wsteczny.

    Kilka takich progów jest na tych odcinkach MSKnD poza przełomem.
    Na tych progach też bardzo dużo załóg się wywalało, ale nikomu nic się
    nie stało.

    Jedną z najgłupszych rzeczy jaką zrobiłem w młodości był skok kajakiem z
    trochę większego od tego progu. Nie wiedziałem, że woda wali prosto w
    betonowy próg zrobiony tam po to, aby woda nie niszczyła dna. Rąbnąłem
    dziobem w ten próg i tak mnie zatrzymało - tył kajaka na poczatku
    wodospadu, a dziób oparty o ten próg. Trwało to może minutę. Jak mi w
    końcu zerwało fartuch i wlało połowę kajaka wody to jakimś cudem dziób
    odpuścił i spłynąłem. Znalazłem się w całej tej kipieli z bardzo, ale to
    bardzo niestabilnym kajakiem a kibice krzyczeli, że szybko do brzegu.
    Nie da się szybko, bo każdy drobny przechył może spowodować wywrotkę bo
    woda się przelewa.

    Na tej samej rzece brat dopłynął akurat do grupy, która próbowała
    ratować dziewczynę, która wpadła w taką zastawkę. Nie uratowali jej.

    Najwyższy próg jaki skakałem (w Jugosławii) to 3,5m.

    > A Ethernet dobrze działa nawet jak 30 komputerow na kablu
    > asynchronicznie nadaje.
    > Co prawda teoretycy liczą jakies pr-stwa, ale w praktyce się nie
    > zdarza :-)

    My dopuszczamy do 50 urządzeń na RS485. Nawet dla 100 nie będzie
    problemu. Tylko, że u nas normalnie nikt nie ma nic do nadawania więc
    tylko raz na 4s polecą 1ms ramki do każdego i z powrotem.

    > Dasz wiekszy radiator na stabilizatorze, ale będzie zgodnie z normą
    > :-)

    Tylko, że wszystko zalane tą masą wepuranową i nie wiem, czy radiator
    cokolwiek da :)
    Poradzimy sobie.
    P.G.