    Subject: Re: Niezgodności podatku za pracowników
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Fri, 8 Jan 2021 21:48:27 +0100

    W dniu 2021-01-08 o 14:22, Kviat pisze:

    > Trochę nie rozumiem z czego wynika ta różnica, dlatego dopytam dla
    > jasności... :)
    > Czy z błędnie obliczonej zaliczki, czy z błędnej wpłaty...

    Błędna wpłata.

    > Czyli za dużo pobrałeś od pracownika?
    > Czy może źle policzyłeś, potem dobrze i od pracownika wziąłeś tyle ile
    > trzeba?

    Tak. Źle policzyłem, źle wpłaciłem, ale potem była poprawka
    deklaracji ZUS i wyszło, że ma być mniej -
    z pracownikiem to rozliczyłem gotówkowo,
    na żadne inne zaliczki to nie wpływało, bo strata była.

    > Czyli od pracownika wziąłeś za dużo i to wpłaciłeś do skarbówki?

    Ale to było chwilowe za dużo.
    Po miesiącu wróciło do normy - tylko wpłata została większa.

    > Ustalmy jedno...
    > To Ty masz zapłacone więcej, czy pracownikowi zabrałeś więcej i to
    > więcej wpłaciłeś do urzędu?
    > Potem, po korektach, zwróciłeś tę złotówkę pracownikowi, czy może
    > zorientowałeś się przed wypłatą i pracownik dostał tyle ile powinien?

    Wszystko wyprostowałem. Pracownik nawet musiał
    oddać nienależną wypłatę, ale wpłata poszła do skarbówki.
    Z pracownikiem jest wszystko poprawnie.

    > To nie Ty płacisz podatki pracownika - Ty jesteś tylko pośrednikiem.

    > Czyli dobrze pobrałeś od pracownika, a źle przekazałeś do urzędu?
    > Czy w części "C" wykazałeś prawdę, czyli tyle ile pobrałeś od pracownika?
    >
    > Bo ta różnica z czegoś wynika.

    W częsci C wykazałem już poprawne zaliczki.
    Różnica wynika z innej wpłaty.

> [...]
    > pracownika i w pit4r wpisałeś mniej (czyli tyle ile powinno być, a nie
    > tyle ile pobrałeś od pracownika) i wyszła Ci różnica.
    > (I zwróciłeś pracownikowi i w efekcie wyszło, że faktycznie tyle od
    > niego pobrałeś)
    >
    > 2) Albo na kacu robiłeś pit4-R i wpisałeś błędne kwoty niż były w
    > rzeczywistości.
    >
    > 3) Albo prawidłowo pobrałeś od pracownika, prawidłowo wpisałeś w pit,
    > prawidłowo wpłaciłeś zaliczkę, ale pomyliłeś się na przelewie, bo się
    > zagapiłeś i omsknął Ci się palec na klawiaturze, bo miałeś kaca i
    > pomyliłeś 8 z 9... - też wyszła Ci różnica.

    Kurcze, albo ja niejasno zeznaję, albo Ty niejasno piszesz,
    bo mnie jest trudno dopasować stan faktyczny do podanych przypadków.

    Podejrzewam przypadek 1, ale po kolei wyjaśniam -
    naliczyłem płace za luty i wyszło ileś tam zaliczki na podatek
    pracownika, tyle mu pobrałem i wpłaciłem zaliczkę.
    Po miesiącu okazało się, że jest błąd w rozliczeniu zwolnienia
    i większą część miesiąca pracownik powinien być na zasiłku z ZUS
    a nie na mojej wypłacie. Czyli dostał za dużo wyplaty i miał
    potrącone za dużo na zaliczkę. Zrobiłem więc korekty deklaracji do ZUS
    i nowe listy wypłat za luty i marzec i wyszło, że pracownik
    ma oddać kilkadziesiąt zł wypłaty a ZUS ma mu wypłacić większy zasiłek,
    żeby wszystko grało, więc on wyraził zgodę i oddał w gotówce - ja
    poprawiłem papierki na nowe -
    ZUS to przyklepał - tzn nie protestował i wyszło, że jest zaliczka na
    PIT mniejsza o 1zł i wszystko jest zgodnie z przepisami, tylko wpłata
    do US już dawno była dokonana i taka wpłata o 1 zł większa tam została.

    > Czyli wiedziałeś, że w poz.158 jest więcej niż pobrałeś od pracowników
    > już w momencie wysyłania pierwszego pit4-R?

    Wysłałem tylko jeden PIT-4R
    Jak wysyłałem, to widziałem, że pobrane jest wpisane dobrze - tylko
    wpłacone zostało za dużo - a nie ma tam nigdzie kratek "zaliczki
    wpłacone" stąd problem, że nie ma mechanizmu samoprostowania przez
    deklarację. Poz 158 wypisałem z jakiego powodu
    wpłacono więcej.

    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-wypelnic-pit-
    4r

    > "W tej części PIT-4R wyjaśniane są różnice pomiędzy podatkiem pobranym a
    > wpłaconym za dany okres. Płatnik opisuje pomyłki we wpłatach
    >
    > (Ad.2 i 3)
    >
    > lub w naliczaniu zaliczek na podatek dochodowy."
    >
    > (Ad. 1)
    >
    > Jeśli wyszła różnica, to od razu powinieneś tam napisać skąd ta różnica.

    No i napisałem od razu w polu 158, że za luty jest wpłacone 1zł więcej, bo
    potem nastąpiły zmiany rozliczenia pracownika i w tym dokumencie
    wpisane jest to co wyszło prawidłowo a wpłata została po staremu.

    > Nie ma już pit-5 :)

    No dobra, deklaracja na PIT jakikolwiek roczny.
    Mój program liczy to jako PIT-5 więc nazwa mi została.

    > Bo to zupełnie inna sytuacja.
    > Jak sam sobie naliczysz podatek do zapłaty i za dużo wpłacisz - to
    > nadpłata wyjdzie Tobie.

    Ja to rozumiem, ale mi chodzi sam fakt stwierdzenia nadpłaty poprzez
    deklarację.
    Chyba,że to wyjaśńienie w 158 załatwia sprawę

    > A jak rozliczasz pracownika, to może nadpłata wyjść Tobie, ale nie musi.
    > Jeżeli dobrze pobrałeś od pracownika, a za dużo zapłaciłeś (zrobiłeś
    > błąd w przelewie) - to Ty zrobiłeś nadpłatę.

    No ale nie mam tu możliwości automatycznego rozwiązania kwotowego.

    > Jak za dużo pobrałeś od pracownika i to wpłaciłeś do urzędu, to nie masz
    > nadpłaty.

    > Dobra jest wtedy, gdy zgadza się to co zabrałeś pracownikowi z tym co
    > przekazałeś urzędowi skarbowemu.

    No to jest niezgodność.

    > To nie ty płacisz ten podatek, tylko pracownik. Ty jesteś tylko
    > pośrednikiem.
    >
    > Więc jeżeli w części "C" wykazałeś, że pobrałeś od pracownika tyle a
    > tyle - zgodnie z prawdą ile pobrałeś i w poz. 158 podałeś, również
    > zgodnie z prawdą, że wpłaciłeś tyle i tyle, to...
    > ... to co chcesz korygować?

    Ja nic nie chcę korygować.
    Chcę wiedzieć co teraz w praktyce:
    czy US musi wystawić stos korespondencji zeby oddać tę złotówkę
    czy co nastąpi?

    > Chyba jedynie brak wyjaśnienia z czego wyszła różnica :)

    Podałem w polu 158 ze wpłaty się nie zgadzają z deklaracją,
    bo płaciłem przed zmianami i przelałem za dużo.

    > Jeżeli dane są prawdziwe i zgodne z prawdą, to z tego co pamiętam
    > trzeba(?) wystąpić do US z pismem o uznanie, że masz nadpłatę.
    > Przypuszczam, że gdybyś od razu napisał w pit4-r wyjaśnienie tej
    > nadpłaty, to sami by uznali nadpłatę, a tak to nie wiem...

    A to przegapiłeś, ze zeznałem w polu 158.
    I właśnie o to pytam czy uznają to jakoś automagicznie.

    > Ani wymiany luźnych myśli na grupach dyskusyjnych :)

    Czasem jak miałem zaufanie do interlokutora, to przyjmowałem coś na wiarę
    z dyskusji w sieci ale to rzadko. Doświadczenia mam takie, że nawet niby
    zorientowane biura rachunkowe chciały mnie parę razy wpuścić na minę o
    samych wymaganiach US
    nie wspomnę, więc nauczyłem się obalać